nabycie wewnątrzwspólnotowe części do automatów do gier o niskich wygranych, ich montaż i wykorzystywanie (...)

nabycie wewnątrzwspólnotowe części do automatów do gier o niskich wygranych, ich montaż i wykorzystywanie w prowadzonej działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.11.2008 r. (data wpływu 25.11.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wykorzystywanych w działalności automatów do gier o niskich wygranych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25.11.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wykorzystywanych w działalności automatów do gier o niskich wygranych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Rxxx Pxxx w dniu w dniu 24.10.2008 r. złożyła wniosek do Izby Skarbowej w Warszawie o udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych na obszarze województwa mazowieckiego. W ramach prowadzonej działalności Spółka zamierza nabywać z zagranicy (z krajów należących do Unii Europejskiej, głównie z Republiki Czeskiej i Holandii) oddzielne części do automatów do gier (obudowy i zestawy programowe).

W Polsce z nabytych części Spółka będzie kompletować i składać gotowe automaty do gier o niskich wygranych. Tak złożone automaty będą wykorzystywane wyłącznie na potrzeby własne w punktach, w których Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą. Automaty nie będą odsprzedawane osobom trzecim.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z tym, że Spółka zamierza nabywać i sprowadzać do Polski z zagranicy oddzielne części do automatów, a następnie będzie montować z nich i przygotowywać gotowe automaty do gry o niskich wygranych i wykorzystywać je na własne potrzeby w punktach, w których będzie prowadzić działalność gospodarczą, z tego tytułu, Spółka winna naliczać i odprowadzać podatek akcyzowy, czy też nie...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Biorąc pod uwagę fakt, że automaty do gier należą do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanycb, montowane będą ze sprowadzanych do Polski części, a następnie będą wykorzystywane wyłącznie na własne potrzeby w punktach, w których Spółka zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie urządzania gier na automatach o niskich wygranych i automaty te nie będą odsprzedawane osobom trzecim, nie powstaje obowiązek naliczania i odprowadzania podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Automaty do gier o niskich wygranych zostały wymienione jako wyroby akcyzowe w poz. 62 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) jako ?wyposażenie specjalistyczne obiektów działalności rozrywkowej osobno niewymienione: rulety wraz ze stołami do rulety, stoły do gry w karty, automaty hazardowe, maszyny i urządzenia losujące, elektroniczne maszyny i urządzenia do gry? (bez względu na symbol PKWiU i kod CN).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy - opodatkowaniu akcyzą podlegają: produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksport i import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa. Z powyższego wynika, iż produkcja wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, do których zaliczane są automaty do gier nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy ? za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

?Zużycie? rozumiane winno być jako czynność dokonana. Zużycie oznacza definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego. ?Zużycie? to nie to samo co ?użycie?. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN Warszawa 1989 - ?zużyć? oznacza ?zniszczyć coś lub wyczerpać zapas czegoś przez dłuższe używanie?. Natomiast ?użyć? to ?posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie?, a ?użycie? oznacza ?stosowanie czegoś, posługiwanie się czymś?. Skoro więc ustawodawca posłużył się pojęciem ?zużycie? to brak jest podstaw do rozszerzania tego pojęcia również na użycie (używanie).

Dlatego czynność wykorzystywania wyprodukowanych automatów do gry, będących wyrobami niezharmonizowanymi, na potrzeby prowadzonej działalności nie stanowi zużycia wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy podatku akcyzowym, a zatem nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie przedmiotowego przepisu.

Ponadto należy zauważyć, że zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości. W świetle tego przepisu, nabycie lub posiadanie wyrobu podlega opodatkowaniu wówczas, jeżeli na wcześniejszym etapie nie została zapłacona akcyza lub została zapłacona w mniejszej wysokości niż należna. Oznacza to, iż aby opodatkować akcyzą nabycie lub posiadanie automatów do gier musiałby powstać w stosunku do tego wyrobu obowiązek podatkowy z tytułu innej czynności, np. produkcji, sprzedaży, importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego. W przedmiotowym stanie w przypadku automatów do gier, obowiązek podatkowy z tytułu żadnej z czynności wymienionych w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy nie powstanie. Powyższy przepis nie obejmuje zatem sytuacji posiadania wyrobu akcyzowego przez producenta w przypadku, gdy produkcja takiego wyrobu z mocy ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W związku z tym, wykorzystywanie wyprodukowanych przez siebie automatów do gier na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nie stanowi czynności zużycia i nie podlega opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy. W przedstawionym stanie nie znajduje również uzasadnienia zastosowanie art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Należy zauważyć, że brak opodatkowania podatkiem akcyzowym nie wystąpi jedynie w przypadku, gdy przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego będą części do automatów do gier o niskich wygranych, wykorzystywane następnie do ich montażu. Gdy przedmiotem tego nabycia będą gotowe automaty do gier, to (bez względu na symbol PKWiU i kod CN) nabycie wewnątrzwspólnotowe będzie podlegało opodatkowaniu akcyzą. Zatem najistotniejszym elementem w przedmiotowej sprawie jest stwierdzenie, czy w sytuacji opisanej we wniosku dochodzi do nabycia wewnątrzwspólnotowego części do automatów do gier, czy gotowych automatów. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest organem właściwym w tym zakresie, jak również nie jest uprawniony do weryfikacji prawidłowości stanowiska Spółki. To na podmiocie dokonującym tych czynności ciąży obowiązek dokonania właściwej oceny i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tego tytułu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika