Wnioskodawczyni prosi o zinterpretowanie przepisów umowy i ustawy z punktu 45 niniejszego formularza (...)

Wnioskodawczyni prosi o zinterpretowanie przepisów umowy i ustawy z punktu 45 niniejszego formularza ORD-IN w celu określenia rezydencji podatkowej Wnioskodawczyni i obowiązku rozliczenia zaległości podatkowych wynikających z podatku dochodowego od osób fizycznych w Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni prosi także o potwierdzenie czy ma obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego w Rzeczpospolitej Polskiej za okres od stycznia 2006 r. do chwili obecnej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 06.10.2008 r. (data wpływu 14.11.2008 r.) oraz w piśmie z dnia 27.12.2008 r. (data nadania 27.12.2008 r. data wpływu 30.12.2008 r.) uzupełniające wezwanie z dnia 16.12.2008 r. Nr IPPB4/415-122/08-2/JK (data nadania 17.12.2008 r., data dostarczenia 23.12.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania dochodów uzyskanych w Wielkiej Brytanii w latach 2006 ? 2008 ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad opodatkowania dochodów uzyskanych w Wielkiej Brytanii w latach 2006 ? 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W styczniu 2006 r. Wnioskodawczyni wyjechała z zamiarem stałego pobytu do Wielkiej Brytanii i podjęła tam stałą pracę w czerwcu 2006 r. na podstawie umowy na czas nieokreślony. Przez cały okres od stycznia 2006 r. do chwili obecnej całość dochodów Wnioskodawczyni jest osiągana tylko na terytorium Wielkiej Brytanii ze stałej umowy o pracę. Wnioskodawczyni posiada zaświadczenie o rezydenturze podatkowej wydane przez brytyjski urząd podatkowy (HM RevenueCustoms) i rezydenturze stałej w Wielkiej Brytanii wydanej przez brytyjskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (Home Office). W tym okresie Wnioskodawczyni nie uzyskała żadnych dochodów na terenie Rzeczpospolitej Polskiej. We wrześniu 2006 r. został zawarty związek małżeński na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej między Wnioskodawczynią a Jej narzeczonym, który przebywał również na terytorium Wielkiej Brytanii od stycznia 2006 r. W 2008 r. małżonkowie nabyli nieruchomość gruntową na terenie Rzeczypospolitej Polskiej w celach inwestycyjnych. Zakup ten został sfinansowany częściowo ze środków własnych i częściowo z kredytu uzyskanego w angielskim banku. Wnioskodawczyni posiada także dowód osobisty wydany przez Prezydenta miasta O. ze stałym zameldowaniem w domu rodziców na terenie miasta O. Wnioskodawczyni nie przebywała pod tym adresem od stycznia 2006 r. Wizyty Wnioskodawczyni w Polsce są sporadyczne i nie przekraczają 14 dni w roku.

Pismem z dnia 16.12.2008 r. Nr IPPB4/415-123/08-2/JK tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię o sprecyzowanie zapytania.

W odpowiedzi na powyższe, pismem z dnia 27.12.2008 r. (data wpływu 30.12.2008 r.) Wnioskodawczyni wskazała, iż oczekuje wydania interpretacji w zakresie rezydencji podatkowej i obowiązku podatkowego w Polsce za lata 2006 do 2008 z pominięciem zastosowania w Jej przypadku tzw. abolicji podatkowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawczyni prosi o zinterpretowanie przepisów umowy i ustawy z punktu 45 niniejszego formularza ORD-IN w celu określenia rezydencji podatkowej Wnioskodawczyni i obowiązku rozliczenia zaległości podatkowych wynikających z podatku dochodowego od osób fizycznych w Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni prosi także o potwierdzenie czy ma obowiązek odprowadzenia podatku dochodowego w Rzeczpospolitej Polskiej za okres od stycznia 2006 r. do chwili obecnej...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Wnioskodawczyni uważa, iż Jej nieorganiczny obowiązek podatkowy został przeniesiony na terytorium w Wielkiej Brytanii z dniem wyjazdu z zamiarem stałego pobytu w styczniu 2006 r. Ośrodek interesów życiowych i miejsce stałego pobytu Wnioskodawcy znajduje się także na terytorium Wielkiej Brytanii od stycznia 2006 r. Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawczyni uważa, że nie ma żadnych zaległości w podatku dochodowym od osób fizycznych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej za okres od stycznia 2006 r. do chwili obecnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006 r. osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz od innych dochodów osiąganych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Przepis art. 4a tej ustawy stanowi, że wymieniony wyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 umowy z dnia 16 grudnia 1976 r. między Rządem Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodów i zysków majątkowych (Dz. U. z 1978 r. Nr 7, poz. 20) obowiązującej do 31.12.2006 r. określenie ?osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się państwie? oznacza ? z uwzględnieniem ustępów 2 i 3 tego artykułu ? każdą osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam obowiązkowi podatkowemu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, jej miejsce pobytu, siedzibę zarządu albo inne podobne znamiona. Określenie to nie obejmuje przy tym osoby fizycznej, która podlega opodatkowaniu w tym Umawiającym się Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód ze źródeł w nim położonych.

Definicja miejsca zamieszkania odnosi się zatem bezpośrednio do określenia ?miejsca zamieszkania? przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę nieograniczonego obowiązku podatkowego.

W przepisach polskiego prawa podatkowego do 31.12.2006 r. pojęcie miejsca zamieszkania nie zostało zdefiniowane. W konsekwencji interpretacja tego pojęcia była oparta na postanowieniach zawartych w art. 25 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. ? Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zgodnie z którym miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Warunek przebywania w danym miejscu ma charakter obiektywny i nie ma problemów dowodowych w wykazaniu, że dana osoba przebywa lub nie w danej miejscowości. Zamiar stałego pobytu w danej miejscowości ma natomiast charakter subiektywny, ponieważ odnosi się do woli osoby. Należy jednak zauważyć, że istnieją kryteria subiektywizujące zamiar stałego pobytu w danej miejscowości, jeżeli miejscowość ta stanowi dla niego centrum jego życiowej działalności, ocenianej w aspekcie jego powiązań osobistych i gospodarczych.

Rozpatrując obowiązek podatkowy w 2007 i 2008 r. należy wziąć pod uwagę przepisy podatkowe obowiązujące od 01.01.2007 r.

Zgodnie z regulacja art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2007 r. obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) podlegają w Polsce osoby fizyczne jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Natomiast art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy stanowi, że osoby fizyczne nie posiadające na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej miejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów)osiąganych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


W świetle art. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powołane przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 4 ust. 1 Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), określenie ?osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie? oznacza osobę, która według prawa tego Państwa podlega tam opodatkowaniu, z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu, miejsce utworzenia albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo oraz jakąkolwiek jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże, określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie tylko dlatego, że osiąga ona dochód lub zyski majątkowe ze źródeł w nim położonych.

Definicja ?osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie? odnosi się zatem bezpośrednio do określenia ?miejsce zamieszkania? przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w styczniu 2006 r. Wnioskodawczyni z zamiarem stałego pobytu wyjechała do Wielkiej Brytanii i w czerwcu 2006 r. podjęła tam pracę zarobkową. Od stycznia 2006 r. Wnioskodawczyni nie uzyskiwała dochodów w Polsce. Wnioskodawczyni posiada zaświadczenie o rezydenturze podatkowej wydane przez brytyjski urząd podatkowy i rezydenturze stałej w Wielkiej Brytanii wydanej przez brytyjskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Wnioskodawczyni nie przebywała w Polsce od stycznia 2006 r. Jej wizyty są sporadyczne i nie przekraczają 14 dni w roku. Dodatkowo Wnioskodawczyni dodaje, iż Jej ośrodkiem interesów życiowych oraz miejscem zamieszkania jest Wielka Brytania.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny, obowiązujące przepisy prawa, oraz zapisy umowy między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni od dnia wyjazdu z Polski, tj. od stycznia 2006 r. nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Polski. Od tego momentu podlega Ona w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oznacza to, iż w Polsce podlegają opodatkowaniu wyłącznie dochody z pracy wykonywanej na jej terytorium, na podstawie stosunku służbowego lub stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia, oraz dochody z innych źródeł przychodów położonych w kraju. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni od dnia wyjazdu uzyskała tylko dochody na terytorium Wielkiej Brytanii, w związku z powyższym nie miała obowiązku rozliczania się z tych dochodów w Polsce.

Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika