Czy opisane fakty są działalnością rolniczą i w związku z tym są wyłączone z opodatkowania podatkiem (...)

Czy opisane fakty są działalnością rolniczą i w związku z tym są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów ? uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 13 lutego 2009 r. sygn. akt I SA/Po 1409/08 - stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2008 r. (data wpływu 5 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności z tytułu uzyskania opłaty licencyjnej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania należności z tytułu uzyskania opłaty licencyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawą i głównym zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności rolniczej w zakresie produkcji roślinnej na własnych, bądź dzierżawionych gruntach ornych, a przede wszystkim:

  • prowadzenie prac hodowlanych nad wytworzeniem nowych, bardziej plennych i wartościowych odmian roślin uprawnych,
  • produkcja nasienna materiałów elitarnych i kwalifikowanych wyhodowanych własnych, a także innych odmian,
  • przekazywanie nasion materiałów matecznych własnych i innych odmian do rozmnożenia w Przedsiębiorstwach Nasiennych,
  • udzielanie licencji na reprodukcję odmian w kraju i za granicą,
  • sprzedaż wyhodowanych odmian,
  • sprzedaż i obrót materiałem siewnym własnych i innych odmian.


Wnioskodawca, ze względu na brak w PKD wyszczególnienia (zapisu) takiej działalności, po wielu konsultacjach, w Zgłoszeniu Działalności Gospodarczej, wykonywaną przez siebie działalność podał według zapisanych w PKD określeniach najbardziej zbliżonych do rodzaju swojej działalności:

  • 01.11.A - Uprawa zbóż (hodowla roślin, nasiennictwo, reprodukcja).
  • 01.11.C - Inne uprawy rolne (hodowla odmian, nasiennictwo, reprodukcja).
  • 51.21.Z - Sprzedaż hurtowa nasion.
  • 52.48.F - Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów.


Natomiast w zaświadczeniu o dokonaniu wpisu do ewidencji pozarolniczej działalności Wnioskodawcy wpisano tylko tekst zawarty w PKD, który w bardzo ogólnym przybliżeniu może określać działalność w zakresie sprzedaży i obrotu materiałem siewnym:

  • 51.21.Z - Sprzedaż hurtowa zboża, nasion i pasz dla zwierząt.
  • 52.48.F - Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów.


Wnioskodawca, po przedłożeniu wymaganych dokumentów w Urzędzie Statystycznym, otrzymał numer identyfikacyjny Regon dla całości swojej działalności gospodarczej oraz zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacyjnego Regon dla jednostki lokalnej ? gospodarstwa rolnego (dzierżawa gruntów ornych), a także zaświadczenie o nadaniu numeru identyfikacyjnego Regon ? dla działalności handlowej.

Wnioskodawca, w zakresie działalności rolniczej, prowadzonej od ponad 12 lat, wspólnie z żoną wyhodował wiele odmian roślin rolniczych, które po przeprowadzonych kilkuletnich badaniach rejestrowych zostały wpisane do Rejestru Krajowego oraz Wspólnotowego Katalogu Odmian Roślin Rolniczych Unii Europejskiej.

Wnioskodawca wskazał, że materiały mateczne tych odmian, które zostały wyprodukowane w gospodarstwie rolnym (dzierżawa) Hodowcy, są przekazywane do dalszego rozmnożenia w gospodarstwach rolnych na elitarny materiał siewny, pod nadzorem Hodowcy i Przedsiębiorstwa Nasiennego. Zakupiony przez Przedsiębiorstwo Nasienne u Hodowcy elitarny materiał siewny (materiał bazowy) jest pod nadzorem Firmy Nasiennej rozmnażany w gospodarstwach rolnych na kwalifikowany materiał siewny, który w stopniu C 1 jest sprzedawany posiadaczom gruntów rolnych na zasiewy ich gruntów, co stanowi dalszą kontynuację działalności rolniczej. Od nabywców materiału siewnego Przedsiębiorstwo Nasienne pobiera opłatę licencyjną (hodowlaną), którą następnie przekazuje Hodowcy materiału siewnego (odmiany). Pobieranie opłaty licencyjnej nie następuje po wpisaniu odmiany do Rejestru i uzyskaniu wyłącznego prawa do odmiany, ale dopiero po co najmniej trzykrotnym rozmnożeniu materiału Hodowcy w gospodarstwach rolnych prowadzących produkcję nasienną, która jest składnikiem działalności rolniczej.

Wnioskodawca podał, iż podstawowym celem pobierania opłat licencyjnych jest rekompensowanie kosztów prowadzonej hodowli twórczej i zachowawczej odmian roślin rolniczych.

Podano, że w odróżnieniu od Państwowych Ośrodków Hodowlanych, które od początku swojej działalności korzystały w pełni z dotacji budżetowej, a także ze środków finansowych Państwa przeznaczonych na wyposażenie i całą infrastrukturę hodowlano-nasienną oraz inne cele inwestycyjne, Wnioskodawca nie otrzymuje żadnej dotacji na pokrycie kosztów prowadzonych prac hodowlanych. Pierwsze wpływy z opłat licencyjnych Wnioskodawca uzyskał w 2006 roku w kwocie 55.000 zł, a w 2007 roku około 170.000 zł, podczas gdy koszty prac hodowlanych wynoszą około 300.000 zł rocznie.

Wnioskodawca podał, że wpływy z opłat licencyjnych muszą pokryć nie tylko bieżące koszty roczne, ale także uregulować zaległości powstałe w ciągu 12 lat pracy prowadzonej nad hodowlą nowych odmian, które obecnie wynoszą ponad 2 min złotych.

Wnioskodawca, aby umożliwić prowadzenie prac hodowlanych nad wytworzeniem nowych odmian roślin rolniczych musiał wraz z żoną zaangażować nie tylko wszystkie własne środki finansowe wypracowane w ciągu całego okresu pracy, ale także środki całej rodziny, która teraz oczekuje na ich zwrot.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane wyżej fakty są działalnością rolniczą i w związku z tym są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, należności z tytułu uzyskania opłaty licencyjnej za reprodukcję i sprzedaż wytworzonych odmian następuje w wyniku działalności rolniczej (wytworzenie i utrzymywanie odmiany oraz produkcja materiału nasiennego), zatem są dla Hodowcy przychodem z działalności rolniczej, która zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie podlega opodatkowaniu.

Pobieranie opłaty licencyjnej nie następuje po wpisaniu odmiany do Rejestru i przyznania wyłącznego prawa do odmiany, ale dopiero po co najmniej trzykrotnym rozmnożeniu materiału Hodowcy w gospodarstwach rolnych prowadzących produkcję nasienną, która jest składnikiem działalności rolniczej.

Możliwość pozyskania opłaty licencyjnej (hodowlanej) następuje w ostatnim etapie wieloletniego procesu produkcji rolniczej, jest od niej całkowicie zależna i integralnie związana z działalnością rolniczą.

Pobranie opłaty licencyjnej za reprodukcję wyhodowanej odmiany jest uwarunkowane wyprodukowaniem w każdym roku nasion kwalifikowanych i tylko od tej produkcji może być naliczona.

Odmiana rośliny uprawnej jest populacją roślin o zbliżonych właściwościach biologiczno-rolniczych, jest biologiczną jednostką materialną w postaci roślin i nasion - wytworzona, utrzymywana i rozmnażana w wieloletnim i wieloetapowym procesie produkcji roślinnej, jest źródłem i nośnikiem postępu w działalności rolniczej, z którą jest w całym procesie integralnie związana.

Wytworzenie nowej odmiany rośliny rolniczej trwa od 12 do 20 lat, jest wieloletnim, pracochłonnym i kosztownym przedsięwzięciem i w całym tym okresie, jak również w czasie jej dalszego funkcjonowania (utrzymywanie odmiany, produkcja nasienna) realizowane jest w procesie działalności rolniczej, w którym odmiana jest produktem tej działalności.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, należności z tytułu opłat licencyjnych i sprzedaży odmian nie są przychodem z praw majątkowych (prawa autorskie) określonych przepisami art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od osób fizycznych.

W dniu 23 maja 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPB1/415-159/08-2/AMN stwierdzając, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2008 r. jest nieprawidłowe. Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 6 czerwca 2008 r. Odpowiedź na ww. wezwanie została udzielona pismem z dnia 27 czerwca 2008 r. znak ILPB1/415W-22/08-2/AP. W dniu 13 sierpnia 2008 r. wpłynęła do tutejszego organu skarga (adresowana do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie) na ww. interpretację, w której wniesiono o jej uchylenie. Postanowieniem z dnia 13 października 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 2651/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie przekazał skargę Wnioskodawcy do rozpoznania według właściwości Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu. Wyrokiem z 13 lutego 2009 r. sygn. akt I SA/Po 1409/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu uchylił zaskarżoną interpretację.

Dnia 9 marca 2009 r. do tut. Organu wpłynęło pismo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 4 marca 2009 r. sygn. akt I SA/Po 1409/08 w sprawie doręczenia odpisu wyroku wraz z uzasadnieniem.

Prawomocne orzeczenie wyroku wpłynęło do tut. Organu w dniu 24 kwietnia 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego ? biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 13 lutego 2009 r. sygn. akt I SA/Po 1409/08 ? stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, rozpatrując ponownie przedmiotową sprawę stwierdza co następuje.

Zgodnie z treścią art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Definicja działalności rolniczej ? dla potrzeb powołanej wyżej ustawy ? została zdefiniowana w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tej definicji działalnością rolniczą, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego.

Powołany przepis art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wskazuje na rodzaje przychodów, które uznaje się jako uzyskiwane z działalności rolniczej lecz rodzaje działalności rolniczej ? w tym również wytwarzanie materiału siewnego, hodowlanego reprodukcyjnego ? z której przychody na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zostały wyłączone z uregulowań w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze, otrzymane przez Wnioskodawcę, który wyhodował nową odmianę roślin, opłaty licencyjne od nabywców materiału siewnego stanowią przychód. Z uwagi jednak na okoliczność, że uzyskany przychód z opłat licencyjnych powstaje w wyniku prowadzonej działalności rolniczej nie zalicza się go do przychodów wymienionych w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie należności uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu opłaty licencyjnej za reprodukcję i sprzedaż wytworzonych odmian roślin rolniczych stanowią przychody z prowadzonej działalności rolniczej i są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe, należało orzec jak w sentencji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

IPPB1/415-22/10-7/MT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika