Dochody Wnioskodawcy finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy ISPA przy spełnieniu warunku bezpośredniej (...)

Dochody Wnioskodawcy finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy ISPA przy spełnieniu warunku bezpośredniej realizacji celu programu, na który przyznana została pomoc finansowa, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 03.09.2007r. (data wpływu 06.09.2007r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów uzyskanych ze źródeł bezzwrotnej pomocy zagranicznej- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.09.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów uzyskanych ze źródeł bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej na własne nazwisko działalności gospodarczej zawarł w dniu 25 maja 2004 roku z firmą N Sp. z o.o. w W umowę na świadczenie specjalistycznych usług konsultanta tzn. pełnienie funkcji inżyniera elektryka w kluczowym zespole inżyniera kontraktu bezpośrednio realizującego projekt: ?Oczyszczalnia ścieków w W (faza1) X/020-03?. W ramach tego projektu wynagrodzenie inżyniera kontraktu pochodziło w 62% z bezzwrotnej pomocy zagranicznej ISPA., a pozostała część 38 % z innych środków. Wynagrodzenie Wnioskodawcy rozliczane było w oparciu o wystawiane co miesiąc faktury VAT dla firmy N Sp. z o.o. Każdorazowo zapłata realizowana była za pomocą dwóch przelewów bankowych.

Jeden opłacany z subkonta środki ISPA, drugi z innych środków.

Umowa Wnioskodawcy została zarejestrowana w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej pod numerem rejestru X. Od wypłaconych środków ISPA VAT wynosił 0%.

Pełniona przez Wnioskodawcę funkcja inżyniera elektryka miała charakter kierowniczy i jest merytorycznie bezpośrednio związana z realizacją celu programu ISPA.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny zostały spełnione wymogi art. 21 ust 1 pkt 46 lit. a i lit. b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy zostały spełnione wymogi art. 21 ust 1 pkt 46 lit. a i lit. b w/w ustawy. Wnioskodawcy należy się zwrot zapłaconego za rok 2004, 2005, 2006 podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej kwot pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej ? programu przedakcesyjnego ISPA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 21 ust. 1 pkt. 46 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Powołany przepis definiuje zarówno źródło pochodzenia środków finansowych, jak i podatnika korzystającego ze zwolnienia. Z cytowanego powyżej przepisu wynika bowiem, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te łącznie spełniają warunki wymienione w art. 21 ust. 1 pkt. 46 lit. a i b ww. ustawy,

Z powołanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przesłankami warunkującymi zastosowanie omawianych zwolnień jest:

  • ustalenie podmiotu, któremu ma służyć pomoc zagraniczna,
  • zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest finansowany/ wynagradzany,
  • bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z określonych powyżej środków zagranicznej bezzwrotnej pomocy.

Fundusz ISPA był jednym z trzech przedakcesyjnych instrumentów bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej dla Polski. Oznacza to, że otrzymane dochody ze środków Funduszu ISPA co do zasady mogą korzystać z wyżej omawianego zwolnienia od podatku dochodowego, jednakże pod warunkiem spełnienia drugiej przesłanki wskazanej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ww. ustawy.

Analizując drugą przesłankę konieczną do zastosowania zwolnienia należy stwierdzić, iż zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. W związku z tym zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z podmiotem (na przykład umowy zlecenia), który ?pierwszy? otrzymał bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ? korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Jak już wyżej wskazano, ustawa nie uzależnia zastosowania przedmiotowego zwolnienia od tego, czy podatnik otrzymuje bezpośrednio te środki w ramach bezzwrotnej pomocy. Wymaga natomiast, by podatnik bezpośrednio realizował cel programu.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z firmą N Sp. z o.o. w W otrzymującą pomoc finansową pochodzącą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej ISPA, a przedmiot tej umowy służył bezpośrednio realizacji celu programu, na który przyznana została pomoc finansowa.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy pochodziło w 62 % ze środków bezzwrotnej pomocy ISPA, a zapłata realizowana była w oparciu o rachunek na którym ulokowane były wyłącznie środki pochodzące z bezzwrotnej pomocy - subkonto środków ISPA.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż dochody Wnioskodawcy finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy ISPA przy spełnieniu warunku bezpośredniej realizacji celu programu, na który przyznana została pomoc finansowa, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika