Czy przychody uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będą korzystały ze zwolnienia od (...)

Czy przychody uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego, wynikającego z art. 21 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wobec faktu, iż przeznaczone do sprzedaży grunty stanowią, w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, gospodarstwo rolne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości gruntowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu (?) października 2010 r. Wnioskodawca wraz z żoną nabyli do majątku wspólnego nieruchomość gruntową o pow. 4,4? ha. Przeniesienie własności nieruchomości stanowiło zabezpieczenie pożyczki udzielonej przez Wnioskodawcę i jego małżonkę. Umowa pożyczki oraz przeniesienia własności nieruchomości na zabezpieczenie została sporządzona w dniu (...) października 2010 r., w formie aktu notarialnego. W związku z niedotrzymaniem przez pożyczkobiorcę terminu zwrotu pożyczki nie doszło do powrotnego przeniesienia własności nieruchomości i małżonkowie stali się właścicielami przedmiotowej nieruchomości. W celu odzyskania zainwestowanych środków Wnioskodawca wraz z małżonką zamierzają sprzedać nabytą nieruchomość przed upływem pięciu lat od końca roku, w którym nastąpiło nabycie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z uwagi na fakt, iż przeznaczone do sprzedaży grunty stanowią, w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, gospodarstwo rolne - przychody uzyskane ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego, wynikającego z art. 21 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości gruntowej będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Wnioskodawca w dniu 21 października 2010 r. nabył wraz z żoną, do majątku wspólnego, nieruchomość gruntową o pow. 4,4? ha. Przeniesienie własności nieruchomości stanowiło zabezpieczenie pożyczki udzielonej przez Wnioskodawcę i jego małżonkę. Umowa pożyczki oraz przeniesienia własności nieruchomości na zabezpieczenie została sporządzona w dniu .. października 2010 r. w formie aktu notarialnego. W związku z niedotrzymaniem przez pożyczkobiorcę terminu zwrotu pożyczki nie doszło do powrotnego przeniesienia własności nieruchomości i Wnioskodawca wraz z żoną stał się właścicielem przedmiotowej nieruchomości. W celu odzyskania zainwestowanych środków Wnioskodawca zamierza sprzedać nabytą nieruchomość przed upływem pięciu lat od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie.

W akcie notarialnym, dokumentującym m.in. nabycie nieruchomości, nie określono, że przedmiotem transakcji było gospodarstwo rolne lub jego część. Wynika to z tego, że przedmiotem zawartej umowy była pożyczka, natomiast przeniesienie własności nieruchomości wiązało się z zabezpieczeniem tej transakcji. Skutkiem zawartej umowy było jednak wejście w posiadanie gruntów o areale i sposobie użytkowania, kwalifikujących je jako gospodarstwo rolne. Nabytą nieruchomość stanowią w istocie grunty rolne. Z ewidencji gruntów prowadzonej przez Starostę Powiatu wynika, że są to grunty orne klasy IIIb, IVa i V. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku rolnego i dokonuje wpłat należnych kwot na rachunek miejscowego organu podatkowego. Nieruchomość ta spełnia warunki wymagane dla gospodarstwa rolnego, określone w ustawie o podatku rolnym. Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Wnioskodawca zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość osobie, która w dniu przeniesienia własności gruntów złoży oświadczenie, iż ma zamiar wykorzystywać je jako grunty rolne. Tym samym spełniony został warunek, aby grunty zachowały charakter rolny.

Wnioskodawcy jest wiadome, że dla tego obszaru uchwalony został miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Plan ten przewiduje wykorzystanie w przyszłości tych gruntów pod zabudowę mieszkaniową. W ocenie Wnioskodawcy okoliczność ta nie pozbawia go prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego. Sama transakcja sprzedaży nie wpłynie na utratę charakteru rolnego sprzedawanej nieruchomości. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym nie uzależnia prawa do skorzystania ze zwolnienia od spełnienia dodatkowych warunków. Jeżeli nabywca przy sporządzaniu aktu notarialnego oświadczy, że nabyte grunty wejdą w skład jego gospodarstwa rolnego, lub to gospodarstwo rolne utworzą, to Wnioskodawca spełni warunki wymagane do skorzystania ze zwolnienia od podatku z tytułu uzyskania przychodu ze sprzedaży omawianej nieruchomości.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt II FK 732/07 z dnia 22 lipca 2008 r. wyraził pogląd, że dla oceny utraty charakteru rolnego bądź leśnego gruntu znaczenie mają okoliczności faktyczne (związane z faktycznym sposobem użytkowania gruntu), a nie formalnoprawne (związane z charakterem gruntu wskazanym w ewidencji gruntów i budynków). Zarówno sądy administracyjne jaki organy podatkowe stoją na stanowisku, iż podatnik, chcąc skorzystać ze zwolnienia od podatku, ma obowiązek ustalania zamiaru nabywcy co do sposobu wykorzystywania gruntu, będącego przedmiotem sprzedaży. Skoro jest On zobowiązany do złożenia deklaracji w terminie płatności podatku (art. 28 ust. 4 ustawy), to powinien wiedzieć, czy podatek ten powinien zapłacić, czy też zachodzą przesłanki do zwolnienia od podatku, a tym samym powinien orientować się co do zamiarów nabywcy w stosunku do gruntu. Przyjęcie dnia sprzedaży, jako decydującego dla oceny wystąpienia przesłanki negatywnej, wymienionej w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przesądza także o tym, że badając jej wystąpienie należy uwzględnić wszystkie okoliczności dotyczące przeznaczenia gruntu, znane na dzień dokonania transakcji. Okoliczności te mogą dotyczyć zarówno podatnika, który w celu zbycia nieruchomości dokonuje pewnych czynności, pozbawiających nieruchomość jej dotychczasowego charakteru, jak i nabywcy, którego zakres działalności bądź czynności faktyczne podejmowane przez niego przed zawarciem umowy, wskazują na to, że kupuje on nieruchomość z zamiarem wykorzystania jej w sposób odbiegający od sposobu wykorzystywania gruntów rolnych i leśnych - wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 stycznia 2009 r., sygn. akt II FSK 1495/07.

Uzyskanie przez Wnioskodawcę od nabywcy oświadczenia o dalszym, rolniczym wykorzystaniu gruntów tak, aby sprzedana nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego, jak też brak jakichkolwiek czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę i nabywcę przed zawarciem umowy, wskazujących na to, iż zamierzają oni zmienić charakter gruntów, pozwala Wnioskodawcy na skorzystanie ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust.1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, iż z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez jednego ze współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego z nich, tj. małżonki Wnioskodawcy. Żona Zainteresowanego chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika