Ustalenie stawki podatku z tytułu dostawy śruty sojowej i rzepakowej.

Ustalenie stawki podatku z tytułu dostawy śruty sojowej i rzepakowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2009 r. (data wpływu 26 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku z tytułu dostawy śruty sojowej i rzepakowej ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki podatku z tytułu dostawy śruty sojowej i rzepakowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest dostawcą środków do produkcji roślinnej i zwierzęcej dla rolników. W ofercie Spółki znajduje się m.in. śruta sojowa (PKWiU 15.41.31-30.10) i śruta rzepakowa (PKWiU 15.41.31-70.21). Przy sprzedaży ww. towarów ? w zależności od nabywcy, stosowana jest stawka podatku VAT w wysokości 22% lub 7%. Jeżeli nabywca jest podmiotem, który dalej odsprzedaje ten towar, Spółka stosuje przy sprzedaży stawkę podatku w wysokości 22%. Jeśli natomiast nabywca złoży pisemne oświadczenie, ze jest podatnikiem podatku rolnego lub dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, Spółka stosuje stawkę podatku VAT 7%, zgodnie z § 6 ust. 2, 3, 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przytoczonych przepisów, właściwym byłoby uzyskanie od nabywcy (podatnika podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej) jednego oświadczenia, które zawierałoby dane, o których mowa w rozporządzeniu oraz na którym wskazana byłaby nazwa towaru i ilość jaką nabywca planuje zakupić od Spółki i na tej podstawie stosowanie obniżonej stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży przedmiotowych towarów temu nabywcy...


Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy ww. rozporządzenia określają m.in. warunki, jakie należy spełnić, aby przy dostawie towarów wymienionych w § 6 ust. 3 tego rozporządzenia sprzedawca mógł zastosować obniżoną do 7% stawkę podatku VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, złożone przez nabywcę przed dokonaniem zakupów jednego pisemnego oświadczenia, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej ? łącznie z określeniem rodzaju towaru oraz przypuszczalnej ilości, którą zamierza zakupić, upoważnia Spółkę ? jako sprzedawcę ? do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w każdym przypadku sprzedaży na rzecz kontrahenta towarów wymienionych w rozporządzeniu i ujętych na oświadczeniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów ? zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy ? rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Dla celów klasyfikacji towarów na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się, na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Co do zasady stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z § 6 ust. 1, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.


Na mocy § 6 ust. 2 tego rozporządzenia, obniżoną do wysokości 7% stawkę podatku stosuje się również, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu:


  1. azotanu potasu (saletry potasowej) (PKWiU ex 24.15.20-50.00), (CN ex 2834 21 00),
  2. siarczanu magnezowego (siarczanu magnezu) (PKWiU ex 24.13.31-57.21), (CN ex 2833 21 00),
  3. azotanów pozostałych (azotanu wapniowego i azotanu magnezu) (PKWiU ex 24.13.32-10.29), (CN ex 2834 29 80),
  4. makuchów i innych stałych pozostałości po ekstrakcji tłuszczów lub olejów pochodzenia roślinnego; mąki i grysiku z nasion oleistych i owoców oleistych (PKWiU ex 15.41.3), (CN ex 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208),


  • wyłącznie przeznaczonych do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz, jeżeli ich nabywcą jest podatnik podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.


Przepis ust. 2 stosuje się do dostawy ? pod warunkiem, że nabywca tych towarów przedłoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, o czym stanowi § 6 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia.


W myśl § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, powinno zawierać również:


  1. imię i nazwisko oraz adres zamieszkania, gdy nabywca jest osobą fizyczną, a w przypadku gdy nabywca jest osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej ? nazwę oraz adres siedziby;
  2. określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 2;
  3. datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.


Z powyższych unormowań wynika zatem, iż o możliwości zastosowania obniżonej stawki podatku, w przypadku wskazanym w ww. § 6 ust. 2 rozporządzenia, decyduje kumulatywne spełnienie przesłanek zawartych w ust. 3 i 4 tego przepisu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka sprzedaje m.in. śrutę sojową (PKWiU 15.41.31-30.10) i śrutę rzepakową (PKWiU 15.

41.31-70.21). Przy sprzedaży ww. towarów ? w zależności od nabywcy, stosowana jest stawka podatku VAT w wysokości 22% lub 7%. Jeżeli nabywca jest podmiotem, który dalej odsprzedaje ten towar, Spółka stosuje przy sprzedaży stawkę podatku w wysokości 22%. Jeśli natomiast nabywca złoży pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, Spółka stosuje stawkę podatku VAT w wysokości 7%.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość uzyskania od nabywcy (podatnika podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej) jednego oświadczenia, które zawierałoby dane, o których mowa w rozporządzeniu w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz na którym wskazana byłaby nazwa towaru i ilość jaką nabywca planuje zakupić od Spółki i na tej podstawie stosowanie obniżonej stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży przedmiotowych towarów temu nabywcy.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że dostawa przez Wnioskodawcę opisanej we wniosku śruty sojowej i rzepakowej, opodatkowana jest obniżoną stawką podatku, w wysokości 7%, o ile spełnione zostaną warunki wskazane w treści uprzednio powołanych przepisów § 6 ust. 2-4 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz pod warunkiem, że czynność ta prawidłowo zostanie zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 15.41.31-30.10 (dla śruty sojowej) i PKWiU 15.41.31-70.21 (dla śruty rzepakowej) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z 1997 r. Tym samym proponowany przez Wnioskodawcę sposób stosowania obniżonej (7%) stawki podatku ? w przypadku, gdy nabywca towarów, przed dokonaniem zakupów, złoży jedno pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej, a każdorazowa czynność sprzedaży dokonana na jego rzecz dotyczy towarów wymienionych w ww. § 6 ust. 2 rozporządzenia i ujętych w tym oświadczeniu ? uznać należy za prawidłowy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika