Czy zwolnienie podatkowe, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, (...)

Czy zwolnienie podatkowe, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które będzie przysługiwać Spółce na podstawie Nowego Zezwolenia, będzie miało zastosowanie do dochodu generowanego na terenie SSE w oparciu o nowe środki produkcji (Inwestycja), czy też do całego dochodu Spółki uzyskiwanego na terenie SSE, w zakresie działalności gospodarczych określonych w Nowym Zezwoleniu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 28.02.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26.04.2011 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej X. (dalej: Grupa X.). W ramach Grupy X., Spółka zajmuje się produkcją mas uszczelniających oraz klei. Zakład produkcyjny i siedziba Spółki znajdują się na terenie należącym do Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Podstrefa Y. (dalej: SSE), a działalność produkcyjna Spółki jest prowadzona wyłącznie na terenie SSE.

Spółka wystąpiła o zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej i otrzymała przedmiotowe zezwolenie 21 listopada 2000 r. (dalej: Stare Zezwolenie), które następnie uległo konwersji, zgodnie z art. 6 ust. 1, 2 i 4 ustawy z 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1840, dalej: ustawa o SSE z 2003 r.) na podstawie decyzji Ministra Gospodarki z 29 lutego 2008 r.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o SSE z 2003 r., Spółka jako posiadająca status średniego przedsiębiorcy w dniu wejścia w życie przedmiotowych przepisów, zachowała prawo do zwolnień podatkowych w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r.

W związku z dalszym dynamicznym rozwojem Spółki, została podjęta decyzja o rozbudowie zakładu produkcyjnego, umożliwiającej zwiększenie mocy produkcyjnych Spółki (dalej: Inwestycja).

Planowana Inwestycja ma na celu:

  1. zwiększenie mocy produkcyjnych poprzez inwestycje w nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne w celu zapewnienia odpowiednich możliwości produkcyjnych i wyższej konkurencyjności produkcji;
  2. zwiększenie powierzchni magazynowych tak, aby odpowiadały rosnącej produkcji i sprzedaży.

Planowana Inwestycja obejmie zakresem cały zakład Spółki znajdującej się na terenie SSE i będzie miała na celu zwiększenie jego wydajności i mocy produkcyjnych.

W związku z planowaną Inwestycją na terenie SSE, Spółka ubiega się obecnie o udzielenie kolejnego zezwolenia (dalej: Nowe Zezwolenie) na prowadzenie działalności na terenie SSE.

Podstawą wyliczenia puli zwolnienia podatkowego, dostępnego dla Spółki jako pomoc regionalna z tytułu kosztów nowej inwestycji, w związku z uzyskaniem Nowego Zezwolenia, będą wydatki kwalifikowane związane z planowaną Inwestycją w wysokości około 10 mln PLN. Pula powyższa zostanie określona zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 232, poz. 1548, dalej: rozp. o SSE).

Przedmiot działalności gospodarczej, który będzie objęty Nowym Zezwoleniem jest tożsamy z zakresem Starego Zezwolenia (z uwzględnieniem odpowiednich korekt wynikających ze zmian w przepisach dotyczących Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług (Rozporządzenie Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług; Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293; dalej: PKWiU) i przedmiotem obecnej działalności gospodarczej Spółki - w którego zakres wchodzi produkcja mas uszczelniających i klei - Nowe Zezwolenie będzie dotyczyć całości obecnie prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółkę (prowadzonej wyłącznie na terenie SSE).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwolnienie podatkowe, wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które będzie przysługiwać Spółce na podstawie Nowego Zezwolenia, będzie miało zastosowanie do dochodu generowanego na terenie SSE w oparciu o nowe środki produkcji (Inwestycja), czy też do całego dochodu Spółki uzyskiwanego na terenie SSE, w zakresie działalności gospodarczych określonych w Nowym Zezwoleniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie podatkowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie miało zastosowanie do całości dochodów uzyskiwanych przez Spółkę na terenie SSE, w zakresie działalności gospodarczych określonych w Nowym Zezwoleniu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm., dalej: ustawa o SSE), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 17 ust.

1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o SSE).

Z wykładni gramatycznej cytowanych powyżej przepisów, którą należy stosować przy ocenie zakresu zwolnień podatkowych wynika, iż wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód:

  1. uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu,
  2. uzyskany z działalności gospodarczej, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas dochody uzyskane z tego tytułu również nie będą podlegały zwolnieniu. Jak wskazano w stanie faktycznym, cała działalność Spółki jest prowadzona na terenie SSE i zostanie objęta zakresem Nowego Zezwolenia.

Przepisy dotyczące specjalnych stref ekonomicznych doprecyzowują warunki korzystania ze zwolnienia podatkowego. Na podstawie § 5 ust. 1 rozp. o SSE, zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Zgodnie z § 5 ust. 2 rozp. o SSE, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest:

  1. utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  2. utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

W myśl § 5 ust. 5 rozp. o SSE, zwolnienie przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Tym samym, przepisy dotyczące specjalnych stref ekonomicznych nie konstytuują wymogu, aby zwolnienie podatkowe odnosić wyłącznie do przychodów wygenerowanych w oparciu o Inwestycję, tj. w opisanym zdarzeniu przyszłym do przychodów związanych z rozbudową zakładu o nowe maszyny i urządzenia oraz magazyn, z tym jednak zastrzeżeniem, iż zwolnienie jest ograniczone do dochodów z działalności prowadzonej na terenie strefy.

W związku z powyższym, dochód Spółki uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE w zakresie określonym w Nowym Zezwoleniu będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych, niezależnie od tego czy zostanie on wygenerowany za pomocą całego obecnie funkcjonującego zakładu, czy też tylko za pomocą Inwestycji. Wielkość pomocy publicznej w formie zwolnienia nie będzie mogła jednak przekroczyć maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy dla przedsiębiorcy, zgodnie z § 4 rozp. o SSE.

Spółka pragnie podkreślić, że powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie m.in. w poniższych interpretacjach:

  • interpretacja Ministra Finansów wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 października 2010 r. - sygn. IBPBI/2/423-925/10/AK;
  • interpretacja Ministra Finansów wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 stycznia 2009 r. - sygn. IBPBl/2/423-956/08/AM;
  • interpretacja Ministra Finansów wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 16 grudnia 2009 r. - sygn. ILPB3/423-825/09-2/MM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tej części oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto należy zauważyć, że powołane przez Spółkę interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszących, w związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika