Czy istnieją prawne przeszkody z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy (...)
Czy istnieją prawne przeszkody z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o rachunkowości uniemożliwiające stosowanie metody ewidencji towarów i materiałów polegającej na odpisywaniu ich w koszty w momencie zakupu i korygowanie o wartość stanów magazynowych na koniec roku? Czy fakt wyboru formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych ma znaczenie w tej sytuacji dopuszcza lub zabrania stosowania w/w metody?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10.05.2012 r. (data wpływu do BKIP w Płocku), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dla Wnioskodawcy wpłacającego zaliczki miesięczne w roku 2012 w uproszczonej formie w wysokości, tj. 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu (?) złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy (art. 25 ust. 6) w związku z zastosowaniem metody ewidencji towarów i materiałów polegającej na odpisywaniu ich w koszty w momencie zakupu i korygowanie o wartość stanów magazynowych na koniec roku ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10.05.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych dla Wnioskodawcy wpłacającego zaliczki miesięczne w roku 2012 w uproszczonej formie w wysokości, tj. 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu (?) złożonym w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy (art. 25 ust. 6) w związku z zastosowaniem metody ewidencji towarów i materiałów polegającej na odpisywaniu ich w koszty w momencie zakupu i korygowanie o wartość stanów magazynowych na koniec roku.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży sadzonek roślin uprawnych. Towar zostaje uprzednio zakupiony od producentów i poddany konfekcjonowaniu, do którego zużywane są dodatkowe materiały - pudełka, ziemia, torf, folia itp. Do chwili obecnej ewidencja towarów i materiałów do sprzedaży była prowadzona zgodnie z art . 17 ust. 2 pkt 1. Zakupione towary i materiały były przyjmowane do magazynu, a kosztem stawały się w momencie sprzedaży. Spółka natomiast wpłacała zaliczki na podatek na podstawie wyliczonego dochodu na koniec każdego miesiąca. W chwili obecnej spółka płaci podatek dochodowy w formie uproszczonej na podstawie art . 25ust 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie chciałaby zmienić metodę ewidencji towarów i materiałów na odpisywanie bezpośrednio w koszty wartości materiałów i towarów w momencie ich zakupu oraz ustalanie stanu tych składników aktywów i jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu, nie później niż na dzień bilansowy zgodnie z art . 17ust. 2 pkt 4 Ustawy o rachunkowości.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy istnieją prawne przeszkody z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i ustawy o rachunkowości uniemożliwiające stosowanie metody ewidencji towarów i materiałów polegającej na odpisywaniu ich w koszty w momencie zakupu i korygowanie o wartość stanów magazynowych na koniec roku? Czy fakt wyboru formy opłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych ma znaczenie w tej sytuacji dopuszcza lub zabrania stosowania w/w metody?
Zdaniem Wnioskodawcy, uproszczona forma płacenia miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy daje możliwość przekazywania w ciągu roku 1/12 kwoty podatku należnego wykazanego w zeznaniu CIT-8 złożonym w roku poprzedzającym rok podatkowy. Na wysokość wpłacanych zaliczek nie mają wiec wpływu przychody ani też koszty generowane w obrębie miesiąca. Ostateczne rozliczenie podatku jak i wyniku finansowego za dany rok następuje na ten sam - ostatni dzień roku obrotowego. Metoda jaką chce wprowadzić spółka w żaden sposób nie wpływa na uszczuplenie wpłacanych zaliczek w trakcie roku obrotowego, ponieważ są one ustalane w oparciu o wyniki z lat wcześniejszych. Jest jednocześnie wygodna z uwagi na specyfikę działalności, w której występuje duża różnorodność asortymentu towarów i materiałów zużywanych do sprzedaży. W związku z powyższym nie ma przeszkód by ewidencję towarów i materiałów oraz ich wycenę zarówno do celów rachunkowych jaki podatkowych prowadzić w sposób określony w art. 17ust. 2 pkt 4 Ustawy o rachunkowości,
W związku z powyższym organ podatkowy stwierdza, co następuje:
Generalna zasada prowadzenia ewidencji rachunkowej określona została w art. 9 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011, nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: ustawa o pdop). Nakłada ona na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami - tj. w szczególności z uwzględnieniem zasad wyznaczonych przez ustawę z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz.U. z 2009, Nr 152 poz.1223 ze zm.) w sposób zapewniający możliwość określenia wysokości dochodu (bądź ewentualnie straty), podstawy opodatkowania oraz w konsekwencji wysokości należnego podatku. Przepis ten stanowi jednocześnie normatywną podstawę obowiązku prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, zapewniającej możliwość obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych stosownie do przepisów art . 16a-16m ustawy o pdop. Zasady ustalania wyniku finansowego na podstawie prawa bilansowego znacząco różnią się od zasad ustalania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym. Obie grupy unormowań - bilansowe oraz podatkowe - służą innym celom. Ustawa o rachunkowości i reguły ustalania wyniku finansowego nie mogą przesądzać o wysokości podstawy opodatkowania. W związku z tym ustawodawca w art . 9 ustawy o pdop, mimo iż z jednej strony przewidział konieczność prowadzenia ewidencji rachunkowej stosownie do prawa bilansowego, to z drugiej strony wskazał, że powinna ona być prowadzona w taki sposób, aby możliwe było określenie wysokości należnego do zapłaty podatku z wykorzystaniem tej ewidencji. To, że art . 9 zawiera odesłanie do odrębnych przepisów (ustawy o rachunkowości) nie oznacza, ze zasady tam określone (np. dotyczące sposobu ustalania kosztów) można wprost przenosić na grunt podatkowy bo przecież przepis mówi jasno - w sposób zapewniający możliwość określenia wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art . 16a-16m.
Z powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wynika, że ustalając miesięczne zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych podatnik w pierwszej kolejności zobowiązany jest do prawidłowego obliczenia dochodu osiągniętego od początku roku, który stanowi podstawę ustalenia wysokości podatku należnego.
Art . 7 ust. 1 ustawy o pdop, stanowi iż przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty(?). Dochodem jest, z zastrzeżeniem art . 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (ust . 2 art . 7).
Szczególnie istotnym jest zatem prawidłowe ustalenie wartości przychodów podatkowych, tj. zgodnie z art. 12 oraz kosztów ich uzyskania, o których mowa w art. 15 ustawy o pdop.
Art. 15 ust. 1 ustawy o pdop, stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Zatem prawidłowe ustalenie dochodu oznacza zaliczenie do kosztów podatkowych tylko kosztów poniesionych w celu osiągnięcia przychodów. Zasada ta obowiązuje także w przypadku ustalania zaliczek na podatek w ciągu roku ? tzn. że koszty zakupu lub wytworzenia towarów i produktów gotowych, które na razie nie przyczyniły się do osiągnięcia przychodów- bo nie było sprzedaży tych towarów - nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów przy ustalaniu zaliczek.
Powyższe znajduje także potwierdzenie w treści przepisów dotyczących momentu zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. I tak, zgodnie z art. 15 ust. 4 updop koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.
W sytuacji, gdy ust. 4b) stanowi, iż koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:
- sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
- złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego
- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.
Ustęp 4c) natomiast mówi, że koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.
Generalnie, zgodnie z art. 25 ust.1 updop, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
Jednocześnie stosownie do art. 25 ust. 6 updop podatnicy mogą wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jeżeli w tym zeznaniu podatnicy nie wykazali podatku należnego, mogą wpłacać zaliczki miesięczne w wysokości 1/12 podatku należnego wynikającego z zeznania złożonego w roku poprzedzającym dany rok podatkowy o dwa lata. Jeżeli również w tym roku podatnicy nie wykazali podatku należnego, nie są możliwe wpłaty zaliczek w uproszczonej formie.
Odnosząc się do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego podkreślić należy, że w wyniku zastosowania zasady ustalania zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych określonej w ww. przepisie to podstawą wyliczenia zaliczki na rok 2012 był podatek należny wykazany w zeznaniu CIT-8 złożonym w 2011r., czyli w CIT-8 za 2010r. lub w CIT-8 za 2009r. jeżeli za 2010 Wnioskodawca poniósł stratę. Zatem w sytuacji stosowania przez Wnioskodawcę uproszczonej formy wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, sposób ewidencjonowania towarów i materiałów nie ma wpływu na prawidłowość ustalenia jej wysokości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.