Czy Zainteresowana postępuje prawidłowo, nie ujmując do podstawy opodatkowania VAT refakturowanych (...)

Czy Zainteresowana postępuje prawidłowo, nie ujmując do podstawy opodatkowania VAT refakturowanych klientowi kosztów opłat skarbowych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2010 r. (data wpływu 9 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi biuro rachunkowe. w umowie zawieranej przez nią z klientem widnieje zapis, że ?Zleceniodawca zobowiązuje się zwrócić wszystkie wydatki poniesione przez Zleceniobiorcę w związku z realizacją na rzecz lub w imieniu Zleceniodawcy czynności nie wymienionych w zawartej umowie, jeżeli zostały one zlecone przez Zleceniodawcę lub ich wykonanie było niezbędne do należytego wywiązania się z umowy przez Zleceniobiorcę?.

Najczęściej dotyczy to zwrotu kosztów opłat skarbowych, np. za wydanie przez urząd skarbowy zaświadczenia o nie zaleganiu z podatkami, które Zainteresowana ponosi działając w imieniu klienta i na jego zlecenie.

Na fakturze obciążającej klienta Wnioskodawczyni ujmuje koszty opłat skarbowych w identycznej kwocie, jaką wydała, bez doliczania narzutu własnego, i ze stawką NP, albowiem nie jest to element jej wynagrodzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana postępuje prawidłowo, nie ujmując do podstawy opodatkowania VAT refakturowanych klientowi kosztów opłat skarbowych...

Zdaniem Wnioskodawczyni, umowa zawierana z klientem ma zapis o zwrocie wydatków poniesionych w związku z prawidłową realizacją umowy. Wydatki te ponoszone są w imieniu kontrahenta, na jego rzecz i jego zlecenie. Takie czynności, w ocenie Zainteresowanej, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy opodatkowania.

Występuje ona w imieniu kontrahenta, jako pośrednik i otrzymany zwrot wydatków - jej zdaniem - nie powinien stanowić podstawy opodatkowania VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Przez sprzedaż - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Art. 106 ust. 1 ustawy stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z zawartego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi biuro rachunkowe. w umowie zawieranej przez nią z klientem widnieje zapis, że ?Zleceniodawca zobowiązuje się zwrócić wszystkie wydatki poniesione przez Zleceniobiorcę w związku z realizacją na rzecz lub w imieniu Zleceniodawcy czynności nie wymienionych w zawartej umowie, jeżeli zostały one zlecone przez Zleceniodawcę lub ich wykonanie było niezbędne do należytego wywiązania się z umowy przez Zleceniobiorcę?.

Najczęściej dotyczy to zwrotu kosztów opłat skarbowych, np. za wydanie przez urząd skarbowy zaświadczenia o nie zaleganiu z podatkami, które Zainteresowana ponosi działając w imieniu klienta i na jego zlecenie.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy czynności opisane przez Wnioskodawczynię wykonywane są przez nią w imieniu klienta, na jego rzecz oraz rachunek, to stosownie do treści art. 29 ust.

1 ustawy, nie mogą one stanowić podstawy opodatkowania. w takim przypadku wystąpi ona w roli pośrednika i otrzymany zwrot wydatków poniesionych na rzecz zleceniodawcy nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, gdyż nie jest w istocie wynagrodzeniem Zainteresowanej za świadczoną usługę (nie jest kwotą należną z tytułu sprzedaży). w konsekwencji, wydatki takie jak np. opłaty skarbowe za wydanie przez urząd skarbowy zaświadczenia o nie zaleganiu z podatkami, poniesione w imieniu i na rzecz klienta nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawczyni postępuje prawidłowo, nie ujmując do podstawy opodatkowania podatkiem VAT, poniesionych przez nią, w imieniu i na rzecz klienta, kosztów opłat skarbowych.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż uznanie, że poniesione w imieniu i na rzecz klienta wydatki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powoduje, że w takim przypadku Zainteresowana winna na potrzeby rozliczeń finansowych z klientami stosować inne niż faktura VAT dokumenty, np. noty księgowe.

Zauważa się, że gdyby z treści lub charakteru umowy cywilnoprawnej, łączącej Wnioskodawczynię z klientem wynikało, iż wykonywane czynności, o których mowa we wniosku są częścią usługi głównej, w tej sytuacji podlegałyby one opodatkowaniu jak usługi wykonywane w ramach prowadzonej działalności. Konsekwencją czego Zainteresowana stosując się do postanowień art. 106 ust. 1 ustawy, zobowiązana byłaby przedmiotowe czynności udokumentować fakturą VAT, opodatkowując je stawką właściwą dla usługi głównej.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż umowy cywilnoprawne zawierane przez Wnioskodawczynię, winny być oceniane na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. u. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Analiza taka, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, nie mieści się jednak w zakresie uprawnień Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, zwrócić należy uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii ujmowania kosztów opłat skarbowych na wystawianych fakturach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika