opodatkowanie usług sygn: IBPP3/443-791/08/ŁW

opodatkowanie usług

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008r. (data wpływu 12 listopada 2008r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą - rodzaj przeważającej działalności 90.03.Z Artystyczna i literacka działalność twórcza - organizuje i wykonuje koncerty muzyczne z swoim udziałem jako wokalistka lub bez jej udziału (bez sprzedaży biletów), bierze udział w festiwalach piosenki, w programach telewizyjnych i radiowych.

W związku z nagraniem płyty muzycznej Wnioskodawca przystąpił jako strona do umowy o udzielenie licencji (występuje w umowie jako licencjodawca) licencjobiorcy (firma fonograficzna) na:

  • korzystanie i rozporządzanie (na określonym obszarze terytorium i na czas oznaczony) prawami w zakresie praw do artystycznych wykonań oraz praw producenta fonogramu - do utworów utrwalonych na matrycy zawierającej niepublikowane utwory muzyczne w wykonaniu swoim oraz ojca Wnioskodawca, którą to matrycę przekazano licencjobiorcy.
    Licencja obejmuje m.in. prawo do: zwielokrotnienia w formie nośników dźwięku, wprowadzenia do obrotu, wprowadzenia do pamięci komputera (internet), publicznego udostępniania, umieszczania utworów w kompilacjach oraz zezwolenie do korzystania z utworów w celach promocyjnych i reklamowych albumów.
  • korzystanie i rozporządzanie prawami do projektów graficznych obwolut nośników dźwięku.

Z umową wiąże się też zezwolenie do wykorzystania w celach promocji i reklamy albumów lub utworów, a także w działalności licencjobiorcy nazw, imion, nazwisk, pseudonimów, wizerunków artystów wykonawców utworów oraz do korzystania ze znaków towarowych.

Zgodnie z umową z tytułu wszelkich praw nabytych w ramach tej umowy licencjobiorca zapłaci Wnioskodawcy opłatę licencyjną obliczoną wg stawki procentowej od przychodu ze sprzedaży fonogramów, naliczaną po zakończeniu każdego kwartału. W okresie obowiązywania umowy licencjobiorca - firma fonograficzna reprezentuje prawa producenta fonogramu do albumów stanowiących przedmiot umowy w zakresie zbiorowego zarządzania tymi prawami i będzie wypłacał Wnioskodawca dodatkowo określone procentowo wynagrodzenie z wszelkich wpływów z tytułu zbiorowego zarządzania (inne pola eksploatacji np. Związek Producentów Audio Video).

Udział w festiwalach piosenki czy programach radiowych i telewizyjnych, organizowanie koncertów transmitowanych przez media również często wiąże się z przekazaniem praw autorskich i pokrewnych, w tym z udzieleniem organizatorowi licencji na korzystanie z materiałów promocyjnych Wnioskodawcy.

W związku z wątpliwościami związanymi z prawidłowym zakwalifikowaniem wg właściwej stawki podatku od towarów i usług sprzedaży świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a w szczególności usług udzielania i sprzedaży licencji Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi z prośbą o ich zakwalifikowanie zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU.

W odpowiedzi Wnioskodawca otrzymał interpretację, iż usługi te mieszczą się w grupowaniach: organizowanie koncertów muzycznych (również występów własnych), udział w programach telewizyjnych i radiowych wraz z udzieleniem licencji i przekazaniem praw autorskich, udzielenie licencji firmie fonograficznej na korzystanie i rozporządzanie na określonym obszarze terytorium prawami w zakresie praw do artystycznych wykonań oraz praw producenta fonogramu oraz na korzystanie i rozporządzanie prawami do projektów graficznych obwolut nośników dźwięku, sprzedaż licencji bezpośrednio przez artystę wykonawcę utworu muzycznego: PKWiU 92.31.2 ?Usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej', oraz pośrednictwo w sprzedaży praw autorskich PKWiU 74.87.17-00.00 ?Usługi komercyjne pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane'.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi w zakresie udzielania licencji licencjobiorcy - firmie fonograficznej na korzystanie i rozporządzanie na określonym obszarze terytorium prawami - w zakresie praw do artystycznych wykonań oraz praw producenta fonogramu - do utworów utrwalonych na matrycy płyty muzycznej obejmująca m.in. prawo do: zwielokrotnienia w formie nośników dźwięku, wprowadzenia do obrotu, wprowadzenia do pamięci komputera (internet), publicznego udostępniania, zezwolenie do korzystania z utworów w celach promocyjnych i reklamowych albumów, licencji na korzystanie i rozporządzanie prawami do projektów graficznych obwolut nośników dźwięku, organizowania koncertów zespołów muzycznych (również występów własnych) z udzieleniem licencji i przekazaniem praw autorskich i pokrewnych organizatorom imprez kulturalnych, udzielania licencji na korzystanie z materiałów promocyjnych artystów wykonawców, sprzedaż licencji bezpośrednio przez artystę wykonawcę korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43, ust. 1, pkt 2 (poz. 11, Załącznika nr 4) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r....

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej polegające na :

  1. organizowaniu koncertów zespołów muzycznych(również występów własnych),
  2. udzielaniu licencji m.in. firmom fonograficznym, wydawnictwom, na korzystanie i rozporządzanie na określonym obszarze terytorium prawami - w zakresie praw do artystycznych wykonań oraz praw producenta fonogramu, na korzystanie i rozporządzanie prawami do projektów graficznych obwolut nośników dźwięku,
  3. wynagrodzenie z wpływów z tytułu zbiorowego zarządzania (inne pola eksploatacji np. Związek Producentów Audio video),
  4. udzielaniu licencji na korzystanie z materiałów promocyjnych artystów wykonawców,
  5. przekazywanie praw autorskich i pokrewnych do artystycznych wykonań na rzecz mediów, wydawnictw, udział w programach radiowych i telewizyjnych z przekazaniem praw autorskich i udzieleniem licencji
  6. udział programach radiowych i telewizyjnych z przekazaniem praw autorskich i udzieleniem licencji,
  7. sprzedaż licencji bezpośrednio przez artystę wykonawcę w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej,

zakwalifikowane przez Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 92.31.2 ?Usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej', na podstawie art. 43, ust. 1, pkt 2 (poz. 11 Załącznika nr 4) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT.

Natomiast ewentualne usługi w zakresie pośrednictwa w sprzedaży praw autorskich i pokrewnych na rzecz innych artystów w zamian za prowizję należy opodatkować wg stawki podstawowej 22%. Obowiązek podatkowy z tytułu udzielania licencji, przekazywania praw autorskich i pokrewnych powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. W załączeniu Wnioskodawca przedkłada kopię klasyfikacji usług, opracowaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

Co do zasady towary i usługi są opodatkowane ,zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawką podatku 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ww. ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W załączniku nr 4 do ustawy o VAT pod poz. 11 ex 92 ustawodawca zwolnił od podatku usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

  6. 5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  7. działalności agencji informacyjnych,
  8. usług wydawniczych,
  9. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżenie poz. 12.

Treść pkt 4, poz. 11 załącznik Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług należy rozumieć w ten sposób, że wyłączone ze zwolnienia od podatku są opłacone biletami wstępu usługi świadczone przez organizatorów spektakli, koncertów, przedstawień i imprez:

  • w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),
  • związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.33 92.34.11, 92.34.12)
  • świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12).

Wówczas usługi te opodatkowane są stawką 7% na podstawie poz. 156 załącznika Nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług (PKWiU ex 92.3).

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej (PKWiU 92.31.2) oraz usługi artystycznej i literackiej działalności twórczej korzystają ze zwolnienia od podatku na gruncie ustawy o VAT, za wyjątkiem usług wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), które są opodatkowane stawką 7% podatku VAT.

Natomiast usługi w zakresie pośrednictwa w zakresie sprzedaży praw autorskich (PKWiU 74.84.16-00.00) nie zostały wymienione w katalogu usług objętych zwolnieniem od podatku lub preferencyjną stawką podatku. Związku z powyższym usługi te podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT.

Ponadto we własnym stanowisku Wnioskodawca odniósł się do powstania obowiązku podatkowego, z tytułu udzielenia licencji, przekazywania praw autorskich i pokrewnych.

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, iż zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy o VAT ? obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust 6, art. 20 i art. 21 ust. 1, które określają w odmienny sposób szczególny moment powstania obowiązku podatkowego m.in. w zależności od rodzaju transakcji.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż 7 dni, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Usługi udzielenia licencji, przekazania praw autorskich i pokrewnych zostały objęte szczególnymi przepisami w zakresie powstawania obowiązku podatkowego, stanowiącymi wydatek od ogólnej zasady wyrażonej w art. 19 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze ? z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 1. W tym miejscu należy zatem wskazać, iż art. 27 ust. 4 pkt 1 cyt. ustawy dotyczy sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw. Zatem w przedmiotowym stanie faktycznym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponieważ przedmiotowy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego w dacie złożenia tego wniosku, ocenę stanowiska Wnioskodawcy dokonano w oparciu o stan prawny obowiązujący do 30 listopada 2008r. Z dniem 1 grudnia 2008r. wchodzą w życie przepisy ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), z zastrzeżeniem przepisów wymienionych w art. 15 tejże ustawy. Jednakże nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług nie ma wpływu na rozstrzygnięcia zawarte w powyższej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika