Nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zarówno nieodpłatne przekazanie na cele niezwiązane (...)

Nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zarówno nieodpłatne przekazanie na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością składników majątku rzeczowego wykorzystywanego wcześniej w działalności Banku, jak również nieodpłatne przekazanie oraz zużycie towarów na cele osobiste pracowników/emerytów Banku, których nabycie zostało sfinansowane ze środków ZFŚS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej ?, przedstawione we wniosku z dnia 28.11.2007r. (data wpływu 03.12.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania składników majątku rzeczowego oraz nieodpłatnego przekazania oraz zużycia towarów na cele osobiste pracowników, których zakup sfinansowano ze środków ZFŚS ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.11.2007r. (data nadania) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania składników majątku rzeczowego oraz nieodpłatnego przekazania oraz zużycia towarów na cele osobiste pracowników, których zakup sfinansowano ze środków ZFŚS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

? S.A. jest podmiotem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe (Dz. U. 2002r. Nr 72, poz. 665 z późn. zm.). Do podstawowej działalności Banku należy przyjmowanie depozytów pieniężnych i udzielanie kredytów w oparciu o prowadzone rachunki bankowe depozytowe i kredytowe. Znakomita większość czynności wykonywanych przez Bank w ramach prowadzonej działalności klasyfikowana jest jako usługi pośrednictwa finansowego, które na mocy art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej Ustawą, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Poza działalnością podstawową Bank udziela między innymi nieodpłatnych przekazań i zużycia towarów na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością , w tym na przykład:

  1. darowizny składników majątku wykorzystywanego wcześniej w działalności Banku, np. komputerów, telefonów komórkowych itd. (towarów używanych spełniających warunki art. 43 ust. 2 Ustawy),
  2. nieodpłatnych przekazań oraz zużycia towarów na rzecz pracowników/emerytów sfinansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (dalej ZFŚS),
  3. darowizny towarów zakupionych wyłącznie w tym celu, na przykład nagród rzeczowych przekazanych organizatorom konkursów, prezentów dla pracowników odchodzących na emeryturę itp.

W przypadku nieodpłatnych przekazań oraz zużycia towarów wymienionych w pkt 1 i pkt 2 Bank, na podstawie art. 7 ust. 2 oraz ust. 3 Ustawy, nie dokonuje opodatkowania takich czynności podatkiem VAT. W przypadku nieodpłatnych przekazań towarów zakupionych wyłącznie w celu darowizny, o czym mowa w pkt 3, Bank dokonuje takiego opodatkowania. Bank nalicza podatek należny i odlicza podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 3 Ustawy.

Ponieważ w Banku nie jest możliwe odrębne określenie kwot podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na potrzeby prowadzonej działalności, związanych z czynnościami, w stosunku do których Bankowi nie przysługuje oraz w stosunku do których Bankowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatek naliczony wynikający z tych zakupów, podlega rozliczeniu przy pomocy proporcji ustalonej w oparciu o art. 90 Ustawy. Proporcja ta nie przekracza w Banku 2%, a więc zgodnie z art. 90 ust. 10 Ustawy, Bank nie dokonuje częściowego odliczania podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług przeznaczonych na cele związane z prowadzoną działalnością.

Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804), zwanego dalej ?rozporządzeniem?, Bank do końca 2007r. jest podmiotowo zwolniony (udział obrotu z tytułu usług pośrednictwa finansowego w obrotach ogółem w pierwszym półroczu 2007r. był wyższy niż 70%) z obowiązku ewidencjonowania całego obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej. Bank ze względu na zapis § 4 ww. rozporządzenia, wyłączający niektóre towary i usługi ze zwolnienia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej, nie dokonuje sprzedaży i nieodpłatnego przekazania towarów wymienionych w tym przepisie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Bank postępuje słusznie nie opodatkowując podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania - na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością ? składników majątku rzeczowego wykorzystywanego wcześniej w działalności Banku, na przykład telefonów komórkowych i komputerów, gdy Bank nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ponieważ zostały zakupione na potrzeby prowadzonej działalności, w większości zwolnionej z podatku VAT, a proporcja, o której mowa w art. 90 Ustawy wynosiła poniżej 2%...
  2. Czy Bank postępuje prawidłowo nie opodatkowując podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania oraz zużycia towarów na cele osobiste pracowników/emerytów banku, których nabycie zostało sfinansowane ze środków ZFŚS...

Zdaniem wnioskodawcy Bank nie opodatkowuje nieodpłatnych przekazań/darowizn składników majątku używanego wcześniej w prowadzonej działalności, gdyż Bankowi nie przysługiwało prawo do odliczenia (częściowego) podatku naliczonego przy ich nabyciu, ponieważ zostały nabyte na potrzeby prowadzonej działalności, zwolnionej od podatku VAT, a proporcja, o której mowa w art. 90 ust. 10, nie przekraczała w Banku 2%.

Przepisy art. 7 ust. 2 Ustawy wskazują, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega nieodpłatne przekazanie przez podatnika towarów przy spełnieniu łącznie trzech warunków, tj. w przypadku gdy:

  • przekazywane towary stanowią własność podatnika,
  • przekazanie odbywa się na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem oraz gdy
  • podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.



Nie spełniona jest więc trzecia przesłanka warunkująca potraktowanie nieodpłatnego przekazania składników majątku (używanych wcześniej przez Bank) jako dostawy towarów, o czym mowa w art. 7 ust. 2 Ustawy. Bank wobec powyższego nie dokonuje opodatkowania takich darowizn podatkiem VAT.

Bank nie opodatkowuje podatkiem VAT nieodpłatnych przekazań oraz zużycia towarów na rzecz pracowników lub emerytów Banku, których nabycie zostało sfinansowane ze środków ZFŚS. Bank nie miał bowiem prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na przepisy art. 88 ust. 1 pkt 2 Ustawy wskazujące, iż odliczenia podatku naliczonego nie dokonuje się w sytuacji, gdy wydatki na nabycie tych towarów nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wydatków tych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów w związku z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992r.o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54. poz. 654 z późn. zm.), zwana dalej ?updop?.

Podobnie jak w przypadku uzasadnienie stanowiska Banku do pytania 1, niespełniona jest trzecia przesłanka umożliwiająca uznanie nieodpłatnych przekazań i zużycia towarów na rzecz pracowników/emerytów Banku za dostawę towarów, o czym mowa w art. 7 ust. 2 Ustawy. Bank nie dokonuje więc opodatkowywania takich czynności.

Bank nadmienił, iż Spółka mogłaby, na podstawie art. 88 ust. 3 pkt 3 Ustawy, odliczyć podatek naliczony dotyczący wydatków związanych z dostawą oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 Ustawy, jeżeli czynności te zostałyby przez Bank opodatkowane, ale w sytuacji gdy Bank miał prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Bank może skorzystać z ww. przepisów na przykład w sytuacji przedstawionej we wstępie tegoż wniosku, w pkt 3, tj. w przypadku nieodpłatnego przekazania towarów nabytych przez Bank w celu ich darowizny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w świetle ust. 2 przywołanego art. 7 czynnościami zrównanymi z dostawą towarów jest również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z powyższego zapisu wynika, iż nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z powyższego przepisu, tzn.:

  • nieodpłatne przekazanie towarów nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  • podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi towarami.

Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 7 ust. 2 cyt. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towarów jako niepodlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem ustawodawca uzależnił opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą od możliwości obniżenia przez podatnika kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, w całości lub w części.

Z informacji przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż dokonuje nieodpłatnego przekazania, na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością, składników majątku rzeczowego wykorzystywanego wcześniej w działalności Banku, na przykład telefonów komórkowych i komputerów. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż większość czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności klasyfikowana jest jako usługi pośrednictwa finansowego, które na mocy art. 43 ust. 1 cyt. ustawy (zał. do ustawy nr 4 poz. 3) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Są to czynności, w związku z którymi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie jakichkolwiek towarów i usług służących wykonywaniu czynności związanych ze świadczeniem przedmiotowych usług. Ponadto Spółka wskazała, iż nie jest możliwe odrębne określenie kwot podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na potrzeby prowadzonej działalności, związanych z czynnościami, w stosunku do których Bankowi nie przysługuje oraz w stosunku do których Bankowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, podatek naliczony wynikający z tych zakupów, podlega rozliczeniu przy pomocy proporcji ustalonej w oparciu o art. 90 cyt. ustawy. Proporcja ta nie przekracza w Banku 2%, a więc zgodnie z art. 90 ust. 10 cyt. ustawy, Bank nie dokonuje częściowego odliczania podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług przeznaczonych na cele związane z prowadzoną działalnością.

Z powyższych informacji wynika zatem, iż nie zostały spełnione warunki określone w art. 7 ust. 2 cyt. dające podstawę do uznania dokonywanego przez Bank nieodpłatnego przekazania towarów za czynności zrównane z dostawą towarów. Wnioskodawca dokonuje wprawdzie przekazania towarów wykorzystywanych w prowadzonej przez niego działalności na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem ale przy nabywaniu powyższych towarów nie przysługiwało mu prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony przy tym nabyciu. Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego wynika z faktu świadczenia przez Spółkę przede wszystkim usług pośrednictwa finansowego, zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Ponadto ze stanu faktycznego zawartego w przedmiotowym wniosku wynika, iż Bank dokonuje nieodpłatnego przekazania oraz zużycia towarów na cele osobiste pracowników/emerytów Banku, których nabycie zostało sfinansowane ze środków ZFŚS. Wnioskodawca, podobnie jak w przypadku nieodpłatnego przekazania towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem tak i przy nieodpłatnym przekazaniu i zużyciu towarów na rzecz pracowników lub emerytów Banku, których nabycie zostało sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nie opodatkowuje tych czynności podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zmianami) zakładowy fundusz świadczeń socjalnych jest funduszem tworzonym przez pracodawcę, przeznaczonym na finansowanie działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych (pracowników i innych osób uprawnionych w tym również byłych pracowników, rencistów, emerytów) oraz na dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych. W myśl art. 2 pkt 1 powyższej ustawy, przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej (rzeczowej lub finansowej), a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zmianami), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zmianami) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Natomiast w świetle uregulowań art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jeden z wyjątków stanowi przypadek wskazany w art. 88 ust. 3 pkt 3 powyższej ustawy stanowiący, iż przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż wydanie towarów na rzecz pracowników/emerytów lub świadczenie usług na ich rzecz finansowane z funduszu socjalnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych tylko wtedy, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak już wspomniano, Wnioskodawcy ze względu na świadczenie przede wszystkim usług pośrednictwa finansowego, które na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy ich nabyciu, ze względu na brzmienie art. 86 ust. 1 cyt. ustawy. Brak możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony przy nabyciu towarów finansowanych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wynika również z faktu, iż wydatków na działalność socjalną nie można uznać za koszt uzyskania przychodów. Zatem przesłanki warunkujące zrównanie z dostawą towarów, nieodpłatnego przekazania i zużycia towarów na potrzeby pracowników/emerytów, wskazane w art. 7 ust. 2 cyt. ustawy, nie zostały spełnione. Jeżeli zatem Bank nie skorzystał z możliwości przewidzianej w art. 88 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy i nie zrealizował prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług następnie przekazanych nieodpłatnie, finansowanych z ZFŚS, to przekazanie tych towarów na rzecz pracowników i emerytów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, należy stwierdzić, iż ze względu na niespełnienie warunku zawartego w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) dotyczącego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zarówno nieodpłatne przekazanie na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością składników majątku rzeczowego wykorzystywanego wcześniej w działalności Banku, jak również nieodpłatne przekazanie oraz zużycie towarów na cele osobiste pracowników/emerytów Banku, których nabycie zostało sfinansowane ze środków ZFŚS.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika