Czy wykonywane przez Jednostkę usługi remontu kontenerów na zlecenie i rachunek beneficjentów będących (...)

Czy wykonywane przez Jednostkę usługi remontu kontenerów na zlecenie i rachunek beneficjentów będących armatorami morskimi i mających siedzibę w krajach spoza Unii Europejskiej, w świetle art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu wg 0% stawki podatku VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 lipca 2007 r. (data wpływu 23 lipca 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 6 sierpnia 2007 r. (data wpływu 9 sierpnia 2007 r.) i z dnia 3 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług remontu kontenerów świadczonych na zlecenie i rachunek armatorów morskich mających siedzibę w krajach trzecich - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej przy świadczeniu usług remontu kontenerów świadczonych na zlecenie i rachunek beneficjentów będących armatorami morskimi mającymi siedzibę w krajach spoza Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka w zakresie prowadzonej działalności świadczy m.in. usługi polegające na remoncie kontenerów na rzecz beneficjentów będących armatorami morskimi mającymi siedzibę w krajach spoza Unii Europejskiej. Kontenery te są ładunkami statków towarowych oraz służą ładunkom tych statków. Wykonywane naprawy nie polegają na uszlachetnianiu lecz jedynie przywracają przydatność kontenera do bezpiecznego przewozu ładunków. W prowadzonej współpracy armator jest każdorazowo informowany o koniecznym zakresie remontu. Po otrzymaniu akceptacji armatora co do zakresu i kosztów naprawy, wykonywane są zlecone czynności, a ich ukończenie zgłaszane jest armatorowi. Wszystkie kontenery beneficjenta opuszczają polski obszar celny, na co istnieją stosowne dokumenty.

Pismem z dnia 6 sierpnia 2007 roku uzupełniono przedstawiony stan faktyczny o następujące informacje. Przedmiotowe kontenery trafiają na terytorium kraju jako opakowanie przewożonych towarów. Nie są one objęte procedurą odprawy celnej. Procedurą celną objęty jest towar w nich przewożony, W dokumentach celnych towar jest jednoznacznie przypisany do konkretnego kontenera, w którym jest wprowadzany na polski obszar celny. Ponadto w piśmie tym podano, iż przedmiotowe kontenery nie są skonstruowane jedynie do przewozu ładunków na statkach, natomiast muszą one spełniać wymogi Międzynarodowej Konwencji o Bezpiecznych Kontenerach. Poinformowano również, że Spółka prowadzi na bieżąco dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że wszystkie kontenery opuściły polski obszar celny na statkach, będąc tym samym ładunkiem środków transportu morskiego.

Opis stanu faktycznego przedstawionego w złożonym wniosku uzupełniono również pismem z dnia 3 września 2007 roku (data wpływu 10 września 2007 roku), w którym wskazano, że kontenery wymagające naprawy trafiają do Jednostki puste, po wcześniejszym rozładowaniu towaru przyjeżdżającego w nich do Polski.

Po naprawie kontenery kierowane są do różnych miejsc w Polsce celem załadowania do nich towarów, po czym dostarczane są na statki morskie celem przetransportowania ich i dostarczenia kontenerów wraz z zawartym w nich towarem do odbiorcy poza krajem. Wywóz dokonywany jest statkami morskimi przeznaczonymi do przewozu towarów oraz statkami przeznaczonymi do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), a do statków tych nie mają zastosowania wyłączenia podane w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wykonywane przez Jednostkę usługi remontu kontenerów na zlecenie i rachunek beneficjentów będących armatorami morskimi i mających siedzibę w krajach spoza Unii Europejskiej, w świetle art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu wg 0% stawki podatku VAT...

Zdaniem wnioskodawcy, wykonywane przez niego usługi podlegają opodatkowaniu 0% stawką podatku VAT, z uwagi na kwalifikacje prawną wynikającą z treści art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto Spółka wskazuje, iż skoro przedmiotowe usługi bezpośrednio służą potrzebom ładunków środków transportu morskiego, to tym samym usługi wykonywane na kontenerach, które zaliczane są w Systematycznym Wykazie Wyrobów do środków transportu pozostałych (SWW 1072), jako nie wymienione w żadnym innym punkcie art. 83 należy uznać za usługi, do których na mocy art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług należy stosować 0% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W treści art. 27 wskazanej ustawy ustawodawca określił gdzie ma miejsce świadczenia usług. Wg zasady ogólnej zawartej w ust. 1 powołanego artykułu w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jednakże w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym ? stosownie do zapisu ust. 2 pkt 3 lit. d) powołanego artykułu ? miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. W przypadku m.in. tych usług, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług, wg zapisu art. 28 ust.

7 ustawy o podatku od towarów i usług, jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju (art. 28 ust. 8 ww. ustawy).

W świetle przytoczonych przepisów, miejscem świadczenia usług naprawy kontenerów na rzecz kontrahentów z krajów trzecich będzie terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Co do zasady stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego i ich ładunkom, o których mowa w pkt 1. W związku z powyższym stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług służących bezpośrednim potrzebom następujących środków transportu morskiego i ich ładunkom:

  1. statków wycieczkowych i tym podobnych, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowców (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statków chłodniczych (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statków przeznaczonych do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statków rybackich itp. pełnomorskich (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchaczy pełnomorskich (PKWiU 35.11.32-50.00), statków szkolnych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statków badawczych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).


W odniesieniu do usług wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt. 17 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił ? jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu ? od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z treści złożonych pism wynika, iż Jednostka świadczy na terytorium kraju, na zlecenie armatorów morskich mających siedzibę w krajach trzecich usługi naprawy kontenerów należących do tych armatorów. Przedmiotowe kontenery, po naprawie i załadowaniu towarem, dostarczane są na statki przeznaczone do przewozu towarów lub przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 35.11.24, nie podlegające wyłączeniu wskazanemu w treści art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług.

Na terytorium kraju kontenery te są przywożone jako opakowania przywożonych w nich towarów. Ponadto treść złożonych pism wskazuje, iż Spółka prowadzi dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że naprawione kontenery opuściły polski obszar celny stanowiąc opakowania zawartych w nich ładunków, a jednocześnie ładunki ww. środków transportu morskiego.

Biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów oraz przedstawiony przez wnioskodawcę opis zaistniałego stanu faktycznego należy uznać, w odniesieniu do wskazanych usług, prawo do zastosowania stawki 0%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika