1. Czy otrzymana dotacja ? wypłacona w całości lub w poszczególnych transzach ? podlega opodatkowaniu (...)

1. Czy otrzymana dotacja ? wypłacona w całości lub w poszczególnych transzach ? podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy naliczone odsetki na koncie bankowym od środków na rachunku bankowym są opodatkowane?
3. Czy koszty finansowane do wysokości dotacji stanowią koszty uzyskania przychodu?
4. Czy środki przekazane dla podatnika jako wynagrodzenie z tytułu realizacji projektu są opodatkowane?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2008 r. (data wpływu 3 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 listopada 2008 (data wpływu 28 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dotacji otrzymanej ze środków europejskich oraz wynagrodzeń z niej finansowanych


  • jest prawidłowe w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz kosztów uzyskania przychodu, finansowanych ze środków pochodzących z dotacji


  • jest nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania odsetek naliczonych na rachunku bankowym od kwoty dotacji oraz zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu, finansowanych z dotacji pochodzącej ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego.


UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2008 roku został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 23 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej ze środków europejskich oraz wynagrodzeń z niej finansowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jako osoba fizyczna prowadzi Pani działalność gospodarczą, w ramach której realizuje Pani projekt pod nazwą ?Pierwszy krok na rynku pracy?. Okres realizacji projektu to 29 sierpnia 2008 r. ? 28 sierpnia 2009 r. Celem tego projektu jest przygotowanie młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym do wejścia na rynek pracy. Realizacja tego celu następuje poprzez spotkania i organizowanie zajęć z zakresu doskonalenia umiejętności interpersonalnych, doradztwa zawodowego, poszukiwania pracy przez Internet oraz indywidualnych konsultacji z psychologiem i doradcą zawodowym. Na realizację powyższego celu otrzyma Pani, jako beneficjent projektu, dotację z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest współfinansowany w 85% przez Unię Europejską, a w 15% ze środków budżetu państwa. Środki przekazywane są w formie dotacji rozwojowej w kilku transzach. Podstawą wypłacania dotacji jest umowa podpisana z Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Jeśli rozliczone zostanie m.in. 70% otrzymanej transzy, można wnioskować o kolejną transzę, aż do otrzymania całości przyznanych środków. W tym celu założone zostało oddzielne konto w banku, na które zostaną wpłacone środki pieniężne i z którego będą wypłacone w celu realizowania zobowiązań. Dotacja ta przeznaczona zostanie na wynagrodzenia trenerów, ubezpieczenia uczestników i trenerów, materiały biurowe do projektu, wynagrodzenie personelu zarządzającego projektem, dojazdy trenerów na zajęcia, catering i inne. Osoby te zatrudniane będą na podstawie umowy zlecenia. Ich wynagrodzenia wypłacane są bezpośrednio z otrzymanej dotacji. Nie ma miejsca sytuacja, w której wynagrodzenia te wypłacane są ze środków własnych, które są następnie refundowane. Ponadto podaje Pani, że wynagrodzenia wypłacane osobom zaangażowanym do realizacji projektu są bezpośrednio związane z celem realizowanego projektu, a zakres obowiązków ww. osób odnosi się wyłącznie do realizowanego projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy otrzymana dotacja ? wypłacona w całości lub w poszczególnych transzach ? podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy naliczone odsetki na koncie bankowym od środków na rachunku bankowym są opodatkowane...
  3. Czy koszty finansowane do wysokości dotacji stanowią koszty uzyskania przychodu...
  4. Czy środki przekazane dla podatnika jako wynagrodzenie z tytułu realizacji projektu są opodatkowane...


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja zwolniona jest z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129, bez względu na to, w jaki sposób została wypłacona. Koszty lub wydatki, sfinansowane z dochodów ? dotacji ? zwolnionych od opodatkowania, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu. Natomiast w związku z tym, że dotacja jest zwolniona z podatku, odsetki naliczone od środków na rachunku bankowym, również nie podlegają opodatkowaniu. Z kolei środki przekazane dla podatnika bezpośrednio realizującego cel programu, finansowanego z bezzwrotnej pomocy, zwolnione są z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz kosztów uzyskania przychodu, finansowanych ze środków pochodzących z dotacji i nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania odsetek naliczonych na rachunku bankowym od kwoty dotacji oraz zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu, finansowanych z dotacji pochodzącej ze środków z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast w myśl ust. 2 pkt 2 wskazanego artykułu, przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej są także dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Biorąc pod uwagę wskazane przepisy stwierdzić więc należy, że, co do zasady, otrzymana dotacja stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednakże zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że otrzymuje Pani dotację na realizację projektu, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dotacja ta wypłacana jest Pani na podstawie umowy zawartej z Ośrodkiem Pomocy Rodzinie. Ze środków tych sfinansowany zostanie szereg zajęć i spotkań, mających na celu realizację celu określonego w projekcie.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy ? środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego ? podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane ?dotacjami rozwojowymi?.

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 ? 2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też stwierdzić należy, że otrzymana przez Wnioskodawczynię na realizację projektu dotacja stanowi przychód z prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, jednakże zwolniony na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Fakt wypłacania tej dotacji w transzach nie ma znaczenia dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania odsetek naliczonych od wpłaconych na konto transz dotacji stwierdzić należy, iż stanowić one będą przychód z prowadzonej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 swoim zakresem obejmuje bowiem jedynie kwotę otrzymanej dotacji, nie uwzględniając odsetek i innych należności ubocznych z nią związanych. Natomiast stosownie do art. 14 ust. 2 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są odsetki od środków na rachunkach bankowych utrzymywanych w związku z wykonywaną działalnością.

Odpowiadając na pytanie dotyczące kosztów finansowanych do wysokości otrzymanej dotacji stwierdzić należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ww. ustawy. Z kolei art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129. Dlatego też wydatków finansowanych z otrzymanej dotacji, ze względu na treść wskazanego przepisu art. 23, nie można uznać za koszty uzyskania przychodu.


W odniesieniu natomiast do pytania Wnioskodawczyni dotyczącego opodatkowania wynagrodzeń wypłaconych pracownikom zatrudnionym przy realizacji projektu ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego stwierdzić należy, iż stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Z powyższego wynika więc, że zwolnione z opodatkowania są dochody, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki, a mianowicie:


  • dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  • podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zatrudnia Pani, na podstawie umowy zlecenia, osoby do wykonywania zadań wynikających z realizacji projektu. Wynagrodzenia tych osób finansowane są bezpośrednio z otrzymanej dotacji, z pominięciem etapu ewentualnej ich refundacji. Analiza zacytowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, w kontekście warunków przedmiotowego zwolnienia wskazuje jednak, że źródłem finansowania wynagrodzeń będą wyłącznie środki krajowe, a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dotacje rozwojowe przeznaczone na realizacje programów operacyjnych z udziałem środków z funduszy strukturalnych, są bowiem wydatkami budżetu państwa.

Otrzymana dotacja jest wprawdzie wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129, jednakże przedmiotowe zwolnienie dotyczy tylko Pani jako jej beneficjenta, nie zaś osób, którym wypłacała Pani będzie wynagrodzenia z tytułu umów zlecenia. W związku z tym, niezależnie od tego, czy osoby zatrudnione będą bezpośrednio realizowały cel programu, wypłacane wynagrodzenia nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku.


Przychód taki uznać więc należy za przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2. Za przychód taki uważa się m.in., stosownie do art. 13 pkt 8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:


  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością


  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Konsekwencją powyższego jest spoczywający na podmiotach dokonujących wypłaty przedmiotowych należności, obowiązek płatnika, określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz składki na ubezpieczenie chorobowe, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b i wpłacać je zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy, do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) ? na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika