Zastosowanie stawki podatku w wysokości 5% do opisanego we wniosku, produktu, tj. napoju zabielającego (...)

Zastosowanie stawki podatku w wysokości 5% do opisanego we wniosku, produktu, tj. napoju zabielającego do kawy i herbaty w postaci proszku

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2012r. (data wpływu 6 lutego 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 kwietnia 2012r. (data wpływu 27 kwietnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania wobec, opisanego we wniosku, produktu, tj. napoju zabielającego do kawy i herbaty w postaci proszku, sprzedawanego pod nazwą handlową: ZABIELACZ (X) lub C. lub C.C.X. (CN 2106 PKWiU 10.89.19.0,) stawki podatku VAT 5% - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania wobec, opisanego we wniosku, produktu, tj. napoju zabielającego do kawy i herbaty w postaci proszku, sprzedawanego pod nazwą handlową: ZABIELACZ (X) lub C. lub C.C.X. (CN 2106 PKWiU 10.89.19.0,) stawki podatku VAT 5%.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 kwietnia 2012r. (data wpływu 27 kwietnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 kwietnia 2012r. znak: IBPP2/443-115/12/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem napoju zabielającego do kawy i herbaty w postaci proszku barwy kremowej o składzie: syrop glukozowy, częściowo utwardzony tłuszcz roślinny, stabilizatory, białka mleka, emulgator, substancje przeciwzbrylające i barwnik.

Produkt sprzedawany jest pod nazwą handlową: ZABIELACZ (X) lub C. lub C.C.X. PKWiU ww. produktu 10.89.19.0.

Wnioskodawca w dniu 7 lipca 2010r. wystąpił z wnioskiem do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie o klasyfikację, opisanego wyżej, produktu. W dniu 7 września 2010r. Wnioskodawca otrzymał wiążącą informacje taryfową, zgodnie z którą towar został zaklasyfikowany w nomenklaturze celnej pod kodem CN 21069098.

Ww. napój zabielający nadaje się do spożycia przez ludzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca uprawniony jest do zastosowania wobec, opisanego we wniosku, produktu tj. napoju zabielającego do kawy i herbaty w postaci proszku sprzedawanego pod nazwą handlową: ZABIELACZ (X) lub C. lub C.C.X. (CN 2106, PKWiU 10.89.19.0) obniżonej do 5% stawki podatku od towarów i usług, zgodnie z § 7a pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 i Nr 136, poz. 798 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec, opisanego we wniosku, produktu tj. napoju zabielającego do kawy i herbaty w postaci proszku sprzedawanego pod nazwą handlową: ZABIELACZ (X) lub C. lub C.C.X. zaklasyfikowanego w CN 2106, należy zastosować obniżoną do 5% stawkę podatku od towarów i usług.

Ustalenie obniżonej stawki podatku VAT jest zgodne z § 7a pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 i Nr 136, poz. 798 z późn. zm.), który pozwala stawkę tę zastosować m.in. do napojów z dodatkiem tłuszcze roślinnego zaklasyfikowanych pod kodem CN 2106:

§ 7a. Stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust 2 ustawy obniża się do wysokości 5% dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu:
3) napojów z dodatkiem tłuszczu roślinnego
- nadających się do spożycia przez ludzi (PKWiU ex 10.89.19.0), (CN ex 2106).".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją towarów i usług, która ma aktualnie zastosowanie do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ? (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w samej ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

W myśl § 7a pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 2 ustawy obniża się do wysokości 5% dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu napojów z dodatkiem tłuszczu roślinnego ? nadających się do spożycia przez ludzi (PKWiU ex 10.89.19.0), (CN ex 2106).

Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez ?PKWiU ex? rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa towaru?.

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem napoju zabielającego do kawy i herbaty w postaci proszku barwy kremowej o składzie: syrop glukozowy, częściowo utwardzony tłuszcz roślinny, stabilizatory, białka mleka, emulgator, substancje przeciwzbrylające i barwnik. Produkt sprzedawany jest pod nazwą handlową: ZABIELACZ (X) lub C. lub C.C.X.. Produkt ten został zaklasyfikowany w nomenklaturze celnej pod kodem CN 21069098. PKWiU ww. produktu 10.89.19.0. Ww. napój zabielający nadaje się do spożycia przez ludzi.

Dla zastosowania w przedmiotowej sprawie, w odniesieniu do będącego przedmiotem zapytania, produktu, czyli napoju zabielającego do kawy i herbaty w postaci proszku sprzedawanego pod nazwą handlową: ZABIELACZ (X) lub C. lub C.C.X. obniżonej 5% stawki podatku niezbędnym jest nie tylko aby był on klasyfikowany w określonych grupowaniach PKWiU i CN, ale również musi być on napojem z dodatkiem tłuszczu roślinnego i nadającym się do spożycia przez ludzi.

Wskazać należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. Należy zatem uznać, że stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy.

Mając na względzie powyższe oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że skoro opisany we wniosku, produkt pod nazwą handlową: ZABIELACZ (X) lub C. lub C.C.X. jest napojem zawierającym w swoim składzie tłuszcz roślinny i nadaje się do spożycia przez ludzi, a jednocześnie zaklasyfikowany jest w nomenklaturze celnej pod kodem CN 21069098, a według PKWiU do grupowania 10.89.19.0., to należy przyjąć, że przy sprzedaży tego produktu zastosowanie znajduje 5% stawka podatku VAT, na podstawie § 7a pkt 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie wskazać, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o poprawności zaklasyfikowania opisanego we wniosku produktu według PKWiU. Symbol PKWiU wskazany przez Wnioskodawcę został przyjęty, jako element opisu sprawy, bowiem tut. organ nie jest uprawniony do rozstrzygania w tym zakresie.

Należy bowiem w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc, to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wyrobu. Konsekwencje błędnie wskazanego symbolu PKWiU ponosi Wnioskodawca, bowiem wydana w takim przypadku interpretacja traci swą ważność i nie daje wówczas Wnioskodawcy ochrony, o której mowa w przepisach Rozdziału 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy ? Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika