Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Usługi (...)

Zwolnienie od podatku VAT świadczonych usług organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Usługi zakwaterowania i wyżywienia świadczone - jak wskazał Zainteresowany, jako usługi ściśle związane ze świadczeniem usług opieki nad dziećmi i młodzieżą w ramach organizowanych obozów i kolonii, będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2012 r. (data wpływu 15 marca 2012 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 29 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.) i z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 18 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży ? jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania usług zakwaterowania i wyżywienia świadczonych w ramach organizowania obozów i kolonii ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług bezpośrednio związanych ze sportem, organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży oraz opodatkowania usług zakwaterowania i wyżywienia świadczonych w ramach organizowania obozów i kolonii.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 29 maja 2012 r. i z dnia 15 czerwca 2012 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania nr 1 i nr 4 oraz przedstawienie własnego stanowiska. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż pytania nr 1 i 2 dotyczą zaistniałych stanów faktycznych, natomiast pytania nr 3 i 4 dotyczą zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym stowarzyszeniem i posiada osobowość prawną. Terenem działania Zainteresowanego jest cały kraj, a siedzibą ?.. w gminie ? w województwie ?. Analiza statutu Wnioskodawcy wskazuje, że prowadzi on m.in. działalność bezpośrednio związaną ze sportem (szkółka jeździecka) oraz usługi wspomagające tą usługę tj. zakwaterowanie uczestników szkółki we własnym obiekcie i wyżywienie (par. 4. statutu). Z uwagi na charakter prowadzonej działalności powstaje pytanie, czy i w jakim zakresie, podmiot ten podlega przedmiotowym przesłankom zastosowania stawki zwolnionej podatku VAT w myśl przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług?

Wnioskodawca zajmuje się również działalnością komercyjną w następującym zakresie:

  • wynajem pomieszczeń,
  • wykonywanie usług reklamowych,
  • prowadzenie kawiarenki.

Wnioskodawca jest również organizatorem wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Podmiot ten spełnia wymogi ustawowe dotyczące organizatorów wypoczynku dla dzieci i młodzieży, czego dowodem są pozytywne opinie wydawane przez właściwego miejscowo Kuratora Oświaty. W związku z tym powstaje pytanie, czy z tego tytułu kwalifikuje się zastosowanie stawki zwolnionej podatku VAT w myśl normy § 13 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do usług organizowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży?

W piśmie z dnia 29 maja 2012 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym stowarzyszeniem kultury fizycznej (klubem sportowym). Posiada osobowość prawną.. Prowadzi działalność o następującym charakterze: usługi związane ze sportem - PKWiU 93.12.10.0, PKD 93.12.Z: - działalność klubów sportowych.


Ponadto prowadzi działalność komercyjną polegającą na:

  • prowadzeniu kawiarni (PKWiU 56.10.1),
  • wynajmie pomieszczeń (PKWiU 68.20.11.0),
  • wykonywaniu usług reklamowych (PKWiU 73.11.19.0.)

Statutowym celem działalności jest między innymi rozwój kultury fizycznej, a więc działalność bezpośrednio związana ze sportem. Formą realizacji celów statutowych jest organizowanie szkółki jeździeckiej w okresie poza wakacyjnym oraz organizowanie obozów i kolonii dla dzieci i młodzieży w formie szkółki jeździeckiej podczas wakacji. Cały wypracowany zysk zarówno ze szkółki jeździeckiej, jak i z organizacji kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży przeznaczany jest na działalność statutową - bezpośrednio związaną ze sportem. Formą realizacji zadań statutowych jest: przygotowywanie koni i zawodników do wyczynu sportowego, organizowanie imprez jeździeckich i zawodów konnych, organizowanie nauki jazdy konnej w szkółce jeździeckiej, organizowanie rekreacji jeździeckiej w różnych formach (obozy i kolonie dla dzieci i młodzieży w okresie wakacyjnym w formie szkółki jeździeckiej).

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
  2. Klasyfikacja PKWiU usług o których mowa w pytaniu 4 wniosku ORD-IN.:
    • usługi związane ze sportem PKWiU 93.19.19.0,
    • usługa wyżywienia PKWiU 56.10.19.0,
    • usługa zakwaterowania PKWiU 55.20.1.
  3. jest klubem sportowym - stowarzyszeniem kultury fizycznej. Klub posiada certyfikat Polskiego Związku Jeździeckiego.
  4. Usługa szkółki jeździeckiej jest usługą bezpośrednio związaną ze sportem i niezbędną do uczestniczenia w nim. Stanowi ona także podstawową formę organizacji kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży w okresie wakacyjnym. Opisywana usługa jest wykonywana na rzecz osób uczestniczących w wychowaniu fizycznym i uprawiających sport. Celem statutowym Wnioskodawcy jest upowszechnianie sportu.
  5. Z tytułu prowadzonej działalności: szkółki jeździeckiej oraz organizowania obozów i kolonii w formie szkółki jeździeckiej osiąga zyski, które w całości przeznacza na kontynuację i doskonalenie świadczonych usług kultury fizycznej i sportu. Zyski osiągane są systematycznie.
  6. Wnioskodawca jest podmiotem podlegającym przepisom ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - art. 92a ust. 2 (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Jako organizator obozów i kolonii dla dzieci Wnioskodawca podlega także przepisom jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej określonym w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67ze zm.).
  7. Obozy i kolonie są organizowane nie tylko dla członków klubu sportowego, ale są ogólnodostępne dla dzieci spoza klubu, uprawiających sport jeździecki.
  8. Świadczenie usług obozów i kolonii w formie szkółki jeździeckiej podlega przepisom ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - art. 92a ust. 2 (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67 ze zm.) Natomiast świadczenie przez Wnioskodawcę usług szkółki jeździeckiej organizowanej poza sezonem wakacyjnym nie wiąże się ze sprawowaniem opieki nad dziećmi i nie podlega przepisom ustawy o pomocy społecznej oraz o systemie oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny i prawny Wnioskodawca będzie kwalifikował się w zakresie organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży do zastosowania stawki zwolnionej podatku VAT na podstawie § 13 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392)?(pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 3)?
  2. Jak powinny być opodatkowane usługi zakwaterowania i wyżywienia, świadczone w ramach organizowania obozów i kolonii
  3. (pytanie oznaczone we wniosku jako Nr 4 - ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 czerwca 2012 r.)?

Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. 1)

Formą realizacji celów statutowych Wnioskodawcy jest organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży w różnych formach (statut § 4 pkt 7). Zainteresowany spełnia wszystkie dodatkowe wymagania wynikające z przepisów ustawy o systemie oświaty określone w art. 92a ust. 2 (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Spełnia także w tym zakresie wymagania dodatkowe w myśl rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (tj. § 2, § 6 rozporządzenia - Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67 ze zm.).

Ponadto zdaniem Wnioskodawcy ten rodzaj prowadzonej działalności nie wymaga ze strony Zainteresowanego potwierdzenia w postaci wyciągu z PKWiU, gdyż zgodnie z interpretacją Ministra Finansów założenia tej klasyfikacji nie są wiążące przy interpretacji rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy wystarczającym potwierdzeniem w tym zakresie są pozytywne opinie o organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży, jakie regularnie otrzymuje od właściwego miejscowo Kuratora Oświaty, a więc organu sprawującego merytoryczną kontrolę w tym zakresie.

Zainteresowany stoi zatem na stanowisku, że w świetle przepisów § 13 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) kwalifikuje się do stosowania stawki zwolnionej podatku VAT w zakresie organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży wraz z usługami niezbędnymi do ich organizacji tj. wyżywieniem i zakwaterowaniem.

Ad. 2) ? ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 15 czerwca 2012 r.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwalnia się z opodatkowania usługę opieki nad dziećmi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, jeśli usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane są na podstawie przepisów ustawy o pomocy społecznej, lub o systemie oświaty. W związku z tym przepisem na mocy § 13 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwolnieniu podlegają usługi ściśle związane z opieką nad dziećmi i młodzieżą.

Zdaniem Wnioskodawcy na tej podstawie jako organizator kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży kwalifikuje się do zastosowania stawki zwolnionej podatku VAT w zakresie wyżywienia i zakwaterowania, jako usług ściśle związanych ze świadczeniem usług opieki nad dziećmi i młodzieżą (organizacja kolonii i obozów w formie szkółki jeździeckiej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży ? jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania usług zakwaterowania i wyżywienia świadczonych w ramach organizowania obozów i kolonii ? jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast przez świadczenie usług ? w świetle art. 8 ust. 1 ustawy ? rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na podstawie art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego

Z kolei w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Ust. 2 stanowi, iż stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników (art. 2 ust. 3 ww. ustawy).

Na mocy art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226 poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku. Ponadto przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1 ze zm.).


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Jednocześnie w myśl art. 41 ust. 17 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit.a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczone w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Z kolei zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Katalog podmiotów objętych ustawą o systemie oświaty został wymieniony w art. 2 przedmiotowej ustawy, zgodnie z którym system oświaty obejmuje:

  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:
    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    4. artystyczne;
  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego

3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

3b) placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

  1. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  2. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  3. (uchylony)
  4. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
  5. (uchylony)
  6. zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
  7. biblioteki pedagogiczne;
  8. kolegia pracowników służb społecznych.

Na mocy art. 2a ust. 1 ww. ustawy, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług jest zarejestrowanym stowarzyszeniem kultury fizycznej (klubem sportowym) i posiada osobowość prawną. Prowadzi działalność bezpośrednio związaną ze sportem (szkółka jeździecka) oraz usługi wspomagające tą usługę tj. zakwaterowanie uczestników szkółki we własnym obiekcie i wyżywienie (§ 4 statutu). Zainteresowany zajmuje się również działalnością komercyjną w następującym zakresie: wynajem pomieszczeń, wykonywanie usług reklamowych, prowadzenie kawiarenki. Statutowym celem działalności jest między innymi rozwój kultury fizycznej, a więc działalność bezpośrednio związana ze sportem. Formą realizacji celów statutowych jest organizowanie szkółki jeździeckiej w okresie poza wakacyjnym oraz organizowanie obozów i kolonii dla dzieci i młodzieży w formie szkółki jeździeckiej podczas wakacji. Cały wypracowany zysk zarówno ze szkółki jeździeckiej, jak i z organizacji kolonii i obozów dla dzieci i młodzieży przeznaczany jest na działalność statutową - bezpośrednio związaną ze sportem. Nadto Wnioskodawca wskazał, iż jest podmiotem podlegającym przepisom ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - art. 92a ust. 2 (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Jako organizator obozów i kolonii dla dzieci podlega także przepisom jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej określonym w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. z 1997 r. Nr 12, poz. 67 ze zm.). Obozy i kolonie są organizowane nie tylko dla członków klubu sportowego, ale są ogólnodostępne dla dzieci spoza klubu, uprawiających sport jeździecki. Świadczenie usług obozów i kolonii w formie szkółki jeździeckiej podlega przepisom ww. ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej a także zasad jego organizowania i nadzorowania.

Wątpliwość Wnioskodawcy sprowadza się do kwestii czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny i prawny Wnioskodawca będzie kwalifikował się w zakresie organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży do zastosowania stawki zwolnionej podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?

Odnosząc się do powyższego należy podkreślić, iż wszelkie zwolnienia od podatku, określone w ustawie i przepisach wykonawczych jako odstępstwo od ogólnej zasady muszą być interpretowane ściśle.

Analiza powołanego przepisu § 13 ust. 1 pkt 15 ww. rozporządzenia, prowadzi do wniosku, iż zwolnienie określone tym przepisem jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Zatem przysługuje wyłącznie w sytuacji, gdy obie przesłanki, zarówno podmiotowa, jak i przedmiotowa są spełnione:

  1. świadczący usługę podmiot musi być podmiotem objętym ustawą o systemie oświaty, tj. wymienionym w cyt. art. 2 ustawy o systemie oświaty,
  2. podmiot musi świadczyć usługi organizacji obozów, kolonii na rzecz dzieci i młodzieży z ww. jednostki.

Z powyższego wynika, iż stowarzyszenie kultury fizycznej (klub sportowy) nie zostało wymienione w ustawie o systemie oświaty jako jednostka ? podmiot objęty systemem oświaty. Zatem stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie wypełnia przesłanki podmiotowej i nie może korzystać w zakresie organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży (tj. obozów i kolonii w formie szkółki jeździeckiej) ze zwolnienia przewidzianego w § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże zwrócić należy uwagę na postanowienia zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy. Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie tego przepisu, ustawodawca odwołał się do przepisów o systemie oświaty. I tak zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, obozy i inne formy wypoczynku. Na podstawie dyspozycji zawartej w ust. 2 tego artykułu minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił zasady organizowania form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania. Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki, osoby prawne i fizyczne, a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.


Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:

  1. dane dotyczące organizatora wypoczynku,
  2. informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,
  3. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,
  4. informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,
  5. informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,
  6. w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że odnośnie czynności związanych z organizacją obozów i kolonii dla dzieci i młodzieży w formie szkółki jeździeckiej, które jak wskazał Zainteresowany podlegają przepisom ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej a także zasad jego organizowania i nadzorowania, Wnioskodawcy będzie przysługiwało zwolnienie od podatku VAT, aczkolwiek na podstawie innych przepisów niż wskazane we wniosku, bo na mocy art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy stwierdzić należy, że pomimo, iż wywiódł prawidłowy skutek, to jednak na podstawie nieprawidłowej podstawy prawnej. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia, należało uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się z kolei do kwestii opodatkowania usługi zakwaterowania i wyżywienia, świadczonej w ramach organizowania obozów i kolonii wskazać należy przepis § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z kolei w myśl § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia zwolnienia, o których mowa w ust.1 pkt 19, 20,24,25 i 26 stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19,20,24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że usługi zakwaterowania i wyżywienia świadczone - jak wskazał Zainteresowany, jako usługi ściśle związane ze świadczeniem usług opieki nad dziećmi i młodzieżą w ramach organizowanych obozów i kolonii, będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania i wyżywienia świadczonych w ramach organizowania obozów i kolonii należało uznać za prawidłowe.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie zaistniałego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług wydana została odrębna interpretacja indywidualna Nr IPTPP2/443-235/12-6/IR .

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t .j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika