Stawka podatku VAT dla usług udostępniania oddziału w związku z zawartą z Uniwersytetem umową oraz (...)

Stawka podatku VAT dla usług udostępniania oddziału w związku z zawartą z Uniwersytetem umową oraz możliwości korekty wystawionych już faktur za okres funkcjonowania Szpitala

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 grudnia 2012r. (data wpływu 12 grudnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia18 lutego 2013r. (data wpływu 20 lutego 2013r. i 12 marca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług udostępniania oddziału w związku z zawartą z Uniwersytetem umową oraz możliwości korekty wystawionych już faktur za okres funkcjonowania Szpitala - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług udostępniania oddziału w związku z zawartą z Uniwersytetem umową oraz możliwości korekty wystawionych już faktur za okres funkcjonowania Szpitala.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2013r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 7 lutego 2013r. znak: IBPP3/443-1378/12/AŚ, pismem, które wpłynęło do tut. organu 12 marca 2013r. w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 5 marca 2013r. znak: IBPP3/443-1381/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital ma podpisaną umowę z Uniwersytetem na udostępnienie Uniwersytetowi oddziału szpitalnego na potrzeby wykonywania zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z umową Uniwersytetowi zostaje udostępniony oddział na wykonywanie zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. Dla wykonywania zadań uniwersytet zatrudnia nauczycieli akademickich i pracowników nieposiadających statusu nauczyciela akademickiego, którzy zobowiązani są do przestrzegania wszelkich przepisów porządkowych obowiązujących w szpitalu. W celu realizacji umowy Szpital i Uniwersytet udostępniają swój majątek nieodpłatnie, koszty napraw, konserwacji, utraty pokrywane będą po połowie przez każdą ze stron umowy. Udostępnienie oddziałów szpitalnych na wykonywanie zadań dydaktycznych następuje nieodpłatnie. Uniwersytet prowadzi zadania dydaktyczne wynikające z planu studiów. Studenci zobowiązani są do przestrzegania wszelkich przepisów porządkowych obowiązujących w szpitalu. Szpital nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Uniwersytet zobowiązuje się do finansowania kosztów związanych z udostępnieniem pomieszczeń dydaktycznych (sale seminaryjne i wykładowe) oraz kosztów związanych z obsługą studentów w procesie kształcenia, na podstawie preliminarza kosztów. Z tytułu ponoszenia kosztów szpital obciąża Uniwersytet fakturami ze stawką VAT 23%.

W piśmie z dnia 18 lutego 2013r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

  1. Świadczona przez Wnioskodawcę usługa polega na udostępnieniu Uniwersytetowi na wykonywanie zadań dydaktycznych i badawczych Oddziału Ginekologiczno-Położniczego, zgodnie z zawartą umową.
  2. Uniwersytet zobowiązuje się do finansowania kosztów związanych z udostępnieniem pomieszczeń dydaktycznych (sale seminaryjne i wykładowe) w postaci ustalenia przewidywanych kosztów za udostępnienie pomieszczeń dydaktycznych na bazie m.in. kosztów mediów, utrzymania czystości i innych, ponoszonych przez Szpital.
  3. Uniwersytet zobowiązuje się do finansowania kosztów związanych z obsługą studentów w procesie kształcenia w postaci ustalenia przewidywanych kosztów zużycia materiałów medycznych, zużycia i prania odzieży ochronnej, kosztów sterylizacji sprzętu i odzieży, kosztów obsługi szatni, kosztów zużycia środków czystości, kosztów opłat administracyjnych. Obsługa studentów polega na obsłudze podczas prowadzenia zadań dydaktycznych, których przewidywane koszty są szacowane w preliminarzu i akceptowane przez strony umowy.
  4. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Uniwersytetu na podstawie umowy nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT
  5. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Uniwersytetu na podstawie umowy nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  6. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zawartą umową z Uniwersytetem na udostępnienie oddziału na potrzeby wykonywania zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych, finansowane koszty udostępnienia pomieszczeń dydaktycznych oraz kosztów obsługi studentów w procesie kształcenia będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli czynności te będą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, czy szpital może wystawić korekty wystawionych już faktur za okres funkcjonowania Szpitala, tj. od 1 kwietnia 2010 roku?

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane środki finansowe z tytułu udostępnienia Uniwersytetowi oddziału szpitalnego na potrzeby wykonywania zadań dydaktycznych winny korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ zadania te mają na celu uzyskanie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych. Student w trakcie zadań dydaktycznych zapoznaje się ze sposobami sprawowania kompleksowej opieki zdrowotnej w bezpośrednim kontakcie z osobami chorymi. W związku z tym Szpital uważa również, iż ma możliwość wystawienia faktur VAT korygujących za okres od 1 kwietnia 2010 rok, zgodnie z art. 29 ust 4a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w klasyfikacjach statystycznych.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez pojecie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to ? co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).

Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ma podpisaną umowę z Uniwersytetem na udostępnienie Uniwersytetowi oddziału szpitalnego na potrzeby wykonywania zadań dydaktycznych i badawczych w powiązaniu z udzielaniem świadczeń zdrowotnych. W celu realizacji umowy Szpital i Uniwersytet udostępniają swój majątek nieodpłatnie, koszty napraw, konserwacji, utraty pokrywane będą po połowie przez każdą ze stron umowy. Wnioskodawca wskazał, że udostępnienie oddziałów szpitalnych na wykonywanie zadań dydaktycznych następuje nieodpłatnie. Treść wniosku wskazuje jednakże, że Uniwersytet zobowiązuje się do finansowania kosztów związanych z udostępnieniem pomieszczeń dydaktycznych (sale seminaryjne i wykładowe) oraz kosztów związanych z obsługą studentów w procesie kształcenia, na podstawie preliminarza kosztów. Z tytułu ponoszenia kosztów szpital obciąża Uniwersytet fakturami ze stawką VAT 23%.

Uniwersytet zobowiązuje się do finansowania kosztów związanych z obsługą studentów w procesie kształcenia w postaci ustalenia przewidywanych kosztów zużycia materiałów medycznych, zużycia i prania odzieży ochronnej, kosztów sterylizacji sprzętu i odzieży, kosztów obsługi szatni, kosztów zużycia środków czystości, kosztów opłat administracyjnych. Obsługa studentów polega na obsłudze podczas prowadzenia zadań dydaktycznych, których przewidywane koszty są szacowane w preliminarzu i akceptowane przez strony umowy.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Uniwersytetu na podstawie umowy nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Uniwersytetu na podstawie umowy nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Zauważyć należy, iż w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. Oznacza to, że jeżeli podatnik dokonuje więcej niż jedno świadczenie na rzecz klienta i są one ze sobą powiązane tak, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić, to te elementy lub świadczenia ? dla celów podatku od towarów i usług - stanowią jedną całość lub jedną usługę.

Ponadto, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja. Po pierwsze zatem, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku to jedno świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług. Wobec powyższego przedmiotem opodatkowania jest skategoryzowana usługa, nie zaś zbiór wyodrębnionych w jej ramach usług.

Reasumując, opłaty z tytułu ponoszonych przez Wnioskodawcę kosztów związanych z obsługą studentów w procesie kształcenia w postaci ustalenia przewidywanych kosztów zużycia materiałów medycznych, zużycia i prania odzieży ochronnej, kosztów sterylizacji sprzętu i odzieży, kosztów obsługi szatni, kosztów zużycia środków czystości, kosztów opłat administracyjnych należy uznać za element kalkulacyjny świadczenia zasadniczego.

W świetle powyższego uznać należy, iż przedstawiona w opisie stanu faktycznego usługa udostępnienia Uniwersytetowi na wykonywanie zadań dydaktycznych i badawczych Oddziału Ginekologiczno-Położniczego świadczona przez Wnioskodawcę na podstawie umowy z Uniwersytetem jest usługą złożoną tzn. taką, która łączy w sobie usługę sensu stricte nieodpłatnego udostępnienia Oddziału i przyporządkowane do niej usługi w tym między innymi pranie odzieży ochronnej, sterylizacja sprzętu i odzieży, obsługa szatni.

Wskazać należy, iż ww. kwota opłat z tytułu kosztów związanych z obsługą studentów w procesie kształcenia w postaci ustalenia przewidywanych kosztów zużycia materiałów medycznych, zużycia i prania odzieży ochronnej, kosztów sterylizacji sprzętu i odzieży, kosztów obsługi szatni, kosztów zużycia środków czystości, kosztów opłat administracyjnych jest należnością Wnioskodawcy, wynikającą z umowy na podstawie której doszło do udostępnienia Oddziału, a więc jest należnością z tytułu odpłatnego świadczenia usługi.

Zaznaczenia wymaga, że opodatkowaniu nie podlegają otrzymane środki finansowe z tytułu udostępniania Uniwersytetowi oddziału szpitalnego lecz sama czynność udostępniania.

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Zwolnienie miało charakter wyłącznie przedmiotowy. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia pozostawało to, jaki podmiot wykonywał powyższą usługę.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. W odniesieniu do działalności edukacyjnej zasadnicze znaczenie ma dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku w tym zakresie.

Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo ? rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j Dz. U. z 2012r. poz. 247), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Analizując możliwość zastosowania w przedmiotowej sprawie zwolnienia od podatku usług świadczonych w ramach kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, przewidzianego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, wskazać najpierw należy, że w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych ? Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego, bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r.

obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując powołane wyżej regulacje ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z kolei, aby móc skorzystać ze zwolnienia od podatku, na podstawie ust. 1 pkt 29 powyższego artykułu, szkolenia muszą obejmować nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą, czy zawodem lub muszą mieć na celu uzyskanie, czy uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Dodatkowo należy spełnić jeden ze wskazanych poniżej warunków, tj.:

  • formy i zasady tych szkoleń muszą wynikać z odrębnych od podatkowych aktów prawnych,
  • na świadczone szkolenia uzyskano akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • szkolenia muszą być finansowane w całości ze środków publicznych.

Ponadto przepisy rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że do świadczonych przez Wnioskodawce usług nie ma zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, gdyż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Czynności te nie korzystają także ze zwolnienia na podstawie wskazanego przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca świadczone przez niego usługi na rzecz Uniwersytetu na mocy umowy nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wobec powyższego czynności świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Uniwersytetu na podstawie zawartej umowy podlegają opodatkowaniu - zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy - 23% stawką podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym otrzymane środki finansowe z tytułu udostępnienia Uniwersytetowi oddziału szpitalnego na potrzeby wykonywania zadań dydaktycznych winny korzystać ze zwolnienia z podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji powyższego rozstrzygnięcie kwestii dotyczącej możliwości dokonania korekty wystawionych już faktur za okres funkcjonowania szpitala tj. od 1 kwietnia 2010r. staje się bezprzedmiotowe.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem ORD-IN zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika