nieodpłatne świadczenie usługi wypożyczenia pojazdu klientowi zainteresowanemu jego zakupem

nieodpłatne świadczenie usługi wypożyczenia pojazdu klientowi zainteresowanemu jego zakupem

W odpowiedzi na wezwanie Spółki z o.o. z dnia 09 kwietnia 2009r. (data wpływu 14 kwietnia 2009r.) do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 23 marca 2009r., złożone na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów wyjaśnia, co następuje.

W wyniku ponownej analizy sprawy, z uwzględnieniem zarzutów przytoczonych w wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, znaleziono podstawy do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W złożonym w dniu 14 kwietnia 2009r. wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa Spółka podnosi, iż w dniu 26 stycznia 2009r. wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego świadczenia usługi wypożyczenia pojazdu klientowi zainteresowanemu jego zakupem.

Po przeczytaniu stanowiska Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej, Podatnik zaczął się zastanawiać, czy jest właściwą osobą do prowadzenia biznesu. Otóż wprowadzenie wypożyczania pojazdu podnosi wielkość sprzedaży. Dziwny to byłby sprzedawca, gdyby klientowi zainteresowanemu kupnem pojazdu nie pozwolił odbyć jazdy testowej po placu przed budynkiem firmy lub okolicznymi ulicami. W przypadku drogiego, nieznanego powszechnie pojazdu, krótki test (najwyżej jednomiesięczny) pozwala zapoznać się z pojazdem i podjąć decyzję o zakupie. Gdyby Spółka prezentowała te pojazdy tylko na wystawie, nie byłoby na nie wielu kupców. Dlatego Spółka nie zgadza się z twierdzeniem, że jego funkcjonowanie bez wypożyczania pojazdów potencjalnemu klientowi, byłoby możliwe.

Podatnik, w ramach zastanawiania się czy zna się na handlu, zajrzał także do książki o sprzedaży pod tytułem ?Promocja sprzedaży? (Julian Cummis, Roddy Mullin, Wydawnictwo Helion S.A., 2005). Autorzy potwierdzają istotny wpływ wypożyczania na sprzedaż produktów. Poniżej Spółka prezentuje dwa cytaty:

?Głównym źródłem zwiększenia wielkości sprzedaży są klienci, którzy nigdy wcześniej nie używali danego produktu czy usługi lub nie korzystali z nich przez długi okres czasu. W przypadku detalistów będą to osoby, które nigdy wcześniej nie były w biurze firmy. Zwiększenie zakupów wśród takich klientów jest również niezależnym celem, zasadniczym w rozwoju biznesu.

Potencjalni klienci, którzy mogliby kupić dany produkt na próbę, nie mają żadnego doświadczenia związanego z tym produktem czy usługą. Mogą używać jednego z produktów konkurencji lub żadnych z danej kategorii. Kilka ofert, wymienionych niżej rzeczywiście bardzo przydaje się w tego typu promocjach. Są to:

  • dostarczenie darmowej próbki produktu lub darmowego kuponu na próbkę;
  • dostarczenie klientowi wraz z produktem dodatkowych korzyści, aby wydawał się on lepszy od innych produktów obecnych na rynku;
  • dostarczenie krótkoterminowych korzyści finansowych, takich jak np. raty kredytowe, żeby produkt wydawał się bardziej wartościowy od innych;
  • zorganizowanie czegoś innego i kreatywnego, np. wydarzenia typu ?drzwi otwarte? albo specjalnej imprezy, która przyciągnie rzesze klientów.? (strona 44)

?Promocja sprzedaży dotyczy przede wszystkim zachowania klienta. Coraz bardziej widoczny staje się fakt, że klient przybiera konkretny sposób zachowania się (behaviour), zanim wyrobi sobie określoną postawę (attitude) wobec czegoś. Zachęcanie kogoś do tego, żeby wypróbował dany produkt czy usługę, jest często najlepszym sposobem do rozpoczęcia procesu nawiązywania wzajemnych, długoterminowych relacji. Zachowanie się i postawa są ze sobą powiązane w sposób dość skomplikowany, co widać na konkretnych przykładach. (...) Przez wiele lat rząd nakłaniał ludzi do zapinania pasów bezpieczeństwa w samochodach (postawa) z ograniczonym skutkiem, aż zostało uchwalone odpowiednie prawo, które traktowało brak zapiętych pasów jako wykroczenie (zachowanie). Najpierw ludzie narzekali, ale zapinali pasy. Później ich postawa zmieniła się zgodnie z zachowaniem, do którego przywykli. Te przykłady pozwalają wyciągnąć wnioski, które świadczą o tym, że kampanie marketingowe, bezpośrednio wpływające na zachowanie się klienta, odnoszą sukces i wpływają na wykształcenie się pożądanej postawy wobec produktu lub usługi. Kampanie marketingowe skierowane od razu na pobudzenie świadomości i zmianę postawy klientów mogą nie przynieść pożądanego efektu.? (strony 21-22)

Jak widać Spółka, nie wykonuje nic nadzwyczajnego, tylko stosuje nowoczesne metody sprzedaży. Wypożycza pojazd, aby ktoś polubił korzystanie z niego, a w konsekwencji kupił. Zaczął to robić na wyczucie, na podstawie spostrzeżeń, ale dzięki niekorzystnej interpretacji indywidualnej, uzyskał z fachowej książki przekonanie, że to jest właściwy model działania.

Spółka uważa jeszcze, że interpretacja indywidualna nie jest odpowiedzią na zadane pytanie. Podatnik pytał o wypożyczenie na krótki czas, maksymalnie na jeden miesiąc. Tymczasem odpowiedź dotyczy wypożyczenia pojazdu na okres nawet jednego miesiąca. Interpretacja indywidualna powinna odnosić się do opisanego stanu faktycznego, a w tym wypadku stworzyła nową sytuację.

Chybione są ? zdaniem Spółki - uwagi o art. 26 ust. 2 dyrektywy Rady, bo w sytuacji Podatnika nie ma zastosowania art. 26 ust. 1. Spółka nie świadczy usługi na użytek swoich pracowników ani do celów innych niż działalność przedsiębiorstwa.

Ponadto Spółka dodaje, że chociaż nie było tego we wniosku o interpretację indywidualną, że nie podlega opodatkowaniu nieodpłatne przekazanie próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług). W przypadku pojazdu niewielka ilość towarów, która zachowuje wszystkie właściwości towaru to jeden pojazd. Gdyby Segway był kilkaset razy tańszy prawdopodobnie Spółka zamiast je wypożyczać, rozdawałby je jako próbki.

Skoro jednak bezzwrotne przekazanie próbki nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, to tym bardziej przekazanie zwrotne (wypożyczenie) nie powinno podlegać podatkowi od towarów i usług.

Minister Finansów zmienia swoje stanowisko zawarte w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 23 marca 2009r. i stwierdza, co następuje.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W powyższym przepisie przyjęto zatem generalną zasadę, że usługami są wszelkie świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja ?świadczenia usług? ma charakter dopełniający definicję ?dostawy towarów? i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Określeniem ?usługi? w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń nie ujętych w tych klasyfikacjach.

Stosownie do przepisu art. 8 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki wynikające z ww. przepisu:

  1. nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,
  2. podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Warunki określone w powyższym przepisie muszą być spełnione łącznie. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ww. ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W sytuacji opisanej we wniosku dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usług, polegającego na wypożyczeniu pojazdu klientowi zainteresowanemu jego zakupem na krótki okres. Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku przy nabyciu przedmiotowych pojazdów, gdyż w konsekwencji posłużą one czynności opodatkowanej jaką jest sprzedaż towaru.

Przedmiotowe przekazanie ma związek z prowadzonym przedsiębiorstwem ? prowadzona przez Spółkę praktyka handlowa pozwala przyszłemu nabywcy zapoznać się z nabywanym produktem; sprzedaż dwukołowych pojazdów elektrycznych jest przedmiotem działalności Spółki, opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe, z uwagi na nie spełnienie jednej z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług (istnieje związek z prowadzonym przedsiębiorstwem) - ww. nieodpłatne wypożyczenie pojazdu klientowi zainteresowanemu jego zakupem jako świadczenie usług nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo wniesienia skargi na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie z dnia 23 marca 2009r. z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenie niniejszej odpowiedzi (art. 53 § 2 ww. ustawy) za pośrednictwem organu, który wydał interpretację (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP3-443-836/09-4/JF, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika