Czy w związku z tym, że Wnioskodawczyni sprzedała kilka sztuk biżuterii srebrnej i złotek w grudniu (...)

Czy w związku z tym, że Wnioskodawczyni sprzedała kilka sztuk biżuterii srebrnej i złotek w grudniu 2009 r. i lipcu 2010 r. na dzień dzisiejszy jest zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych za pomocą kasy fiskalnej skoro zapłatę za sprzedane towary otrzymuje na rachunek bankowy, a przedmiotem sprzedaży nie są przedmioty biżuteryjne?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia ? brak daty sporządzenia (data wpływu 13 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu sprzedaży towarów przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 18 listopada 2011 r. o podpis Wnioskodawczyni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Kontrola skarbowa w tym roku wykazała, że w latach 2009-2010 Wnioskodawczyni prowadziła niezarejestrowaną działalność gospodarczą sprzedając na allegro nowe i używane kosmetyki kolorowe, perfumy, odzież oraz kilka sztuk własnej używanej biżuterii. W czerwcu br. Zainteresowana założyła jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wyłącznie sprzedaż internetowa kosmetyków kolorowych, a płatność odbywa się wyłącznie za pomocą przelewu bankowego, więc wszystkie transakcje są rejestrowane i ewidencjonowane na koncie bankowym. Sprzedawany towar w działalności gospodarczej podlega zgodnie z ustawą zwolnieniu z obowiązku rejestrowania tej sprzedaży na kasie fiskalnej, natomiast urząd skarbowy któremu podlega Wnioskodawczyni twierdzi, że w związku z tym, iż w latach 2009-2010 sprzedała kilka sztuk wyrobów ze srebra podlega ona obowiązkowi rejestrowania obecnej sprzedaży na kasie fiskalnej.

Zainteresowana dwukrotnie w tej sprawie konsultowała się telefonicznie z KIP i dwukrotnie od różnych specjalistów otrzymała informację, iż nie podlega ciągłości i jeśli zapłata za sprzedawany towar odbywa się wyłącznie za pomocą przelewu bankowego i można na jego podstawie określić rodzaj sprzedanego towaru, to nie podlega obowiązkowi zakupu kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że Wnioskodawczyni sprzedała kilka sztuk biżuterii srebrnej i złotej w grudniu 2009 r. i lipcu 2010 r. na dzień dzisiejszy jest zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych za pomocą kasy fiskalnej skoro zapłatę za sprzedane towary otrzymuje na rachunek bankowy, a przedmiotem sprzedaży nie są przedmioty biżuteryjne...

Zdaniem Wnioskodawczyni, kasa fiskalna jest jej zbędna, ponieważ zajmuje się sprzedażą internetową wyłącznie kosmetyków kolorowych na allegro i wszelkie płatności przychodzą na konto. Kasa fiskalna byłaby dla Zainteresowanej tylko dodatkowym kosztem związanym z jej zakupem oraz podwójną rejestracją sprzedaży, która w sposób przejrzysty jest ewidencjonowana na koncie bankowym. Działalność gospodarcza zarejestrowana została w czerwcu br. i nie dokonała od tej chwili żadnych sprzedaży towarów, które pozbawiałyby jej możliwości skorzystania ze zwolnienia z kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy. W ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (?).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności ? zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu ? do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na podstawie § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Natomiast, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. ? sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 36 ww. załącznika wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła2), 4)

? przy czym:

2) Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

4) W zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • sprzedaż dokonywana jest w systemie wysyłkowym,
  • zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z prowadzonej przez podatnika ewidencji i z dokumentów transakcji wynika jakiej dostawy dotyczyła zapłata.

Jak wynika z § 4 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż kontrola skarbowa wykazała, że w latach 2009-2010 Wnioskodawczyni prowadziła niezarejestrowaną działalność gospodarczą sprzedając na allegro nowe i używane kosmetyki kolorowe, perfumy, odzież oraz kilka sztuk własnej używanej biżuterii. Zainteresowana w czerwcu 2011 r. założyła jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest wyłącznie sprzedaż internetowa kosmetyków kolorowych, a płatność odbywa się wyłącznie za pomocą przelewu bankowego, więc wszystkie transakcje są rejestrowane i ewidencjonowane na koncie bankowym. Sprzedawany towar podlega, zgodnie z przepisami zwolnieniu z obowiązku rejestrowania tej sprzedaży na kasie fiskalnej. Od dnia rejestracji działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie dokonała żadnej sprzedaży towarów, która pozbawiłaby jej możliwości skorzystania ze zwolnienia z kasy rejestrującej.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że Zainteresowana może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na kasie rejestrującej, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. gdyż ? jak wskazała Wnioskodawczyni ? wszelkie wpłaty dotyczące sprzedaży kolorowych kosmetyków dokonywane są za pośrednictwem banku, a z dowodów dokumentujących transakcję jednocześnie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy. Wskazać przy tym należy, iż powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest możliwe tylko wtedy, gdy spełnione są pozostałe wymogi, o których mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

Jednakże, jeśli Zainteresowana dokona sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych biżuterii będącej wyrobem z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, wówczas będzie zobowiązana do zakupu, zainstalowania i używania kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika