Opłaty abonamentowe, stanowiące jeden z elementów należności za świadczone usługi w zakresie rozprowadzania (...)

Opłaty abonamentowe, stanowiące jeden z elementów należności za świadczone usługi w zakresie rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków winny być opodatkowane stawką właściwą dla danej usługi, tj. 7%.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 stycznia 2010 r. (data wpływu 18 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty abonamentowej przy świadczeniu usług z zakresie rozprowadzania wody oraz gospodarki ściekami ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty abonamentowej przy świadczeniu usług z zakresie rozprowadzania wody oraz gospodarki ściekami.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca wykonuje usługi w zakresie rozprowadzania wody oraz gospodarki ściekami. Taryfa na wodę opracowywana jest zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrywanie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 127, poz. 866). Wnioskodawca w taryfie określa cenę 1m3 wody, odprowadzenia 1m3 ścieków, opłatę abonamentową wraz z należnym podatkiem. Stosuje stawkę w wysokości 7% doliczaną do ceny 1m3 wody i ścieków oraz stawkę 22% doliczaną do opłaty abonamentowej. Opłata abonamentowa kalkulowana jest zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, tzn. w oparciu o koszty wynagrodzeń i pochodnych wynagrodzeń inkasentów, osób dokonujących rozliczeń z odbiorcami usług oraz kosztów utrzymania w gotowości urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Ponadto Spółka wskazuje, iż opłata abonamentowa jest usługą za odczyt wodomierza, rozliczenie odbiorcy oraz utrzymanie w gotowości do świadczenia usług urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych, dlatego też stawka za abonament wynosi 22%, a nie 7%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zasadnym i prawidłowym jest stosowanie stawki VAT w wysokości 22% w odniesieniu do opłaty abonamentowej...


Zdaniem Wnioskodawcy, analizując § 5 ww. rozporządzenia, taryfy dla poszczególnych taryfowych grup odbiorców zawierają:


  1. ceny za 1m3 dostarczonej wody, w rozliczeniach dokonywanych na podstawie odczytów wskazań wodomierzy,
  2. ceny za 1m3 odprowadzanych ścieków, w rozliczeniach z odbiorcami za ilość odprowadzonych ścieków,
  3. stawki opłat abonamentowych,


stwierdzić należy, że opłaty abonamentowe dopuszczone przepisami o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz przepisami wykonawczymi do tej ustawy są składnikiem taryfy i stanowią integralną część odpłatności za świadczone usługi związane z dostawą wody i odprowadzaniem ścieków.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) usługi w zakresie rozprowadzania wody ? poz. 138 Załącznika nr 3 do ustawy oraz usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów ? poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy, podlegają opodatkowaniu wg stawki podatku w wysokości 7%. Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, można zakładać, że opłaty abonamentowe, stanowiące jeden z elementów należności za świadczone usługi w zakresie rozprowadzania wody i odprowadzania ścieków winny być opodatkowane stawką właściwą dla danej usługi, tj. 7%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska Nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika