1. Czy Zainteresowany prawidłowo zastosował stawki VAT? 2. Czy ww. stosowany przez Wnioskodawcę sposób (...)

1. Czy Zainteresowany prawidłowo zastosował stawki VAT? 2. Czy ww. stosowany przez Wnioskodawcę sposób zapisu na fakturze VAT jest prawidłowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2012 r. (data wpływu 8 lutego 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe ? w zakresie stawki podatku VAT,
  • nieprawidłowe ? w zakresie prawidłowości zapisów na fakturze VAT.



UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT oraz prawidłowości zapisów na fakturze VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) o doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wraz z potwierdzeniem uiszczenia brakującej opłaty za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 4 stycznia 2010 r. Rozlicza się z podatku dochodowego na podstawie ewidencji przychodów - ryczałt ewidencjonowany. Jest także czynnym płatnikiem VAT-u. Zainteresowany wykonuje m.in. balustrady, ogrodzenia (mechaniczna obróbka elementów metalowych) oraz sprzedaje z montażem lub bez bramy garażowe wraz z osprzętem. Za każdą sprzedaż wystawia fakturę VAT bezpośrednio u nabywcy.

Sprzedaż z montażem w obiektach budowlanych ? gospodarczych ze stawką VAT 23% zapisuje w FV w osobnych pozycjach z indywidualną ceną sprzedaży (np. 1. brama segmentowa 2500 x 2000 mm, 2. napęd do bramy garażowej, montaż ww. elementów). Jest to zgodne z obowiązującym prawem podatkowym.

W przypadku sprzedaży z montażem bramy garażowej w obiekcie budowlanym ? mieszkalnym jednorodzinnym Wnioskodawca stosuje preferowaną stawkę VAT 8% (warunki dotyczące obiektu budowlanego, zakres PKWiU jako robota budowlana zostają spełnione). Zainteresowany wystawia fakturę VAT na osobę fizyczną w podobny sposób jak ww. dodając zapis PKOB 111 i PKWiU 43.32.10.0 oraz zmieniając stawkę VAT na 8%. W osobnych pozycjach wyszczególnia sprzedane materiały oraz w osobnej pozycji zapisuje: ?montaż ww. elementów?. Wszystkie pozycje ze stawką VAT 8% z osobną wyceną. Z klientem podpisuje umowę na montaż zakupionych rzeczy przed dokonaniem zakupu towaru przez Wnioskodawcę. Umowa określa miejsce montażu, zgodę na montaż oraz klasyfikację obiektu w budownictwie (np. obiekt jednorodzinny objęty kategoriami budownictwa społecznego).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  1. przedmiotem umowy zawieranej przez Niego z kontrahentem jest dostawa bramy garażowej wraz z jej montażem,
  2. klasyfikacja statystyczna, obowiązująca od 1 stycznia 2011 roku, wszystkich czynności będących przedmiotem wniosku to: PKWiU 43.32.10.0 ? Roboty instalacyjne stolarki budowlanej, dotyczy dostawy z montażem bram garażowych oraz PKWIU 43.39.19.0 ? Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych gdzie indziej nie sklasyfikowanych, dotyczy dostawy z montażem balustrad wykonanych z metalu na balkony,
  3. wykonuje również przedmiotowe czynności (montaż z dostawą bram garażowych oraz balustrad balkonowych) w budynkach niemieszkalnych (PKOB dział 12), lecz co do tych czynności zawsze i obowiązkowo stosuje stawkę podatku VAT 22% (obecnie 23%). W tym przypadku wie, że się nie myli, bo stosuje najwyższą stawkę podatku VAT a większej nie ma. W przypadku montażu bram garażowych wraz z dostawą w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (stosując stawkę podatku VAT 7% (obecnie 8%) na fakturze VAT), dokonując klasyfikacji, postępuje zgodnie z przepisem art. 41 ust. 12a przestrzegając ust. 12b. Powyższy przepis zastaje spełniony do prawidłowego zaliczenia wykonywanej czynności (usługi) do pomniejszonej stawki podatku VAT,
  4. wykonywane przez Niego czynności w zakresie dostawy bram garażowych wraz z montażem, powadzone były w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy obiektu budowlanego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy ww. stosowany przez Wnioskodawcę sposób zapisu na fakturze VAT jest prawidłowy?
  2. Czy Zainteresowany prawidłowo zastosował stawki VAT?


W ww. pytaniach stwierdzenie dotyczy zapisu w dwóch pozycjach na fakturze VAT wyłącznie ze stawką podatku VAT 7% (8%) dla towaru będącego przedmiotem dostawy ? pozycja 1 oraz dla usługi montażu tego towaru ? pozycja 2, w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu przepisu art. 41 ust. 12a przestrzegając ust. 12b.

Zdaniem Wnioskodawcy, taki sposób zapisu faktury VAT ze stawką 8% (przed zmianami 7%) jest prawidłowy a przepisy prawa podatkowego takiego sposobu wypełnienia faktury VAT nie zabraniają.

Uzasadnienie.

Biorąc pod uwagę, że Zainteresowany jest opodatkowany od podatku dochodowego w formie ryczałtu ewidencjonowanego, to zapisywanie sprzedanego towaru i roboty budowlanej wykonanej w związku z zaistniałą sprzedażą towaru, w jednej pozycji na fakturze VAT, byłoby niesprawiedliwe, ponieważ podatek dochodowy wynosiłby 5,5% od wartości sprzedaży netto. Obecnie zapisując sprzedany towar i robotę budowlaną w osobnych pozycjach Wnioskodawca wylicza podatek 3% od wartości netto sprzedanego towaru, a 5,5% podatku od wartości netto montażu (roboty budowlanej). Tak nakazują przepisy. Dla osób rozliczających się w formie księgi przychodów i rozchodów zapisywanie na FV jednej pozycji jako roboty budowlanej z wartością towaru jest właściwe ? niekolizyjne, ponieważ i tak nie zapłacą większego podatku, bo mają prawo do odliczenia zakupów towaru.

To niesprawiedliwe, aby jeden podatnik miał większe przywileje od drugiego tylko z powodu wyboru innej formy opodatkowania.

Warunek do zastosowania stawki VAT 8% zostaje spełniony ponieważ jest to dostawa towaru z montażem dokonana u kupującego a nie w biurze u Zainteresowanego.

Drugim powodem ww. postępowania Wnioskodawcy jest fakt, że nabywca zamontowanej np. bramy garażowej ma prawo do minimum dwuletniej gwarancji producenta na zakupiony towar. Producent towaru określa, że warunki gwarancji zostaną spełnione po okazaniu dowodu zakupu (faktura VAT) z nazwą zakupionego towaru.

Tak więc wystawianie faktury VAT na zakupiony i zamontowany towar tylko z zapisem jako usługa budowlana (montaż stolarki budowlanej), nie będzie całkiem prawidłowy ponieważ pozbawia kupującego gwarancji na zakupiony towar.

Sporządzanie z kupującym nawet umowy zlecenia czy też umowy handlowej na usługę budowlaną z dostawą towaru jest tylko zabezpieczeniem przebiegu transakcji a nie jej zakończenia w całości. Umowa taka nie jest dowodem sprzedaży dającym prawo do uzyskania gwarancji na zakupiony towar lub usługę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie stawki podatku VAT oraz nieprawidłowe w zakresie prawidłowości zapisów na fakturze VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów ? w myśl art. 7 ust. 1 ustawy ? rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosowanie jednak do treści art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

W oparciu o art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym ? art. 41 ust. 12a ustawy ? rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Na mocy art. 2 pkt 12 ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 ? mieszkalnych jednorodzinnych, 112 ? o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 ? zbiorowego zamieszkania.

Jednocześnie, w myśl § 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  • robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  • robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

? w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 ww. rozporządzenia).

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest jedynie dla dostawy, jak również usług budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Z opisu sprawy wynika, iż od 4 stycznia 2010 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Jest czynnym podatnikiem VAT-u. Zainteresowany wykonuje m.in. balustrady, ogrodzenia (mechaniczna obróbka elementów metalowych) oraz sprzedaje z montażem lub bez bramy garażowe wraz z osprzętem. Za każdą sprzedaż wystawia fakturę VAT bezpośrednio u nabywcy.

W przypadku sprzedaży z montażem bramy garażowej w obiekcie budowlanym ? mieszkalnym jednorodzinnym Wnioskodawca stosuje stawkę VAT 8% (warunki dotyczące obiektu budowlanego, zakres PKWiU jako robota budowlana zostają spełnione).

Sprzedaż z montażem w obiektach budowlanych ? gospodarczych opodatkowuje stawką VAT 23%.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć ?budowa?, ?remont?, ?modernizacja?, ?przebudowa?, ?roboty budowlane?, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie ? należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych ? należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie ? należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (?) (pkt 7a),
  • remoncie ? należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym (?Współczesny słownik języka polskiego?, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), ?remont? oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast ?montaż? to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei ?instalować? oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Pojęcie ?modernizacja? ? według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) ? oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinna zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Decydujące znaczenie ma fakt co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotem umowy zawieranej przez Niego z kontrahentem jest dostawa bramy garażowej wraz z jej montażem. W przypadku montażu z dostawą bram garażowych oraz balustrad balkonowych w budynkach niemieszkalnych (PKOB dział 12) Zainteresowany zawsze i obowiązkowo stosuje stawkę podatku VAT 22% (obecnie 23%). Natomiast w przypadku montażu bram garażowych wraz z dostawą w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym stosuje stawkę podatku VAT 7% (obecnie 8%). Klasyfikacja statystyczna, obowiązująca od 1 stycznia 2011 roku, wszystkich czynności będących przedmiotem wniosku to: PKWiU 43.32.10.0 ? Roboty instalacyjne stolarki budowlanej, dotyczy dostawy z montażem bram garażowych oraz PKWIU 43.39.19.0 ? Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych gdzie indziej nie sklasyfikowanych, dotyczy dostawy z montażem balustrad wykonanych z metalu na balkony.

Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w zakresie dostawy bram garażowych wraz z montażem, powadzone były w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy obiektu budowlanego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że zastosowane przez Zainteresowanego stawki podatku ? obecnie 8%, poprzednio 7% ? są prawidłowe. W przypadku montażu bram garażowych oraz balustrad wraz z dostawą w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym czynności wykonywane przez Wnioskodawcę można zaliczyć do usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, gdyż powadzone one były w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy obiektu budowlanego.

Z kolei odnosząc się do kwestii wystawiania faktury VAT dokumentującej ww. czynności należy stwierdzić iż:

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W myśl § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia sprzedawca może określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze; w tym przypadku łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku.

Ww. przepisie unormowano, iż sprzedawca może określić w fakturze również kwoty podatku dotyczące wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w tej fakturze.

W tym przypadku łączna kwota podatku może być ustalona w wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku.

Sprzedawca może zatem, wykazywać w fakturze sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatkowe oraz kwoty podatku od tych sum (§ 5 ust. 1 pkt 10 i 11 ww. rozporządzenia Ministra Finansów) albo określać w fakturze kwoty wartości sprzedaży poszczególnych towarów i usług wykazanych w fakturze i kwoty podatku dotyczące tych wartości (§ 5 ust. 3). W tym drugim przypadku łączna kwota podatku może być ustalona wyniku podsumowania jednostkowych kwot podatku.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Jeśli zatem umowa między Wnioskodawcą a kontrahentem dotyczy dostawy konkretnego wyrobu wraz z jego montażem w ramach budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy obiektu budowlanego ? to brak jest podstaw do odrębnego fakturowania montażu i odrębnego fakturowania dostawy towarów (części, materiały).

Reasumując, jeśli ? jak wynika z treści wniosku ? przedmiotem zawartej umowy jest czynność dostawy wraz z montażem w obiektach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, sklasyfikowana w PKWiU pod symbolem 43.32.10.0 ? Roboty instalacyjne stolarki budowlanej, w przypadku bram garażowych oraz pod symbolem PKWIU 43.39.19.0 ? Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych gdzie indziej nie sklasyfikowanych, w przypadku balustrad wykonanych z metalu na balkony, to Wnioskodawca powinien wykazać taką sprzedaż na fakturze VAT w jednej pozycji i opodatkować ją stawką 8%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika