ustalenie miejsca świadczenia usług dla czynności badania stanu prawnego nieruchomości

ustalenie miejsca świadczenia usług dla czynności badania stanu prawnego nieruchomości

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2010r. (data wpływu 2 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług dla czynności badania stanu prawnego nieruchomości - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia usług dla czynności badania stanu prawnego nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Obecnie Spółka osiąga przychody z dwóch źródeł tj. najmu oraz świadczenia usług badania stanu prawnego nieruchomości dla usługobiorców mających siedzibę na terenie naszego kraju. Spółka ma zamiar w rym roku rozszerzyć krąg swoich odbiorców o klientów mających siedzibę na terytorium Wspólnoty. Będą to kancelarie prawne będące podatnikami, zlecające Spółce wykonanie analizy stanu prawnego nieruchomości położonych w Polsce.

Usługa ta polegać będzie w szczególności na sprawdzeniu w dostępnych rejestrach informacji na temat nieruchomości tj. w sądowych wydziałach ksiąg wieczystych, planach zagospodarowania terenu, archiwach państwowych itp. Czasem konieczne będzie także zebranie dokumentów od osób fizycznych, które posiadały prawa własności (również częściowej) do nieruchomości lecz utraciły je wskutek działań prawnych, a dysponują wiedzą lub dowodami na temat historii prawnej badanych: gruntów, budynków lub budowli.

W wyniku realizacji zlecenia dostarczane będą informacje, które będą mogły stanowić podstawę wniesienia do sądu wniosku o wpis do hipoteki, zmianę treści księgi wieczystej itp.

Spółka przeszukując dostępne źródła informacji będzie działała na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, jednak bez możliwości ani uprawnień występowania przed sądem w charakterze adwokata lub radcy prawnego stron procesu, jednak jako pełnomocnik będzie mogła składać w imieniu wnioskodawcy oświadczenia woli oraz świadczyć inną pomocniczą rolę w procesie.

Reasumując Spółka po pierwsze będzie badać stan prawny nieruchomości położonych na terenie Polski na zlecenie kontrahentów zagranicznych mających siedziby na terenie UE, po drugie znając polskie realia prawne będzie mogła jako pełnomocnik wspierać klienta w czasie procesów sądowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działania Spółki należy rozumieć jako szczególnie związane z nieruchomością i opodatkować zgodnie z art. 28e ustawy o VAT, czy też potraktować świadczone usługi jako typowe dostarczanie informacji dla podatnika mającego siedzibę na terenie UE i zastosować stawkę NP zgodnie z art. 28b ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka wykonując opisaną wyżej usługę dostarczenia informacji nt. nieruchomości, nie będzie świadczyć usług przypisanych jedynie rzeczoznawcom czy pośrednikom w obrocie nieruchomościami, nie sprawdzi stanu technicznego budynku, nie określi wartości nieruchomości, ograniczy się jedynie do zbadania stanu prawnego. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że świadcząc takie usługi na rzecz podatnika mającego siedzibę na terenie UE, wystawi fakturę z oznaczeniem NP - nie podlega opodatkowaniu w Polsce, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej 'podatkiem', podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Obecnie Spółka osiąga przychody z dwóch źródeł tj. najmu oraz świadczenia usług badania stanu prawnego nieruchomości dla usługobiorców mających siedzibę na terenie naszego kraju. Spółka ma zamiar w rym roku rozszerzyć krąg swoich odbiorców o klientów mających siedzibę na terytorium wspólnoty. Będą to kancelarie prawne będące podatnikami, zlecające Spółce wykonanie analizy stanu prawnego nieruchomości położonych w Polsce.

Usługa ta polegać będzie w szczególności na sprawdzeniu w dostępnych rejestrach informacji na temat nieruchomości tj. w sądowych wydziałach ksiąg wieczystych, planach zagospodarowania terenu, archiwach państwowych itp. Czasem konieczne będzie także zebranie dokumentów od osób fizycznych, które posiadały prawa własności (również częściowej) do nieruchomości lecz utraciły je wskutek działań prawnych, a dysponują wiedzą lub dowodami na temat historii prawnej badanych: gruntów, budynków lub budowli.

W wyniku realizacji zlecenia dostarczane będą informacje, które będą mogły stanowić podstawę wniesienia do sądu wniosku o wpis do hipoteki, zmianę treści księgi wieczystej itp.

Spółka przeszukując dostępne źródła informacji będzie działała na podstawie udzielonego pełnomocnictwa, jednak bez możliwości ani uprawnień występowania przed sądem w charakterze adwokata lub radcy prawnego stron procesu, jednak jako pełnomocnik będzie mogła składać w imieniu wnioskodawcy oświadczenia woli oraz świadczyć inną pomocniczą rolę w procesie.

Reasumując Spółka po pierwsze będzie badać stan prawny nieruchomości położonych na terenie Polski na zlecenie kontrahentów zagranicznym mających siedziby na terenie UE, po drugie znając polskie realia prawne będzie mogła jako pełnomocnik wspierać klienta w czasie procesów sądowych.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

W kwestii opodatkowania usług świadczonych na rzecz podatnika powołać należy art. 28b ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r., zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 ?Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług? ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. w art. 28a ustawodawca zawarł definicję podatnika.

W myśl art. 28a ww. ustawy o VAT na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wyjątkiem od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy o VAT jest świadczenie usług związanych z nieruchomościami. W przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e ustawy o VAT).

Jak wynika z powyższego przepisu, katalog usług związanych z nieruchomościami jest otwarty. Każdą usługę, która dotyczy konkretnej nieruchomości należy analizować pod kątem powiązania z nieruchomością.

Jak wskazał Wnioskodawca usługa polegająca na wykonaniu analizy stanu prawnego nieruchomości położonych w Polsce, polegać będzie w szczególności na sprawdzeniu w dostępnych rejestrach informacji na temat nieruchomości tj. w sądowych wydziałach ksiąg wieczystych, planach zagospodarowania terenu, archiwach państwowych itp. Czasem konieczne będzie także zebranie dokumentów od osób fizycznych, które posiadały prawa własności (również częściowej) do nieruchomości lecz utraciły je wskutek działań prawnych, a dysponują wiedzą lub dowodami na temat historii prawnej badanych: gruntów, budynków lub budowli. W wyniku realizacji zlecenia dostarczane będą informacje, które będą mogły stanowić podstawę wniesienia do sądu wniosku o wpis do hipoteki, zmianę treści księgi wieczystej itp.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż usługi w zakresie badania stanu prawnego nieruchomości mają charakter usług związanych z nieruchomością i tym samym spełniają dyspozycję art. 28e ustawy o VAT, w związku z powyższym miejscem świadczenia tych usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że miejscem położenia nieruchomości, które poddane zostaną przez Wnioskodawcę analizie pod kątem stanu prawnego, jest Polska, miejscem świadczenia przedmiotowych usług będzie terytorium kraju. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie badania stanu prawnego nieruchomości będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla tego rodzaju usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika