Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez właściwą (...)

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez właściwą organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 kwietnia 2013 r. (data wpływu 8 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez właściwą organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych przez właściwą organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Wniosek uzupełniono w dniu 8 kwietnia 2013 r. o wskazanie zakresu wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania książek.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca, celem wydawania książek nabywa od autorów oraz innych podmiotów, którym przysługują prawa autorskie do określonych utworów, autorskie prawa majątkowe do tych utworów lub nabywa licencje pozwalające mu na korzystanie z tych utworów na określonych polach eksploatacji.

Z uwagi na brzmienie przepisów art. 20 oraz art. 20 (1) ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Wnioskodawca uzyskuje od właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi określone kwoty tytułem repartycji z opłat reprograficznych za poszczególne lata. Przepisy te bowiem z jednej strony nakładają na producentów, importerów i posiadaczy urządzeń reprograficznych, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie zwielokrotniania utworów dla własnego użytku osobistego osób trzecich, obowiązek uiszczania określonych opłat organizacjom zbiorowego zarządzania działających m.in. na rzecz wydawców, z drugiej zaś strony nakazują tym organizacjom dokonywanie podziału otrzymanych opłat m.in. pomiędzy wydawców.

Powyżej wskazane kwoty właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskim wypłaca Wnioskodawcy na podstawie wystawionej przez siebie noty księgowej.

Jednocześnie, właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi obciąża Wnioskodawcę wynagrodzeniem za świadczoną na jego rzecz usługę redystrybucji opłat reprograficznych, wystawiając z tego tytułu fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur VAT wystawionych mu przez właściwą organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z tytułu wynagrodzenia za świadczoną na jego rzecz usługę redystrybucji opłat reprograficznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur VAT wystawionych mu przez właściwą organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z tytułu wynagrodzenia za świadczoną na jego rzecz usługę redystrybucji opłat reprograficznych.

Wynika to z treści art. 86 ust. 1 u.p.t.u., zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Świadczona na rzecz Wnioskodawcy przez właściwą organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi usługa redystrybucji opłat reprograficznych jest bowiem związana z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością opodatkowaną w zakresie wydawania książek a tym samym Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur wystawianych z tytułu wynagrodzenia za tę usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (?).

Analizując powyższe należy stwierdzić, że podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

I tak np. w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo ? skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez Podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania książek. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca, celem wydawania książek nabywa od autorów oraz innych podmiotów, którym przysługują prawa autorskie do określonych utworów, autorskie prawa majątkowe do tych utworów lub nabywa licencje pozwalające mu na korzystanie z tych utworów na określonych polach eksploatacji. Z uwagi na brzmienie przepisów art. 20 oraz art. 201 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych Wnioskodawca uzyskuje od właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi określone kwoty tytułem repartycji z opłat reprograficznych za poszczególne lata. Kwoty te właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskim wypłaca Wnioskodawcy na podstawie wystawionej przez siebie noty księgowej. Jednocześnie, właściwa organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi obciąża Wnioskodawcę wynagrodzeniem za świadczoną na jego rzecz usługę redystrybucji opłat reprograficznych, wystawiając z tego tytułu fakturę VAT.

Jak wskazał Wnioskodawca, świadczona na jego rzecz przez właściwą organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi usługa redystrybucji opłat reprograficznych jest związana z wykonywaną przez niego działalnością opodatkowaną w zakresie wydawania książek, zatem Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur wystawianych z tytułu wynagrodzenia za tę usługę.

Z kolei, w interpretacji nr ILPP2/443-112/13-3/MR z dnia 10 maja 2013 r. tut. Organ wskazał, że kwoty otrzymywane przez Wnioskodawcę od właściwej organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi tytułem repartycji z opłat reprograficznych za poszczególne lata podlegają w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT wystawionych przez właściwą organizację zbiorowego zarządzania prawami autorskimi z tytułu wynagrodzenia za świadczoną na jego rzecz usługę redystrybucji opłat reprograficznych, bowiem przedmiotowe usługi są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika