1. Czy dochód uzyskany przez Oddział X w wyniku nieodpłatnego przekazania nieruchomości przez X Oddziałowi (...)

1. Czy dochód uzyskany przez Oddział X w wyniku nieodpłatnego przekazania nieruchomości przez X Oddziałowi X podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2. Czy dochód uzyskany przez Oddział X ze sprzedaży wyodrębnionych lokali podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 01 kwietnia 2011 r. (data wpływu 12.04.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego:

  • dot. dochodu uzyskanego z tyt. nieodpłatnego otrzymania nieruchomości (pytanie nr 1) ? jest prawidłowe,
  • dot. dochodu uzyskanego ze sprzedaży wyodrębnionych lokali w części przeznaczonej na remont i wyposażenie lokalu w którym Stowarzyszenie będzie realizowało cele statutowe (pytanie nr 2) ? jest prawidłowe,
  • dot. dochodu uzyskanego ze sprzedaży wyodrębnionych lokali w części przeznaczonej na remont lokali, które zostały sprzedane (pytanie nr 2) ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek ? uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2011 r. (data wpływu 29.06.2011 r.) ? o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Stowarzyszenie jest właścicielem udziału w nieruchomości stanowiącej wyodrębnioną część kamienicy położonej na terenie Y. Zarząd Główny Stowarzyszenia planuje przenieść nieodpłatnie prawo własności ww. nieruchomości na rzecz Stowarzyszenia (Wnioskodawcę).

W dalszym etapie Wnioskodawca zamierza wyodrębnić z nieruchomości samodzielne lokale mieszkalno - użytkowe i założyć dla tych lokali odrębne księgi wieczyste, a następnie część z tych lokali sprzedać na wolnym rynku. Jeden z lokali pozostałby własnością Wnioskodawcy i zostałby przeznaczony na siedzibę. Środki uzyskane ze sprzedaży pozostałych lokali zostaną w części przeznaczone na zapłatę wykonanych wcześniej robót remontowych w kamienicy (roboty wykonywane były wyłącznie w części kamienicy należącej do Stowarzyszenia) a w pozostałej części na zakończenie remontu i wyposażenie lokalu, w którym ma być siedziba Wnioskodawcy. Zgodnie z par. 5 ust. 2 statutu, działalność Stowarzyszenia dotyczy gospodarki przestrzennej, kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury i ma charakter naukowy, naukowo ? techniczny, oświatowy, kulturalny i charytatywno ? opiekuńczy.

Pismem uzupełniającym Wnioskodawca doprecyzował, że zgodnie z par. 5 ust. 1 statutu, celami Stowarzyszenia są:

  1. dbałość o jakość architektury i środowiska ? zbudowanego oraz naturalnego ? pojmowanych jako interes publiczny,
  2. tworzenie warunków dla rozwoju twórczości architektonicznej i jej ochrona,
  3. rozwój warsztatu architekta i ochrona zawodu.

Jak wynika natomiast z treści par. 5 ust. 2 statutu, działalność Stowarzyszenia:

  1. dotyczy gospodarki przestrzennej, kultury, sztuki i ochrony dóbr kultury,
  2. ma charakter naukowy, naukowo ? techniczny, oświatowy, kulturalny i charytatywno ? opiekuńczy.

W ocenie Wnioskodawcy, cele działalności statutowej posiadają zatem znamiona działalności wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazano we wniosku, Stowarzyszenie jest właścicielem udziału w nieruchomości stanowiącej wyodrębnioną część kamienicy położonej na terenie Z. Resztę udziałów posiada osoba fizyczna. Kamienica podzielona została do używania (quad usum) pomiędzy Stowarzyszeniem i drugiego współwłaściciela (osobę fizyczną). Remont, o którym mowa we wniosku o interpretację, prowadzony był wyłącznie na części kamienicy będącej we władaniu Stowarzyszenia; Stowarzyszenie to było właścicielem kamienicy (udziału w nieruchomości) w czasie trwania remontu i jest nim nadal.

Wnioskodawca nie ma i nigdy nie miał żadnych praw do ww. kamienicy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dochód uzyskany przez Stowarzyszenie w wyniku nieodpłatnego przekazania nieruchomości przez Stowarzyszenie podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy dochód uzyskany przez Stowarzyszenie ze sprzedaży wyodrębnionych lokali podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód osiągnięty w wyniku nieodpłatnego przekazania nieruchomości i sprzedaży części lokali będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem zostanie w całości przeznaczony na cele statutowe podatnika prowadzącego działalność opisaną w tym przepisie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe ? w części dot. dochodu uzyskanego z tyt. nieodpłatnego otrzymania nieruchomości (pytanie nr 1),
  • prawidłowe ? w części dot. dochodu uzyskanego ze sprzedaży wyodrębnionych lokali w części przeznaczonej na remont i wyposażenie lokalu w którym Stowarzyszenie będzie realizowało cele statutowe (pytanie nr 2),
  • nieprawidłowe ? w części dot. dochodu uzyskanego ze sprzedaży wyodrębnionych lokali w części przeznaczonej na remont lokali, które zostały sprzedane (pytanie nr 2).

Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy, prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób. W myśl art. 33 ust. 2 tej ustawy, stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397), jako podmioty zwolnione od podatku.

Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Podkreślenia wymaga, iż ramy omawianego zwolnienia wyznaczone zostały przez art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1a pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 tego artykułu, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z kolei ? w myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:

  1. jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.

Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Stowarzyszenia zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowania ?w części przeznaczonej na te cele? oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również innych celów niż wymienione w tym przepisie ? to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych ?innych celów? nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, jest aby cele przewidziane w statucie Stowarzyszenia mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

W tym miejscu należy podkreślić, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Niezależnie od powyższego, podkreślenia wymaga fakt, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie ma otrzymać nieodpłatnie prawo własności nieruchomości od właściciela udziału w nieruchomości stanowiącej wyodrębnioną część kamienicy. Następnie Stowarzyszenie zamierza wyodrębnić z otrzymanej nieruchomości samodzielne lokale mieszkalno ? użytkowe. W dalszej kolejności Stowarzyszenie zamierza część z tych lokali sprzedać na wolnym rynku a jeden z lokali pozostawić i przeznaczyć na swoją siedzibę. Środki uzyskane ze sprzedaży lokali, jak wskazało Stowarzyszenie, mają zostać przeznaczone na zapłatę wykonanych wcześniej w nieruchomości prac remontowych, a w części na zakończenie remontu i wyposażenie lokalu, w którym ma być siedziba Stowarzyszenia.

Wnioskodawca wskazuje, iż cele określone w statucie Stowarzyszenia posiadają znamiona działalności wymienionej w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odpowiedź na pytanie nr 1.

Wobec powyższego, jeżeli cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych są celami statutowymi Stowarzyszenia, to dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę w wyniku nieodpłatnego otrzymania nieruchomości, jeżeli nieruchomość będzie wykorzystywana na prowadzenie ww. działalności statutowej, będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, dochód ten nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w takiej części w jakiej zostanie przeznaczony, a następnie wydatkowany na cele statutowe Stowarzyszenia tożsame z celami statutowymi, o których stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy.

Odpowiedź na pytanie nr 2.

Wnioskodawca wskazał, że po otrzymaniu nieruchomości zamierza część z lokali sprzedać, a jeden lokal przeznaczyć na oddział Stowarzyszenia.

Uzyskane ze sprzedaży środki pieniężne, Stowarzyszenie zamierza przeznaczyć na zapłatę wykonanych prac remontowych w nieruchomości, w części z której lokale podlegać będą sprzedaży, a w części na zakończenie remontu i wyposażenie lokalu, w którym ma być siedziba Stowarzyszenia.

Z powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że dochód uzyskany przez Stowarzyszenie, w części przeznaczonej i wydatkowanej na cele inne niż wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W przedmiocie sprawy należy stwierdzić, że dochodem tym będzie dochód przeznaczony na zapłatę wykonanych robót remontowych w części nieruchomości, z której lokale zostaną sprzedane.

Biorąc pod uwagę powyższe, środki uzyskane ze sprzedaży lokali w części przeznaczonej na zapłatę wykonanych robót remontowych w tych lokalach, jako nie przeznaczone na działalność statutową, nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast dochód uzyskany ze sprzedaży lokali, w części przeznaczonej na remont i wyposażenie lokalu, w którym ma być siedziba Stowarzyszenia i w którym Stowarzyszenie będzie prowadziło działalność statutową, jak wydatkowany na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika