Czy podatnicy mają prawo w miesiącu czerwcu 2007r. zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów stratę (...)

Czy podatnicy mają prawo w miesiącu czerwcu 2007r. zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów stratę z tytułu sprzedaży zbędnych zapasów w kwocie około 25.000,00 zł oraz czy powyższa strata powinna zostać zaewidencjonowana w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

STAN FAKTYCZNY
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż spółka jawna zobowiązana jest do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów na zasadach określonych rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z zm.). Spółka jawna prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami motoryzacyjnymi, wykonuje usługi motoryzacyjne oraz wynajmuje lokale handlowe i usługowe dla osób trzecich. Od miesiąca lutego 2007r. spółka zaprzestała wykonywania usług motoryzacyjnych, a od miesiąca czerwca 2007r. zaprzestała też prowadzenia działalności w zakresie handlu artykułami motoryzacyjnymi Na stanie magazynu spółki na dzień 31 maja 2007r. znajdowały się zapasy zbędnych towarów i materiałów na kwotę 400.000,00 zł. Jeden z byłych kontrahentów wynajął od spółki lokal handlowy oraz odkupił w dniu 1 czerwca 2007r. zapasy materiałów i towarów, ale cena ich sprzedaży została ustalona przez strony przeciętnie w wysokości 70,00% cen ich nabycia. W wyniku tej transakcji spółka poniosła stratę w kwocie około 25.000,00 zł.
W tak przedstawionym stanie faktycznym postawiono pytanie: czy podatnicy mają prawo w miesiącu czerwcu 2007r. zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów stratę z tytułu sprzedaży zbędnych zapasów w kwocie około 25.000,00 zł oraz czy powyższa strata powinna zostać zaewidencjonowana w kolumnie 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Porady prawne

STANOWISKO PODATNIKA
Zdaniem Pełnomocnika: co do zasady u podatników zobowiązanych do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, poz. 176 z zm.) do kosztów uzyskania przychodu zalicza się wszelkie wydatki związane bezpośrednio oraz pośrednio z zakresem prowadzonej przez spółkę jawną działalności gospodarczej. Nadmienić należy, iż powyższe wydatki na zakup materiałów i towarów handlowych zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Dlatego też bez znaczenia jest fakt, iż sprzedaż towarów oraz materiałów w związku z likwidacją sklepu i warsztatu nastąpiła poniżej cen ich zakupu. Ponieważ nabycie materiałów było związane z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej należy uznać, iż wyżej wymieniona strata z tego tytułu w kwocie około 25.000,00 zł może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu. Ponieważ podatnicy są zobowiązani do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów co do zasady wszelkie wydatki, w tym zakup materiałów i towarów handlowych, ewidencjonuje się w księdze pod datą ich poniesienia, z tego względu brak jest podstaw do zaewidencjonowania wyżej wymienionej straty w kolumnie 14 księgi w miesiącu czerwcu roku podatkowego 2007.

OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn.zm./ kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
Art. 24a ust. 1 w/w ustawy zobowiązuje osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, zwanej dalej ?księgą?, z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo ksiąg rachunkowych, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu /straty/, podstawy opodatkowaniai wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniania w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a ? 22o.


Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów zobowiązani są do stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów /Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm./
Aby dany wydatek mógł być brany pod uwagę przy kwalifikowaniu go jako kosztu podatkowego, winno być dokonane jego poniesienie.
Tymczasem z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w wyniku sprzedaży zbędnych zapasów towarów i materiałów (których cena sprzedaży została ustalona przez strony przeciętnie w wysokości 70,00% cen ich nabycia), spółka poniosła stratę w kwocie około 25.000,00 zł.
Tut. organ podatkowy zauważa, że w przypadku sprzedaży towaru poniżej cen zakupu, zapisy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dotyczyć będą jedynie przychodów, ponieważ do kosztów uzyskania przychodów towar został zakwalifikowany w momencie jego nabycia.
Zatem w przedmiotowej sprawie podatnicy nie mają prawa w miesiącu czerwcu 2007r. zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów straty w kwocie około 25.000,00 zł z tytułu sprzedaży zbędnych zapasów oraz ewidencjonować jej w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza, iż stanowisko Pełnomocnika wspólników Spółki w kwestii braku podstaw do zaewidencjonowania w/w straty w kolumnie 14 księgi w miesiącu czerwcu roku podatkowego 2007 jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika