opodatkowanie usług dermatologii kosmetycznej wykonywanej przez lekarza dermatologa lub kosmetyczkę (...)

opodatkowanie usług dermatologii kosmetycznej wykonywanej przez lekarza dermatologa lub kosmetyczkę pod nadzorem lekarza dermatologa

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 04 czerwca 2008r. (data wpływu 16 czerwca 2008r., uzupełniony pismem z dnia 04 sierpnia 2008r. (data wpływu 18 sierpnia 2008r.)) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dermatologii kosmetycznej wykonywanej przez lekarza dermatologa lub kosmetyczkę pod nadzorem lekarza dermatologa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług dermatologii kosmetycznej wykonywanej przez lekarza dermatologa lub kosmetyczkę pod nadzorem lekarza dermatologa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadząca działalność medyczną PKWiU 85 zamierza uruchomić dermatologię kosmetyczną zajmującą się:

  • leczeniem trądziku,
  • leczeniem nadmiernego owłosienia,
  • usuwaniem odcisków,
  • usuwaniem nadmiernego owłosienia,
  • leczeniem celuluitu,
  • wykorzystywaniem masażu całego ciała itp.

Powyższe zabiegi będą wykonywane przez lekarza dermatologa oraz kosmetyczkę lub masażystę pod nadzorem lekarza dermatologa.

W uzupełnieniu do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka informuje, że przedmiotowe usługi są sklasyfikowane jako PKWiU 85.1 wg klasyfikacji obowiązującej do 31.12.2007r., natomiast wg klasyfikacji obowiązującej od 01.01.2008r. jako PKWiU 86.22.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi wykonywane przez poradnię dermatologii kosmetycznej będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe usługi powinny korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Stosownie zaś do treści art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 powyższego załącznika wymienione są usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol ex oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym istotne w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wykonywanych usług przez podatnika pod odpowiedni symbol PKWiU.

W uzupełnieniu do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Spółka wskazała, że przedmiotowe usługi dermatologii kosmetycznej wykonywane przez lekarza dermatologa lub kosmetyczkę pod nadzorem lekarza dermatologa, takie jak: leczenie trądziku, leczenie nadmiernego owłosienia, usuwanie odcisków, usuwanie nadmiernego owłosienia, leczenie celuluitu, masaż całego ciała, są sklasyfikowane jako PKWiU 85.1 wg klasyfikacji obowiązującej do 31.12.2007r., natomiast wg klasyfikacji obowiązującej od 01.01.2008r. jako PKWiU 86.22.

W związku z powyższym, usługi dermatologii kosmetycznej wykonywane przez lekarza dermatologa lub kosmetyczkę pod nadzorem lekarza dermatologa, takie jak: leczenie trądziku, leczenie nadmiernego owłosienia, usuwanie odcisków, usuwanie nadmiernego owłosienia, leczenie celuluitu, masaż całego ciała, jeśli stanowią usługi o charakterze sensu stricte leczniczym (PKWiU 85.1) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 - z poz. 9 załącznika nr 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W przypadku, gdy nie zostały spełnione warunki umożliwiające zastosowanie zwolnienia przewidzianego w powołanym art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, właściwą stawką opodatkowania tychże usług będzie, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka w wysokości 22%.

Zgodnie z art. 41 ust. 14 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami wprowadzone po dniu wejścia w życie tej ustawy nie powodują zmian w opodatkowaniu podatkiem, jeżeli nie zostały określone w ustawie.

Przepis powyższy zawiera regulację, zgodnie z którą zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań między tymi klasyfikacjami, wprowadzone po dniu wejścia w życie cytowanej ustawy, nie powodują zmian wysokości opodatkowania podatkiem. Oznacza to m.in., że podatnicy rozpoczynający działalność w okresie późniejszym mają obowiązek stosowania się do brzmienia klasyfikacji obowiązujących w dniu 20 kwietnia 2004r. Z dniem 1 maja 2004r. weszła w życie nowa Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.). Paragraf 2 tego rozporządzenia zastrzega, że m.in. na potrzeby podatku od towarów i usług zastosowanie ma poprzednia PKWiU (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), jednakże nie dłużej niż do 31 grudnia 2008r.

Biorąc wszakże pod uwagę, że na dzień wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług (tj. 20 kwietnia 2004r.) obowiązywała PKWiU z 1997r., ma ona także praktyczne zastosowanie po 31 grudnia 2006r.

Należy odróżniać zmiany w klasyfikacjach statystycznych od zmian samej ustawy (treści jej załączników). Stosowna zmiana treści ustawy oczywiście powoduje zmianę stawki podatku albo też utratę bądź nabycie prawa do zwolnienia przedmiotowego. Sytuacja taka nie jest objęta dyspozycją przepisu ust. 14, który stanowi o zmianach w klasyfikacjach statystycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika