Czy Miasto ma możliwość odliczenia podatku VAT?

Czy Miasto ma możliwość odliczenia podatku VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 2 marca 2010 r. (data wpływu 8 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21 kwietnia 2010 r.), w którym uzupełniono opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto zamierza zrealizować zadanie pn. ?Przebudowa (...)?, przy udziale środków pochodzących z umorzeń dotychczas zawartych umów pożyczek z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w XY. Inwestycja zostanie zrealizowana w roku 2010.

Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez Miasto, czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Po zakończeniu prac budowlanych wybudowana infrastruktura będzie stanowić własność Zainteresowanego.

W chwili obecnej ul. Xxx ma nawierzchnię gruntową nieulepszoną, bez wyraźnego podziału na elementy składowe. w otoczeniu ulicy po obu stronach znajdują się domy jednorodzinne, także w budowie oraz działki przeznaczone pod zabudowę. Ulica nie posiada skrzyżowań z drogami utwardzonymi z wyjątkiem ul. Yyy będącej drogą powiatową.

Realizacja powyższego zadania obejmuje przebudowę nawierzchni ul. Xxx (projektowana nawierzchnia bitumiczna) wraz z budową chodnika oraz budowę kanalizacji deszczowej, która usprawni proces odprowadzania ścieków deszczowych z terenu ul. Xxx i umożliwi przyszłościową rozbudowę sieci kanalizacji deszczowej po terenie powstającego osiedla mieszkaniowego. Projektowana sieć kanalizacji deszczowej zostanie włączona do miejskiego systemu kanalizacji deszczowej, poprzez istniejącą studnię rewizyjną o średnicy 1200 na kanale deszczowym na ul. yyy.

Wnioskodawca, jako jednostka samorządu terytorialnego, działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. u. z 2001 r. Nr 142, poz. 591 ze zm.). w myśl art. 2 ust. 1 ww. ustawy, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powyższej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, pkt 2 i pkt 3 cyt. ustawy - należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Zadania własne gminy obejmują m.in.: sprawy ochrony środowiska i przyrody, gminnych dróg, kanalizacji.

Dodatkowo Miasto wskazało, że powstała w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pn. ?Przebudowa (...)? cała inwestycja, nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną ani sprzedażą zwolnioną.

Ponadto, Zainteresowany oświadczył, iż jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku realizacji zadania pn. ?Przebudowa (...)? Miasto nie będzie miało prawnej możliwości odliczenia podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach zadania pn. ?Przebudowa (...)? podatek VAT nie może zostać odzyskany, tzn. nie ma on możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Aktem prawnym obowiązującym w tym zakresie w naszym kraju jest ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zagadnienia dotyczące kwalifikowalności podatku VAT przy realizacji powyższego zadania sprowadza się więc do odpowiedzi na pytanie, czy w świetle wymienionej wyżej ustawy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez jednostkę samorządu terytorialnego czy też nie.

Zainteresowany zamierza zrealizować zadanie pn. ?Przebudowa (...)?, przy wykorzystaniu m.in. środków pochodzących z umorzeń pożyczek zawartych z WFOŚiGW.

Wykonanie prac budowlanych Wnioskodawca zleci wyłonionym w trybie prawa zamówień publicznych wykonawcom, mającym prawo i możliwość odliczania podatku od towarów i usług. Natomiast możliwości takiej nie posiada samo Miasto, które ostatecznie ponosi koszt podatku od towarów i usług opłacając wystawione przez wykonawców faktury.

Po zakończeniu realizacji inwestycji nowo wybudowana infrastruktura będzie własnością Miasta, zarządzaną przez niego. Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielsko-zarządczym Zainteresowany, jako beneficjent środków pochodzących z WFOŚiGW, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT. Podatek ten, przy realizacji zadania pn. ?Przebudowa (...)?, stanowić będzie koszt kwalifikowany, a zatem Wnioskodawca nie ma możliwości jego odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Miasto zamierza zrealizować zadanie pn. ?Przebudowa (...)?, przy udziale środków pochodzących z umorzeń dotychczas zawartych umów pożyczek z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Inwestycja zostanie zrealizowana w roku 2010. Na etapie budowlanym inwestycja realizowana będzie przez Zainteresowanego, czyli jednostkę samorządu terytorialnego. Po zakończeniu prac budowlanych wybudowana infrastruktura będzie stanowić jego własność. Realizacja powyższego zadania obejmuje przebudowę nawierzchni wraz z budową chodnika oraz budowę kanalizacji deszczowej, która usprawni proces odprowadzania ścieków deszczowych i umożliwi przyszłościową rozbudowę sieci kanalizacji deszczowej po terenie powstającego osiedla mieszkaniowego. Projektowana sieć kanalizacji deszczowej zostanie włączona do miejskiego systemu kanalizacji deszczowej.

Miasto, jako jednostka samorządu terytorialnego, działa w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym, w myśl której wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Ponadto, zadania własne gminy obejmują m.in.: sprawy ochrony środowiska i przyrody, gminnych dróg, kanalizacji.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że powstała w ramach realizacji zadania inwestycja nie będzie miała związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Zainteresowany oświadczył, iż jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Biorąc pod uwagę okoliczności wskazane we wniosku oraz powołane wyżej przepisy stwierdza się, iż zakupione towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego projektu, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania pn. ?Przebudowa (...)?.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika