Czy wynagrodzenia pracowników pracujących przy realizacji projektu korzystają ze zwolnienia od podatku (...)

Czy wynagrodzenia pracowników pracujących przy realizacji projektu korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w części, w której są finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego - Program Operacyjny Kapitał Ludzki?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 17 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2008 r. (data wpływu 21 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego ? jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego wynagrodzeń finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Pismem z dnia 13 listopada 2008 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Odpowiedzi udzielono pismem z dnia 18 listopada 2008 r.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca na podstawie umowy z dnia 25 sierpnia 2008 roku podpisanej z Wojewódzkim Urzędem Pracy (instytucją uprawnioną do rozdzielania środków finansowych Unii Europejskiej), w okresie od 1 sierpnia 2008 roku do 30 listopada 2009 roku realizuje projekt ?Pracowniku! Lektor, informatyk i doradca wzmocnią Twoją pozycję zawodową?. Na realizację projektu Wnioskodawca, jako bezpośredni beneficjent pomocy na podstawie ww. umowy otrzymał dotację z Europejskiego Funduszu Społecznego (75% dotacji) i budżetu Państwa (25% dotacji).

Z powyższej dotacji pokrywane są miedzy innymi koszty wynagrodzeń personelu projektu, który w jego ramach bezpośrednio realizuje cel Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, t.j.:


  1. Dyrektora projektu ? umowa o pracę, 90% kosztów wynagrodzenia pokrywanych jest z dotacji;
  2. Ekspertów ds. organizacji, promocji i informat., monitoringu i zamówień publicznych ? umowa o prace, 100% kosztów wynagrodzeń pokrywanych jest z dotacji;
  3. Eksperta ds. językowych i finansowych ? umowa o pracę, 90% kosztów wynagrodzenia pokrywanych jest z dotacji;
  4. Specjalisty ds. organizacji i logistyki ? umowa o pracę, 90% kosztów wynagrodzenia pokrywanych jest z dotacji;
  5. Specjalistów ds. językowych i informatycznych, lektorów, trenerów ? informatyków, doradców zawodowych ? umowy zlecenia, 100% kosztów wynagrodzeń pokrywanych jest z dotacji.


Program wskazany we wniosku jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wynagrodzenia pracowników pracujących przy realizacji ww. projektu korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych w części, w której są finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego...


Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany na podstawie zawartych umów o pracę oraz umów zleceń korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego w części, w jakiej wynagrodzenie finansowane jest z dotacji. Należy jednak zauważyć, że środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd. w 75%, natomiast w 25% tychże środków pochodzi z budżetu państwa. Zwolnienie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy części dochodu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a więc 75% dotacji.

W ocenie Wnioskodawcy aby skorzystać ze zwolnienia na podstawie przytoczonego przepisu muszą być spełnione dwie przesłanki, i w tej sytuacji obie są spełnione.

Przewidziane w tym artykule zwolnienie ma charakter przedmiotowy, co oznacza, że objęte zwolnieniem są środki Unii Europejskiej. Wnioskodawca jako osoba prawna, z natury rzeczy nie może być bezpośrednim realizatorem celu, natomiast cel ten realizują zaangażowane przez nią osoby fizyczne.

Wnioskodawca podkreśla, że jego stanowisko jest zgodne z wyrokiem WSA w Warszawie z 24 stycznia 2008 roku (sygn. III SA/Wa 1755/07), a generalna zasada udzielania pomocy ze środków Unii Europejskiej stanowi, że wszelkie fundusze i programy pomocowe finansowane przez Unię Europejską są wyłączone z opodatkowania podatkiem dochodowym. Było tak zarówno w okresie przedakcesyjnym, jak i po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Środki pochodzące z pomocy bezzwrotnej mają za zadanie finansowanie działań popieranych przez Wspólnotę w ramach programów pomocowych, a nie budżetów poszczególnych państw za pośrednictwem podatków. Ta sama zasada dotyczy również pozostałych środków pomocowych finansowanych przez inne instytucje pozarządowe. Również WSA w Krakowie orzekł 13 czerwca 2008 roku (sygn. I SA/Kr 1555/06), że przepisy polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odsyłają w sposób ogólny do ?pochodzenia? środków bezzwrotnej pomocy.

Nie ma więc znaczenia okoliczność czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też za pośrednictwem podmiotów krajowych, w tym, z wykorzystaniem mechanizmu prefinansowania. Bez znaczenia jest również to, czy środki wypłacane są bezpośrednio beneficjentom, czy też pośrednio, jako refundacja wcześniej poczynionych wydatków. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 31 lipca 2008 roku (sygn. akt II FSK 698/07) orzekł, że program współfinansowany ze środków unijnych może być realizowany za granicą, a fakt ten nie powoduje utraty prawa do zwolnienia tych środków z podatku dochodowego. Polska nie musi być beneficjentem tego programu. Według NSA przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, zwolnienie ma charakter przedmiotowy, czyli istotna jest pomoc z programu UE. Aby skorzystać ze zwolnienia nie ma zatem znaczenia, jaki podmiot otrzymał pomoc. Ważne, że objęte zwolnieniem są środki Unii Europejskiej, co oznacza, że polski podatnik nie musi płacić podatku, mimo że program realizowany jest w Albanii.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust.1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:


  • środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (?), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  • prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna ? nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca ? bez względu na rodzaj umowy ? wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wskazuje stan faktyczny przedstawiony we wniosku, Wnioskodawca w okresie od 1 sierpnia 2008 roku do 30 listopada 2009 roku realizuje projekt, który, jako bezpośredni beneficjent pomocy otrzymał dotację z Europejskiego Funduszu Społecznego (75% dotacji) i budżetu Państwa (25% dotacji).

Z powyższej dotacji pokrywane są koszty wynagrodzeń personelu projektu, który w jego ramach bezpośrednio realizuje cel Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Osoby zatrudnione przy realizacji projektu na umowę o pracę to Dyrektor projektu, eksperci ds. organizacji, promocji i informat., monitoringu i zamówień publicznych, ekspert ds. językowych i finansowych, specjalista ds. organizacji i logistyki natomiast na podstawie umowy zlecenia to specjaliści ds. językowych i informatycznych, lektorzy, trenerzy ? informatycy, doradcy zawodowi.

Program wskazany we wniosku jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust.

1 pkt 2 ww. ustawy ? środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a ? podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane ?dotacjami rozwojowymi?.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle powyższego zatem, w stanie faktycznym opisanym we wniosku źródłem finansowania wynagrodzeń będą wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez poszczególne osoby pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są natomiast wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe. Jednakże przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta. W przedmiotowej sprawie dotację taką otrzymuje Wnioskodawca, a nie osoby, którym Wnioskodawca będzie wypłacał wynagrodzenia ze stosunku pracy lub z tytułu umów zlecenia.

Reasumując, wynagrodzenia pracowników oraz osób zatrudnionych na podstawie umów zlecenia przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika