Czy działalność Wnioskodawcy winna być opodatkowana stawką ryczałtu 5,5%?

Czy działalność Wnioskodawcy winna być opodatkowana stawką ryczałtu 5,5%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2013 r. (data wpływu 5 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 31 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki podatku ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki podatku.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 16 października 2013 r., znak ILPB1/415-889/13-2/IM, ILPP2/443-742/13-2/AKr, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 21 października 2013 r., a w dniu 31 października 2013 r. (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 28 października 2013 r.) wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność zarejestrowaną jako Transport Ciężarowy. Wg interpretacji Urzędu Statystycznego w X z dnia 5 września 2012 r., działalność Zainteresowanego zakwalifikowano w grupie PKWiU 49.41.1, tj. Transport drogowy towarów.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotem umowy jest najem (oddanie do użycia) pojazdu specjalistycznego do wywozu i świadczenie nim usług zgodnie z umową o świadczeniu usług. Przedmiotem najmu jest pojazd o ładowności powyżej 2 t.

Przedmiotem umowy jest świadczenie usługi załadunku i transportu odpadów komunalnych i innych z miejsc wskazanych przez Zleceniodawcę na wskazane miejsce przez Zleceniobiorcę instalacje pojazdem specjalistycznym wynajętym zgodnie z umową najmu.

Umowa zawarta jest z Firmą X.

Wykonanie danej usługi Wnioskodawca podzielił na dwie grupy:

  1. transport ładunku PKWiU 49.41 - stawka VAT 23%,
  2. rodzaj przewożonego ładunku PKWiU 38.11 - stawka VAT 8%.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że usługi świadczy na rzecz jednego Zleceniodawcy - x na podstawie podpisanej z nim umowy.

Przedmiotem umowy jest świadczenie usług załadunku i transportu odpadów-nieczystości stałych z miejsc wskazanych przez Zleceniodawcę na wskazane przez zleceniodawcę instalacje pojazdem specjalistycznym do wywozu odpadów, wynajętym zgodnie z umową.

Do obowiązków Wnioskodawcy, zgodnie z umową należy m.in.:

  1. transport i opróżnianie kontenerów, zgodnie z harmonogramem dziennym, przekazywanym przez Zleceniodawcę,
  2. rozładunek pojazdu z odpadów na instalacjach wskazanych przez Zleceniodawcę oraz przestrzeganie przy tym technologii składowania odpadów,
  3. codzienne stawianie się na dyspozytorni Zleceniodawcy celem odebrania zleceń na dzień bieżący, a po wykonaniu zleceń ich bieżące rozliczanie tego samego dnia,
  4. stały kontakt ze Zleceniodawcą (osobisty, telefoniczny, za pośrednictwem radiotelefonu),
  5. przestrzeganie procedur Zleceniodawcy w zakresie objętym ISO,
  6. rozliczenie polega na zastosowaniu różnych stawek względem wykonywanego zlecenia:
    1. przejechany kilometr w ramach realizacji zlecenia,
    2. zrealizowane zlecenie w granicach miasta,
    3. zrealizowane zlecenie poza granicami miasta.

Umowa zawiera również klauzulę, na podstawie której Wnioskodawca zobowiązuje się do nieprowadzenia działalności gospodarczej w zakresie gospodarki odpadami. Ograniczenie dotyczy również podjęcia zlecenia lub umowy o pracę w podmiocie konkurencyjnym dla Zleceniodawcy bądź świadczenia tego typu usług takiemu podmiotowi bezpośrednio, pośrednio lub na jakiejkolwiek innej podstawie, pod rygorem kary umownej w wysokości 5 tys. zł.

Według umowy, do obowiązków Wnioskodawcy należy m.in. parkowanie najmowanego pojazdu specjalistycznego wyłącznie na bazie Wynajmującego lub w innym miejscu przez niego wskazanym oraz uzupełniania paliwa wyłącznie u Wynajmującego lub innych wskazanych przez niego dostawców. W praktyce usługi na rzecz Zleceniodawcy polegają na przewozie kontenera z ładunkiem oraz opróżnienie. Zawartość kontenera mogą stanowić odpady komunalne, cegły, ziemia, zgodnie z posiadanym orzeczeniem o transporcie odpadów innych niż niebezpieczne, wydanym przez wydział ochrony środowiska.

Do wykonywania pracy stosuje się zgodnie z wymogami i przepisami o transporcie drogowym:

  1. licencja na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy,
  2. zaświadczenia o działalności zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/20006,
  3. decyzja na transport odpadów innych niż niebezpieczny.

W związku z powyższym Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w wymienionym powyżej opisie usługi, polegające na przewozie kontenerów z ładunkiem, które mogą stanowić odpady komunalne, cegły, ziemia itp. oraz jego opróżnianiu zgodnie z harmonogramem wskazanym przez Zleceniodawcę klasyfikuje działalność Wnioskodawcy w grupowaniu PKWiU 49.41.1 - ?Transport drogowy towarów?.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Czy zgodnie z Ordynacją podatkową działalność Wnioskodawcy winna być opodatkowana stawką ryczałtu 5,5%?

Mając na uwadze zastosowanie się do różnych stawek VAT:

  1. rozliczając transport kontenera i zastosowanie PKWiU 49.41 - VAT 23%
  2. rozliczając rodzaj ładunku zgodnie z technologią składowania i stosując PKWiU 38.11 - VAT 8%

jak wówczas powinien być rozliczany podatek dochodowy zryczałtowany zgodnie z ordynacją art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b)?

Pytania te wynikają z wniosku oraz jego uzupełnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, obecnie uiszcza błędną stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, gdyż powinien naliczać podatek dochodowy wg stawki ryczałtu 5,5%.

Na podstawie art. 12 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów w zakresie przewozu ładunku taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%. Zawarta umowa określa najem pojazdu specjalistycznego do wywozu odpadów komunalnych i innych. Przedmiotem umowy jest świadczenie usługi załadunku i transportu odpadów z miejsc wskazanych przez zleceniodawcę na wskazane przez zleceniodawcę instalację pojazdem specjalistycznym wynajętym zgodnie z umową.

Świadczona usługa jest na dwóch poziomach stawki VAT i stawka ta nie powinna mieć wpływu na rozliczenie podatku dochodowego w formie ryczałtu.

Stosując stawkę VAT 8% (zawartość przewożonego ładunku - odpady komunalne inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu), czy też 23% [transport jak również inna zawartość ładunku podlegająca stawce VAT (cegła, gruz, plastik itp.)] zryczałtowany podatek dochodowy winien być zgodny z zaszeregowaniem przez Urząd Statystyczny w grupie PKWiU 49.41.1, tj. Transport drogowy towarów.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) - 5,5% przychodu z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunku taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że obecnie błędnie klasyfikuje się Jego działalność i nalicza zryczałtowany podatek dochodowy jako - 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3 lit. b) ustawy).

Osiągane przez Wnioskodawcę dochody winny być klasyfikowane jako - 5,5% od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozu ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4 lit. a) ustawy).

W myśl podatku dochodowego rozliczanego na zasadach ogólnych i stosując się do wskazanych progów podatkowych nie ma znaczenia jaka jest zastosowana stawka VAT.

A zatem, rozliczając swoje przychody i stosując stawkę 18% od osiąganych przychodów zastosowanie różnej stawki VAT nie ma wpływu na osiągane dochody, również stawka VAT nie powinna mieć wpływu podczas przychodu rozliczanego wg podatku dochodowego zryczałtowanego.

Według oceny Wnioskodawcy zastosowanie podatku dochodowego zryczałtowanego w wysokości 8,5% jest błędne biorąc pod uwagę zakres wykonywanej działalności jak również klasyfikację przez Urząd Statystyczny. Zgodnie z potwierdzoną klasyfikacją działalność Wnioskodawcy została zakwalifikowana w grupie 49.41 co klasyfikuje Zainteresowanego do rozliczenia podatku dochodowego zryczałtowanego według stawki 5,5%.

Podstawą prowadzonej działalności jest transport drogowy (PKWiU 49.11.1), następnie - 38.11.61.0 Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu 8% - poz. 145 zał. nr 3 do ustawy o VAT, jak również (38.11.51) Odpady szklane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie natomiast z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

? prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, tj. w Wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania stawki oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa to pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującym działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującym działalność usługową w zakresie handlu).

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU, zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Natomiast jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku Wnioskodawca posiada już interpretację Urzędu Statystycznego, zgodnie z którą działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę została zakwalifikowana do grupy PKWiU 49.41.1. ? Transport drogowy towarów.

Zatem naliczając zryczałtowany podatek dochodowy Wnioskodawca powinien odnosić się do zaszeregowania dokonanego przez Urząd Statystyczny.

Zgodnie natomiast z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) i pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy(pkt 3 lit. b) ustawy),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4 lit. a) ustawy).

W świetle powyższego, usługi transportowe w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, niewymienione w ww. wykazie usług wyłączających podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zakwalifikowane do grupy PKWiU 49.41.1, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podlegają opodatkowaniu 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie należy wyjaśnić, iż na powyższe nie ma wpływu stawka VAT stosowana przez Wnioskodawcę, bowiem na gruncie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wysokość stawek ryczałtu zależy od rodzaju faktycznie prowadzonej przez podatnika działalności. Ponadto tut. Organ wskazuje, że dokonując weryfikacji prawidłowości zajętego stanowiska nie odniósł się do zagadnienia regulowanego przepisami ustawy niebędącej przedmiotem niniejszej interpretacji, tj. kwestii wysokości stawek VAT wynikającej z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.)

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Przy tym podkreślić należy, że interpretację indywidualną wydaje się wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, natomiast dopiero w toku prowadzonego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwy organ podatkowy może dokonać ustalenia okoliczności stanu faktycznego, które rzeczywiście zaistniały.

Tutejszy organ wskazuje, że wniosek w zakresie podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty odrębnym pismem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika