Wnioskodawczyni nie dokona zatem żadnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (tj. nie (...)

Wnioskodawczyni nie dokona zatem żadnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (tj. nie dokona przeniesienia prawa do rozporządzania gruntem na inny podmiot), występuje jedynie jako nabywca przedmiotowych gruntów. Nie zaistnieje zatem czynność mieszcząca się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20.03.2012r., przesłanym zgodnie z właściwością do tut. Biura pismem z dnia 20.06.2012r. (data wpływu 25.06.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany udziału w działce ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 25.06.2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zamiany udziału w działce.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


W 1969r. ojciec Wnioskodawcy został współwłaścicielem działki (darowizna od dziadka) w K? przy ul. M? nr księgi wieczystej ?..


W 1971r. przez Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej zostało wszczęte postępowanie wywłaszczeniowe (sygn. ?.). W dniu 15 marca 1971r. w Państwowym Biurze Notarialnym w K? spisano umowę zamiany nieruchomości ?W zamian za przeniesienie własności nieruchomości na rzecz Państwa ? Prezydium Miejskiej Rady Narodowej zobowiązuje się oddać w drodze zamiany w użytkowanie wieczyste działkę położoną w K? . w rejonie ul. ?.. Przekazanie tej działki nastąpi do końca przyszłego roku (1972)?.


Ojciec Wnioskodawcy tej działki od państwa nie dostał.


Zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział Cywilny z dnia 22 lutego 2002r. sygn. akt ? o stwierdzeniu nabycia spadku po RE K Sąd postanawia stwierdzić, że spadek po RE Kl, zmarłym w dniu 25 maja 1998r. nabyli jego żona SK K oraz jego dzieci EJ K i UM Krenzel po 1/3 (jednej trzeciej) części każde z nich.

Po długoletnich staraniach (10 lat) spadkobiercy ojca wraz z współwłaścicielem mają otrzymać działkę, której wartość została określona na kwotę 192.770 zł. Zgodnie z wyceną dokonaną przez rzeczoznawcę majątkowego wartość prawa własności działek przejętych przez Skarb Państwa została określona na kwotę 383.340 zł. Różnica wartości zamienionych praw ma być wypłacona w gotówce.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawczyni powinna zapłacić podatek VAT?


Zdaniem Wnioskodawczyni, po 30 latach Skarb Państwa chce wykonać swoje zobowiązania. Przez cały okres starań o otrzymanie zamiennej działki Wnioskodawca zmierzał do ugody. Wnioskodawca nie oczekiwał odszkodowania, jedynie zwrotu działki. Po 30 latach za zabraną przez Państwo działkę o powierzchni 27,93 (dwadzieścia siedem arów i 93 metry kwadratowe) Wnioskodawca ma otrzymać działkę 900 m2, a różnicę wartości otrzymać w gotówce w wysokości 190.570 zł.

Oddanie zamienionej działki i wypłacenie różnicy w wartościach działek (ze względu na wielkość ? otrzymuje 1/3 powierzchni zabranej przez Skarb Państwa) jest wypełnieniem zobowiązań wynikających z umowy notarialnej sprzed 30 lat, bo z dnia 15 marca 1971r.


W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że nie powinien płacić podatku VAT, bo otrzyma tylko tyle ile jemu Państwo zabrało i to dopiero po 30 latach.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W treści art. 7 ust. 1 ww. ustawy, mowa jest bowiem o tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności. Zwrotu ?prawo do rozporządzania jak właściciel? nie można interpretować jako ?prawa własności? lecz jako własność ekonomiczną.

W tym znaczeniu własność ekonomiczna to sytuacja, w której z punktu widzenia aspektów ekonomicznych oraz w rozumieniu potocznym należałoby uznać kogoś za właściciela rzeczy, np. posiadacza nieruchomości, której wydaniu nie towarzyszyło przeniesienie własności w formie aktu notarialnego. W każdym razie w przypadku przejścia własności ekonomicznej ma miejsce dostawa towarów. Czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym. ?Dostawa towarów? nie ogranicza się więc wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy. Należy więc uznać, że dostawa towarów powinna podlegać ocenie przede wszystkim z punktu widzenia swoich aspektów ekonomicznych, mniejsze zaś znaczenie mają jej skutki o charakterze cywilnoprawnym, występujące na gruncie prawa prywatnego.


Czynności przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel musi jednak towarzyszyć wydanie przedmiotowego towaru, tylko wówczas bowiem powstanie obowiązek podatkowy z tytułu tej czynności.


Zgodnie bowiem z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy postaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


W myśl art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.


Podkreślić jednak należy, iż aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Jak wynika z wniosku, w 1969r. ojciec Wnioskodawcy został współwłaścicielem działki (darowizna od dziadka). W 1971r. zostało wszczęte postępowanie wywłaszczeniowe. W dniu 15 marca 1971r. spisano umowę zamiany nieruchomości ?W zamian za przeniesienie własności nieruchomości na rzecz Państwa ? Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w K? zobowiązuje się oddać w drodze zamiany w użytkowanie wieczyste działkę położoną w K?. w rejonie ul. ??. Przekazanie tej działki miało nastąpić do końca 1972r. Ojciec Wnioskodawcy tej działki od państwa nie dostał.

Po długoletnich staraniach Wnioskodawca wraz z pozostałymi współwłaścicielami mają otrzymać działkę, której wartość została określona na kwotę 192.770 zł. Zgodnie z wyceną dokonaną przez rzeczoznawcę majątkowego wartość prawa własności działek przejętych przez Skarb Państwa została określona na kwotę 383.340 zł. Różnica wartości zamienionych praw ma być wypłacona w gotówce.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy w zakresie podatku VAT oraz opisany stan faktyczny sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do naliczenia i zapłaty podatku VAT. Wnioskodawczyni na skutek wykonania postanowienia Sądu, w związku z przeprowadzonym postępowaniem spadkowym, otrzyma udział w działce oraz kwotę pieniężną wynikającą z różnicy wartości gruntów.

Wnioskodawczyni nie dokona zatem żadnej dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (tj. nie dokona przeniesienia prawa do rozporządzania gruntem na inny podmiot), występuje jedynie jako nabywca przedmiotowych gruntów. Nie zaistnieje zatem czynność mieszcząca się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Wobec powyższego, nie jest zobowiązana do zapłaty podatku VAT z tego tytułu.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.


Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).


W świetle powyższego nie ma możliwości wydania interpretacji indywidualnej, dla kilku zainteresowanych osób fizycznych, na podstawie jednego wniosku.


Zatem interpretacja wydana na wniosek Wnioskodawcy nie będzie stanowiła jednocześnie interpretacji dla spadkobierców ojca Wnioskodawcy, którzy ? jeśli są zainteresowani uzyskaniem dla siebie interpretacji indywidualnych ? powinni złożyć odrębne wnioski, przedstawić właściwy dla siebie stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), pytanie oraz własne stanowisko w sprawie, jak również wnieść odrębną opłatę.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika