W zakresie określenia miejsca świadczenia usługi projektowania sieci bezprzewodowej, która ma objąć (...)

W zakresie określenia miejsca świadczenia usługi projektowania sieci bezprzewodowej, która ma objąć swym zakresem fabryki położone na terenie Danii, Litwy oraz Polski

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012r. (data wpływu 15 czerwca 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi projektowania sieci bezprzewodowej, która ma objąć swym zakresem fabryki położone na terenie Danii, Litwy oraz Polski ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi projektowania sieci bezprzewodowej, która ma objąć swym zakresem fabryki położone na terenie Danii, Litwy oraz Polski.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT jak również jest zarejestrowana jako podatnik VAT UE, na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie projektowania, instalacji i wdrożenia sieci bezprzewodowych. W maju bieżącego roku Spółka otrzymała z firmy X z siedzibą w Danii zlecenie na wykonanie projektu sieci bezprzewodowej. Projekt sieci bezprzewodowej ma objąć swym zakresem fabryki położone na terenie Danii, Litwy oraz Polski.

Wstępem do przygotowania projektu jest określenie przez Klienta przewidywanej liczby użytkowników sieci W na danym obszarze, wymaganych przepustowości oraz przeprowadzenie odpowiednich pomiarów.

Celem przeprowadzenia pomiarów, nazywanych wizją lokalną (ang. Site Survey), jest identyfikacja źródeł zakłóceń w zakresie częstotliwości wykorzystywanych przez sieci W a także obszarów na których występuje silne tłumienie i rozproszenie sygnału radiowego. Szczegółowe pomiary odbywają się w wewnątrz budynku (hali) fabrycznego jak również na zewnątrz i pozwalają na bardzo precyzyjne zaprojektowanie sieci bezprzewodowej. Opis procedury pomiarowej.

W czasie przygotowania do dokonania pomiarów, firma otrzymała plany powierzchni hal produkcyjnych i placów, w których ma być zainstalowana sieć radiowa. Na podstawie planów wyznaczono przypuszczalne miejsca instalacji punktów dostępowych dla objęcia zasięgiem sieci radiowej żądanych pomieszczeń.

Spółka dokonało pomiarów wykorzystując stację dostępowa A. 1242AG zasilaną bateryjnie. Poprzez umieszczenie stacji dostępowej na odpowiedniej wysokości, została zasymulowana praca stacji w późniejszym punkcie zamontowania. Pomiary zostały wykonane przy wykorzystaniu komputera przenośnego z zainstalowaną radiową kartą radiową C A. oraz odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego (?). Polegały one na przejściu po terenie obiektu w obszarze wyznaczonym do pokrycia siecią radiową i zebraniu danych o jakości sygnału radiowego. Metodą kolejnych przybliżeń (zmiana położenia pomiarowej stacji dostępowej) uzyskano pokrycie zasięgiem sieci radiowej wskazanego obszaru przy minimalnej ilości stacji dostępowych. Jednocześnie brano pod uwagę granicę zasięgu poza obszarem magazynu tak, aby zasięg jak najmniej wykraczał poza jego obszar. Ponadto przed przystąpieniem do pomiarów zbadano aktywność obcych sieci radiowych, słyszanych w obszarze poszczególnych lokalizacji. Dokument z graficznym przedstawieniem wyników pomiarów dołączony projektu przekazanego zleceniodawcy.

Usługi Spółki obejmują swoim zakresem:

  • wskazanie ilości oraz miejsc montażu punktów dostępowych dla optymalnego pokrycia sygnałem obszaru planowanej sieci W,
  • pasywne i aktywne skanowanie sieci i jego analizę,
  • oznaczenie przebiegu granic poszczególnych punktów dostępowych dla pasm 2.4 i 5GHz,
  • określenie optymalnego rozmieszczenia punktów dostępowych 802.11 b/g na podstawie pomiarów,
  • określenie optymalnego doboru ustawień parametrów radiowych (tj. kanały nadawania, moc nadawania) dla poszczególnych punktów dostępowych,
  • badanie prędkości transmisji, ilości retransmisji, ilości utraconych pakietów, propagacji sygnału,
  • sporządzenie map zasięgów i przepustowości oraz graficzne przedstawienie topologii sieci,
  • graficzną prezentację stosunku sygnału do szumu (SNR), poziomu sygnału (RSSI), poziomu szumów,
  • analizę zajętości kanałów radiowych.

Wynikiem pomiarów jest Projekt Sieci Bezprzewodowej, który zawiera:

  • koncepcję budowy sieci bezprzewodowej (opis technologii, opis działania sieci, architekturę logiczną i fizyczną),
  • optymalne rozmieszczenie punktów dostępowych umieszczonych na planie budynku,
  • proponowaną konfigurację i ilość urządzeń,
  • założenia konfiguracyjne urządzeń,
  • założenia zapewniające roaming w sieci W,
  • założenia zapewniające redundancję sieci W.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy usługi świadczone przez Spółkę należy zaliczyć do usług związanych z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e ustawy o VAT, w związku z czym miejscem ich świadczenia jest miejsce położenia nieruchomości, a więc miejsce, gdzie są wykonywane, a co za tym idzie - miejscem opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla usług wykonywanych w Polsce jest terytorium Polski, a Spółka powinna wystawić na rzecz zleceniodawcy fakturę z podatkiem od towarów i usług?

Natomiast dla usług wykonywanych poza Polską w rozumieniu art. 28b ustawy o VAT obowiązek rozliczenia tego podatku przechodzi na nabywcę, a usługi Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. Szczególny sposób określenia miejsca świadczenia usług określony jest między innymi dla usług związanych z nieruchomościami (art. 28e). Zgodnie z tym przepisem, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach i obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości. Co oznacza, że usługi takie opodatkowane są zawsze w kraju położenia nieruchomości.

Ponieważ ustawodawca w art. 28e nie określił pełnego katalogu usług należałoby uznać, że poza usługami wymienionymi w art. 28e także inne usługi, które można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia opodatkowane są zgodnie z zasadą wyrażoną w tym artykule.

Według Spółki usługi dotyczące projektu sieci bezprzewodowej, które dotyczą nieruchomości położonej w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce stawką 23%. Usługi wykonane (świadczone) w Danii i na Litwie nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

W przypadku świadczenia usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 ?Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług? ustawy o VAT, w art. 28a ustawodawca zawarł definicje podatnika.

W myśl art. 28a ustawy o VAT na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

  1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
  2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko na potrzeby ustalenia miejsca świadczenia usług.

Ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług na rzecz podatników wyrażona została w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

I tak, w myśl art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 28b ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług).

Ust. 3 art. 28b stanowi natomiast, iż w przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą ma stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

Od powyższych zasad ustawodawca przewidział szereg wyjątków, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług związanych m.in. z nieruchomościami.

I tak, zgodnie z art. 28e ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten jest odpowiednikiem art. 47 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), który przewiduje, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

W Memorandum Wyjaśniającym do art. 9 (2) (a) VI Dyrektywy wskazano, że opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje. Rozwijając powyższą myśl, należy uznać, że wprowadzenie takiego rozwiązania miało przede wszystkim zapewnić realizację podstawowej zasady wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Efekt czynności związanych z nieruchomościami jest bowiem w większości przypadków wykorzystywany w miejscu lokalizacji nieruchomości.

Należy podkreślić jednak, że reguła art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE ma zastosowanie tylko w sytuacjach, w których wynik prac wiąże się z konkretną nieruchomością o ustalonym miejscu położenia. Nieruchomość nie musi być już wyodrębniona jako przedmiot własności (dotyczy to gruntów), nie musi być już wybudowana, choćby w części (dotyczy to budynków), lecz musi być znana chociażby jej lokalizacja.

W wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-166/05 pomiędzy Rudi Heger GmbH a Finanzamt Graz-Stadt (Austria), dotyczącej sprzedaży praw do dokonywania połowów w austriackiej rzece, TSUE wskazał m.in., że należy zbadać jeszcze, czy związek łączący owe usługi z tymi nieruchomościami jest wystarczający.

TSUE uznał, że jedynie świadczenie usług, które pozostaje w bezpośrednim związku z nieruchomością, mieścić się będzie zakresie art. 9 ust. 2 lit. a) Szóstej Dyrektywy. W takim związku pozostają wszystkie usługi wymienione w tym przepisie (obecnie we wskazanym art. 47 Dyrektywy 112).

Z powyższego przepisu wynika, że o miejscu świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi związanej z nieruchomością decyduje wyłącznie miejsce położenia nieruchomości, z którą dana usługa jest ściśle związana, niezależnie od tego dla jakiego podmiotu jest wykonywana oraz gdzie znajduje się siedziba usługodawcy. Zasada ta ma zastosowanie wówczas, gdy usługę można przyporządkować do konkretnej nieruchomości, która jest możliwa do zlokalizowania, co do miejsca jej położenia. Przepis ten - jak wynika z jego brzmienia - stanowi wyjątek od zasady, przyjmując jako kryterium, odniesienie się nie do podmiotu lecz do przedmiotu, którym jest nieruchomość, a usługi, które jej wprost dotyczą mają być opodatkowane według miejsca jej położenia. Jednocześnie usługi te mogą mieć charakter nieograniczony, na co wskazuje katalog zamieszczony w tym przepisie, który ma charakter otwarty. Każda usługa, która dotyczy konkretnej nieruchomości, może być uznana za usługę związaną z nieruchomościami.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%/.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą miedzy innymi w zakresie projektowania, instalacji i wdrożenia sieci bezprzewodowych. W maju bieżącego roku Spółka otrzymała z firmy X z siedzibą w Danii zlecenie na wykonanie projektu sieci bezprzewodowej. Projekt sieci bezprzewodowej ma objąć swym zakresem fabryki położone na terenie Danii, Litwy oraz Polski.

Wstępem do przygotowania projektu jest określenie przez Klienta przewidywanej liczby użytkowników sieci W na danym obszarze, wymaganych przepustowości oraz przeprowadzenie odpowiednich pomiarów.

Celem przeprowadzenia pomiarów, nazywanych wizją lokalną (ang. Site Survey), jest identyfikacja źródeł zakłóceń w zakresie częstotliwości wykorzystywanych przez sieci W a także obszarów na których występuje silne tłumienie i rozproszenie sygnału radiowego. Szczegółowe pomiary odbywają się w wewnątrz budynku (hali) fabrycznego jak również na zewnątrz i pozwalają na bardzo precyzyjne zaprojektowanie sieci bezprzewodowej. Opis procedury pomiarowej.

W czasie przygotowania do dokonania pomiarów, firma otrzymała plany powierzchni hal produkcyjnych i placów, w których ma być zainstalowana sieć radiowa. Na podstawie planów wyznaczono przypuszczalne miejsca instalacji punktów dostępowych dla objęcia zasięgiem sieci radiowej żądanych pomieszczeń.

Spółka dokonało pomiarów wykorzystując stację dostępowa A. 1242AG zasilaną bateryjnie. Poprzez umieszczenie stacji dostępowej na odpowiedniej wysokości, została zasymulowana praca stacji w późniejszym punkcie zamontowania. Pomiary zostały wykonane przy wykorzystaniu komputera przenośnego z zainstalowaną radiową kartą radiową C A. oraz odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego (?). Polegały one na przejściu po terenie obiektu w obszarze wyznaczonym do pokrycia siecią radiową i zebraniu danych o jakości sygnału radiowego. Metodą kolejnych przybliżeń (zmiana położenia pomiarowej stacji dostępowej) uzyskano pokrycie zasięgiem sieci radiowej wskazanego obszaru przy minimalnej ilości stacji dostępowych. Jednocześnie brano pod uwagę granicę zasięgu poza obszarem magazynu tak, aby zasięg jak najmniej wykraczał poza jego obszar. Ponadto przed przystąpieniem do pomiarów zbadano aktywność obcych sieci radiowych, słyszanych w obszarze poszczególnych lokalizacji. Dokument z graficznym przedstawieniem wyników pomiarów dołączony projektu przekazanego zleceniodawcy.

Usługi Spółki obejmują swoim zakresem:

  • wskazanie ilości oraz miejsc montażu punktów dostępowych dla optymalnego pokrycia sygnałem obszaru planowanej sieci W,
  • pasywne i aktywne skanowanie sieci i jego analizę,
  • oznaczenie przebiegu granic poszczególnych punktów dostępowych dla pasm 2.4 i 5GHz,
  • określenie optymalnego rozmieszczenia punktów dostępowych 802.11 b/g na podstawie pomiarów,
  • określenie optymalnego doboru ustawień parametrów radiowych (tj. kanały nadawania, moc nadawania) dla poszczególnych punktów dostępowych,
  • badanie prędkości transmisji, ilości retransmisji, ilości utraconych pakietów, propagacji sygnału,
  • sporządzenie map zasięgów i przepustowości oraz graficzne przedstawienie topologii sieci,
  • graficzną prezentację stosunku sygnału do szumu (SNR), poziomu sygnału (RSSI), poziomu szumów,
  • analizę zajętości kanałów radiowych.

Wynikiem pomiarów jest Projekt Sieci Bezprzewodowej, który zawiera:

  • koncepcję budowy sieci bezprzewodowej (opis technologii, opis działania sieci, architekturę logiczną i fizyczną),
  • optymalne rozmieszczenie punktów dostępowych umieszczonych na planie budynku,
  • proponowaną konfigurację i ilość urządzeń,
  • założenia konfiguracyjne urządzeń,
  • założenia zapewniające roaming w sieci W,
  • założenia zapewniające redundancję sieci W.

W świetle powyższego wskazać należy, że miejscem świadczenia przedmiotowej usługi projektowania sieci bezprzewodowej pozostającej w bezpośrednim związku z nieruchomością, tj. miejscem gdzie, znajdują się fabryki położone na terenie Polski, Danii i Litwy, świadczonej przez Wnioskodawcę, jest miejsce położenia tych nieruchomości, zgodnie z art. 28e ustawy o VAT.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie, świadczona przez Wnioskodawcę usługa projektowania sieci bezprzewodowej mająca objąć swym zakresem fabrykę na terenie Polski podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terenie kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z powyższym Wnioskodawca winien udokumentować przedmiotową transakcję poprzez wystawienie faktury VAT ze stawką podatku w wysokości 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Natomiast usługa projektowania sieci bezprzewodowej mająca objąć swym zakresem fabrykę położoną na terenie Danii i Litwy nie podlega opodatkowaniu na terytorium kraju tj. Rzeczypospolitej Polskiej. O sposobie i warunkach opodatkowania tej usługi decydują przepisy obowiązujące w kraju, w którym położona jest nieruchomość tj. Danii i Litwy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika