Czy sprzedaż działek z majątku prywatnego będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Czy sprzedaż działek z majątku prywatnego będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2007 r. (data wpływu 31 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W czerwcu 2007 r. Wnioskodawca nabył 2 sąsiadujące ze sobą działki budowlane w R., które ze względu na bardzo wąski front (wynoszący 13 metrów dla każdej z nich) należało kupić razem, aby można było postawić budynek mieszkalny. Na działkach od 2001 r. obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, wg którego działki są przeznaczone pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne. Zakupu działek dokonano do majątku prywatnego, w celu wybudowania na nich własnego domu. W czerwcu 2008 r. Zainteresowany zamierza zawrzeć związek małżeński i planował rozpocząć budowę (jesień 2007 r. lub wiosna 2008 r.). Pierwszym krokiem, aby uzyskać w przyszłości pozwolenie na budowę jest podział działek zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego. Wspólnie z właścicielem działki sąsiedniej w październiku 2007 r. złożony został wniosek o podział działek zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego. Wniosek został złożony również po to, aby umożliwić właścicielowi działek sąsiadujących ustanowienie drogi dojazdowej do jego działek. Wniosek uzyskał opinię pozytywną. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy działki zostaną wydzielone. Jednakże pojawił się problem dotyczący podłączenia działki do sieci elektrycznej. W momencie zakupu Wnioskodawca był przekonany o tym, iż działkę można podłączyć do prądu poprzez idący w drodze kabel. Okazało się, że jest to kabel niskiego napięcia, który ze względu na i tak już duże obciążenie nie może służyć do obsługi jego działki. W energetyce udzielono Wnioskodawcy informacji, że konieczne będzie wybudowanie nowego transformatora, a dopiero w późniejszej fazie podłączenie za jego pośrednictwem działek, które znajdują się na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego. Energetyka nie może sprecyzować za ile lat transformator będzie postawiony. Obecnie nie ma nawet zgody właściciela działki, na której potencjalnie miałby stać, co do jego postawienia. Oznacza to w konsekwencji, iż niemożliwe będzie rozpoczęcie budowy domu w zakładanym przez Wnioskodawcę czasie. W konsekwencji Wnioskodawca jest zmuszony do sprzedaży ww. działek i rozpoczęcia poszukiwań takiej działki, która umożliwi natychmiastowe wybudowanie domu. Wnioskodawca oświadcza, że nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomościami. Ww. transakcje mają charakter jednorazowy i wynikają tylko i wyłącznie z niemożliwości szybkiego podłączenia się do sieci elektrycznej. Działki stanowią majątek osobisty i nie były zakupione w celu dalszej odsprzedaży.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów, rozumiana jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zgodnie z zapisem art. 7 ust. 1 ustawy.

Za ?towary? w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, uważa się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z uwagi na powyższe uregulowania sprzedaż działek budowlanych jest dostawą towarów i na podstawie przepisu art. 41 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu 22% podatkiem VAT.

Jednakże samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Istotnym jest, aby podmiot działał w charakterze podatnika, a więc osoby prowadzącej działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie zapisu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Pojęcie częstotliwości należy rozumieć jako zakładające powtarzalność czynności tego samego rodzaju. Przesłanki wskazujące na zamiar wykonywania pewnej czynności w sposób częstotliwy muszą istnieć w chwili wykonania usługi lub sprzedaży towaru.

Aby zatem dostawę gruntów uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a sam zakup gruntu dokonywany był w celu odsprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca nabył grunty w celu wybudowania budynku mieszkalnego. Podział działek zostanie dokonany w celu wybudowania budynku mieszkalnego, zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego oraz w celu umożliwienia ustanowienia drogi dojazdowej do sąsiadującej działki.

Reasumując uznać należy, iż Zainteresowany dokonując sprzedaży działek zakupionych na cele prywatne, przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe nie będzie działał w charakterze podatnika, a czynność ta nie nosi znamion działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego stwierdza się, że jeżeli Wnioskodawca nie wykorzystywał gruntów w działalności gospodarczej ani w działalności rolniczej, a intencją Zainteresowanego w momencie zakupu gruntów nie był zamiar ich odsprzedaży, transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP1/443-648/09-4/MT, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-44/11-2/JK, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-534/10-2/SJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika