Jeżeli obsługa transakcji finansowych dokonywanych za pomocą kart płatniczych będzie mieścić się (...)
Jeżeli obsługa transakcji finansowych dokonywanych za pomocą kart płatniczych będzie mieścić się w czynnościach określonych w grupowaniu 65-67 jako usługa pośrednictwa finansowego, nie objęta żadnym z wyłączeń, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami)
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej ?, przedstawione we wniosku z dnia 20.11.2007r. (data wpływu 03.12.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.11.2007r. (data nadania) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Bank podpisał umowę z podmiotem zewnętrznym na świadczenie usług związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami banku przez posiadaczy kart.
Opis czynności / usług podstawowych wykonywanych przez podmiot zewnętrzny (Podmiot A).
W ramach tzw. usług podstawowych, podmiot zewnętrzny wykonuje na rzecz X S.A. obsługę krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami Banku przez posiadaczy Kart. W tym celu Podmiot A dokonuje następujących czynności:
A) czynności związane z posiadaczami kart
Podmiot A obsługuje przekazywane przez Bank wnioski klientów o kartę oraz prośby klientów o ich uaktualnienie przy wykorzystaniu bazy kart
B) Kreacja i utrzymanie karty
Bank na wniosek swojego klienta rejestruje w systemie Podmiotu A kartę bankową. Rejestracja oznacza przekazanie do Podmiotu A przez Bank danych koniecznych do stworzenia zapisu karty w systemie takich jak:
- numer karty,
- data ważności karty,
- imię i nazwisko posiadacza karty,
- adres posiadacza karty,
- identyfikator rachunku, do którego karta ma być wydana,
- parametry finansowe karty ? limity transakcyjne,
Na podstawie przesłanych danych Podmiot A:
- kreuje w systemie obsługującym karty, zapis karty, który umożliwia obsługę transakcji dokonywanych kartami w czasie rzeczywistym,
- generuje zestaw danych, który jest używany do przygotowania spersonalizowanego plastiku karty, w tym zabezpieczenia kryptograficzne karty na podstawie określonych przez bank kluczy szyfrujących,
- generuje numer PIN na bazie określonych przez Bank kluczy szyfrujących, przekazuje do Banku potwierdzenie otwarcia zapisu karty oraz zaszyfrowane pliki z danymi do personalizacji karty i PIN.
Zapis karty jest utrzymywany w systemie aż do zakończenia życia karty. W tym czasie możliwe są modyfikacje zapisu, np. zmiana danych posiadacza karty, zmiana parametrów karty, etc.
C) Autoryzacja transakcji posiadaczy karty (klienta Banku)
Podmiot A udziela w imieniu Banku autoryzacji transakcji dokonywanych kartami przez klientów Banku w terminalach akceptujących karty systemów płatniczych ?. Są one prowadzone w czasie rzeczywistym względem transakcji dokonywanych na całym świecie. Autoryzacja oznacza zgodę lub brak zgody w imieniu Banku na zapytanie o możliwość przeprowadzenia transakcji kartą przez posiadacza karty (klienta banku) w zakresie zarówno płatności za towary i usługi, jak i wypłaty gotówkowej.
Dla potrzeb autoryzacji Podmiot A bierze pod uwagę następujące czynniki:
- zapis karty w zakresie - dopuszczalności danej transakcji dla danej karty, zgodności danych kryptograficznych przekazywanych z zapytaniem autoryzacyjnym względem danych posiadanych w systemie Podmiotu A, dostępnych limitów transakcyjnych w zależności od typu transakcji,
- dane o saldzie rachunku ? znajdującym się w Banku, do którego jest karta wydana, uzyskiwanym za pośrednictwem połączenia on-line Podmiot A ? Bank,
- w przypadku braku łączności Podmiot A używa ostatniego znanego salda rachunku zarejestrowanego w swoim systemie obsługującym karty, a przekazanym przez bank.
D) Obsługa transakcji posiadaczy karty
Podmiot A jest pośrednikiem pomiędzy systemami płatniczymi ? a Bankiem w zakresie przekazywania informacji o rozliczonych transakcjach dokonanych kartami wydanymi przez Bank w tym w terminalach Banku. Podmiot A otrzymuje z ww. systemów raporty detaliczne i analityczne dotyczące transakcji kartowych wraz z wylistowaniem opłat z nimi związanych, zarówno naliczanych przez systemy płatnicze jak i generowanych przez Podmiot A w imieniu Banku, a obciążających posiadaczy kart. Podmiot A przekształca te raporty na format umożliwiający:
- obciążanie rachunków klientów banku, posiadaczy kart,
- księgowanie kosztów i dochodów Banku w księdze głównej powstałych w związku z usługą świadczoną przez Bank.
Raporty te służą również do kontroli poprawności rozliczeń dokonywanych przez systemy płatnicze z Bankiem prowadzonych w trybie krajowych i międzynarodowych rozliczeń międzybankowych.W ramach komplementarnej obsługi transakcji kartowych klienta Banku Podmiot A wykonuje obsługę specyficznych transakcji będących efektem reklamacji transakcji kartowych (tzw. chargebacks) składanych przez posiadaczy kart bądź też bezpośrednio przez Bank.
E) Sprawdzenie salda rachunku / stanu środków
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług może mieć zastosowanie w przedmiotowej sytuacji...
Zdaniem wnioskodawcy opisane powyżej usług i czynności wykonywane przez Bank z wykorzystaniem własnych / wewnętrznych zasobów i środków teleinformatycznych są traktowane w praktyce jako typowe usługi finansowe zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zdaniem Spółki w opisanym powyżej stanie faktycznym przeniesienie czynności związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami Banku przez posiadaczy kart, dotychczas realizowanej przez Bank na podmiot zewnętrzny, nie powoduje utraty przez te czynności przymiotu usług finansowych zwolnionych z VAT.
Za takim rozumowaniem przemawia m. in. fakt, że przedmiotowe usługi świadczone przez podmiot zewnętrzny nie mają bytu samoistnego. Wskazane powyżej usługi służą podwyższeniu poziomu efektywności i sprawności usług bankowych świadczonych przez Bank na rzecz klientów. Podmiot zewnętrzny nie może świadczyć tego rodzaju usług samodzielnie w oderwaniu od Banku. W tej sytuacji funkcjonuje on jedynie jako dodatkowe ogniwo w sferze działalności finansowej prowadzonej przez Bank. Z punktu widzenia klienta de facto nic się nie zmienia, kontaktuje się on nadal z bankiem (instytucją finansową).
Opisana wyżej usługa główna świadczona przez podmiot zewnętrzny składa się z wielu elementów stanowiących nieodłączną całość całego procesu przetwarzania płatności. W związku z tym, zdaniem Spółki, usługa ta nie może być rozpatrywana w oderwaniu od usług świadczonych przez Bank.
Powyższy sposób rozumowania / argumentacji podziela Europejski Trybunał Sprawiedliwości w swoim orzecznictwie. W orzeczeniu w sprawie C-2/95 pomiędzy Sparekassernes Data Center (SDC) a Skatteministeriet (Dania) Trybunał stwierdził, że ?zwolnienie dotyczące usług finansowych nie jest uzależnione od tego, czy usługa jest wykonywana przez instytucję, która wstępuje w prawny związek z końcowym odbiorcą. Fakt, że dana transakcja jest wykonywana przez osobę trzecią ale z punktu widzenia końcowego odbiorcy wydaje się być usługą wykonywana przez Bank, nie wyklucza objęcia jej zwolnieniem?. Konkludując można stwierdzić, że wg ETS usługa finansowa świadczona przez podmiot trzeci nie traci w przedmiotowej sytuacji przymiotu takiej usługi.
Ponadto Wnioskodawca informuje, iż Bank uzyskał opinię urzędu Statystycznego w Łodzi z 29.10.2007r., zgodnie z którą zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 06.04.2004r. przedmiotowe usługi należy klasyfikować w ugrupowaniu PKWiU 67.13.10-00.00 ?usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Natomiast zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18.03.1997r., którą nadal stosuje się dla celów podatkowych, usługi mieściły się w grupowaniu 67.13.10-00.90 ?usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Tak więc zdaniem Spółki przedmiotowe usługi, jako usługi pośrednictwa finansowego powinny być zwolnione z VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Art. 2 pkt 6 cyt. ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Treść art. 8 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Natomiast uregulowania ust. 3 ww. artykułu 8 cyt. ustawy wskazują, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy Działu VIII (art. 41-85) cyt. ustawy. Zgodnie z zapisem art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3. przedmiotowego załącznika ? wykaz usług zwolnionych od podatku? wymienione są usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU - Sekcja J ex (65-67), tj. ?Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:
- działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki,
- usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej,
- usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20),
- usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20, -00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń,
- usług ściągania długów oraz factoringu,
- usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
- usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy,
- transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności,
- transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości?.
Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol ?ex? oznacza, iż następujący po nim symbol PKWiU dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka (Bank) podpisała umowę z podmiotem zewnętrznym na świadczenie usług związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami banku przez posiadaczy kart. Podmiot zewnętrzny dokonuje szeregu czynności, które w rezultacie stanowią jedną usługę, mającą na celu zapewnienie obsługi finansowej transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych Banku. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż uzyskał opinię urzędu Statystycznego w Łodzi z 29.10.2007r., zgodnie z którą zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 06.04.2004r. przedmiotowe usługi należy klasyfikować w ugrupowaniu PKWiU 67.13.10-00.00 ?usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Natomiast zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18.03.1997r., którą nadal stosuje się dla celów podatkowych, usługi mieściły się w grupowaniu 67.13.10-00.90 ?usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowane?.
Wyszczególnione w poz. 3 załącznika nr 4 wyłączenia z możliwości korzystania ze zwolnienia nie obejmują usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 67.13.10-00.00 ani 67.13.10-00.90, tj. ?usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej niesklasyfikowanych?. Jeżeli zatem obsługa transakcji finansowych dokonywanych za pomocą kart płatniczych będzie mieścić się w czynnościach określonych w grupowaniu 65-67 jako usługa pośrednictwa finansowego, nie objęta żadnym z wyłączeń, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy powołanego art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.
Należy jednak podkreślić, iż z uwagi na fakt, że występującym o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Bank, a zapytanie dotyczy usług świadczonych przez podmiot zewnętrzny (Podmiot A) przedmiotowa interpretacja nie wywoła skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja Podatkowa. Ponadto obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania wyrobu lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź. Zatem to nie Bank a podmiot zewnętrzny ma obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania czynności polegających na świadczenie usług związanych z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami banku przez posiadaczy kart, a w razie wątpliwości może zwrócić się w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Powołany przez Wnioskodawcę wyrok ETS, sygn. akt C-2/95 pomiędzy Sparekassernes Data center (SDC) a Skatteministeriet (Dania) jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym i tylko do niego się zawężają, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.