Podstawa opodatkowania sprzedaży promocyjnej towaru z dużym rabatem.

Podstawa opodatkowania sprzedaży promocyjnej towaru z dużym rabatem.


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest budownictwo ogólne i specjalistyczne związane ze wznoszeniem budynków, w szczególności jako deweloper realizuje inwestycje mieszkaniowe. w celu uatrakcyjnienia własnej oferty oraz osiągnięcia lepszych wyników sprzedaży Zainteresowany zamierza zaoferować swoim kontrahentom (potencjalnym nabywcom lokali mieszkalnych) umowy, w których wprowadzony zostanie mechanizm sprzedaży promocyjnej. Będzie on polegał na tym, że kontrahent, po zakupie oferowanego mieszkania przekraczającego określony metraż, będzie uprawniony do zakupu stanowiska parkingowego zlokalizowanego w podziemnym garażu budynku, w którym znajduje się sprzedawany lokal, w cenie promocyjnej uwzględniającej wysoki rabat, czyli obniżonej do 1000 zł netto (+22% VAT). Cena promocyjna jest w takim przypadku znacznie niższa od ceny standardowej po jakiej klienci mogliby nabyć miejsce parkingowe korzystając z ceny ofertowej. Wnioskodawca zaznacza, że sprzedaż miejsca parkingowego w cenie 1000 zł, jako sprzedaż promocyjna, będzie miała przede wszystkim znaczenie marketingowe, tj. ma stanowić większą zachętę do skorzystania z oferty Zainteresowanego i wyboru jego oferty przed ofertą konkurentów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisana sprzedaż promocyjna towaru (miejsca parkingowego w podziemnym garażu) z dużym rabatem, spowoduje u Wnioskodawcy obowiązek opodatkowania transakcji podatkiem od towarów i usług ponad tę cenę, tzn. od standardowej ceny towaru...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisany mechanizm sprzedaży promocyjnej, z dużym rabatem, tj. w cenie 1000 zł, nie rodzi po stronie Zainteresowanego obowiązku opodatkowania podatkiem VAT tych transakcji ponad wartości ustalone przez strony tych transakcji. Oznacza to, że podstawę opodatkowania dla towaru stanowiącego ?premię? stanowi cena sprzedaży netto jednostki towaru w wysokości 1000 zł (cena uwzględniająca wysoki rabat promocyjny). Wnioskodawca jako dostawca towaru dostarczanego po cenie promocyjnej, będzie obliczał podatek VAT należny od tej dostawy, a kwotą należną jest kwota żądana od nabywcy, w tym przypadku wynosząca 1000 zł. Przemawia za tym art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont). Przedmiotowy rabat powodujący obniżenie ceny do 1000 zł będzie udokumentowany i jest prawnie dopuszczalny. Rabat w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany będzie nabywcom wcześniej. Dokonując zakupu określonego produktu (mieszkania), będą wiedzieć, że nabędą prawo do zakupu danego towaru (miejsca parkingowego) po cenie promocyjnej w momencie spełnienia warunku uprawniającego do skorzystania z oferty promocyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ustawy.

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku, gdy rabat (zgodnie z umową handlową) związany jest z konkretną dostawą to powinien być traktowany jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia kwoty należnej z tytułu sprzedaży, czyli obrotu (rabat pieniężny zatem udzielany z tytułu zrealizowania konkretnej dostawy ma bezpośredni wpływ na wartość tej transakcji i w konsekwencji prowadzi do obniżenia ceny a tym samym obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje rozpocząć sprzedaż promocyjną, w ramach której po zakupie oferowanego mieszkania przekraczającego określony metraż, kontrahent będzie uprawniony do zakupu stanowiska parkingowego zlokalizowanego w podziemnym garażu budynku, w którym znajduje się sprzedawany lokal, w cenie promocyjnej uwzględniającej wysoki rabat, czyli obniżonej do 1000 zł netto (+22% VAT).

Wobec powyższego, sprzedaż promocyjna będzie realizowana przez Zainteresowanego w formie rabatu cenowego, którego udzielenie związane będzie z konkretną dostawą. Zatem zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, podstawą opodatkowania będzie kwota należna od klienta, a więc z uwzględnieniem rabatu, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika