Podatnik prosi o udzielnie pisemnej interpretacji stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania (...)

Podatnik prosi o udzielnie pisemnej interpretacji stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dobrowolnych wpłat, dokonywanych przez osoby fizyczne, w związku z przekazaniem im psa ze schroniska dla zwierząt, którego właścicielem jest gmina.

We wniosku skierowanym do tut. Organu, Podatnik prosi o udzielnie pisemnej interpretacji stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem VAT kwot wpłacanych dobrowolnie przez osoby fizyczne w związku z przekazaniem im psów ze schroniska dla zwierząt. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zarządzanie i administrowanie schroniskiem dla zwierząt na podstawie zawartej umowy Gmina powierzyła spółce cywilnej. Kosztami zarządzania i administrowania schroniskiem spółka obciąża Urząd Miasta Lublin wystawiając fakturę VAT ze stawką podatku w wysokości 22%. Poza czynnościami podstawowymi związanymi z prowadzeniem schroniska, za które koszty ponosi Miasto, spółka dokonuje również sporadycznego przekazania psów nowym właścicielom za dobrowolne kwoty, które są dochodami Miasta Lublin. Na okoliczność przekazania psa sporządzana jest umowa adopcyjna, a wpłaty z tego tytułu są dokonywane do kasy spółki po uprzednim wystawieniu dowodu KP. Strona wskazuje ponadto, że umowy adopcyjne nie mają charakteru cywilnoprawnego.

Porady prawne

Z uwagi na powyższe zdaniem Strony wpłaty te na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm.) w związku z art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r., Nr 236 poz 2008) nie podlegają podatkowi VAT, bowiem pobierane są w konsekwencji realizowania przez Gminę zadań nałożonych na nią odrębnymi przepisami prawna a nie w konsekwencji zawartych umów cywilnoprawnych.

Tutejszy Organ podatkowy nie podziela stanowiska Strony.
Zgodnie ze wskazanym art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług(Dz.U. z 2004r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej orazurzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dlarealizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umówcywilnoprawnych.Wątpliwości w sprawie nie budzi fakt, iż m.in. na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 5 ustawy o utrzymaniuczystości i porządku w gminach czy też art. 11 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ochronie zwierząt (Dz.U.z 2003 r., Nr 106, poz. 1002 ze zm.) zadaniem gminy jest zapewnienie opieki bezdomnym zwierzętomi decydowanie o sposobie dalszego postępowania z nimi. Wykonywane więc przez Gminę czynności, do którychzostała zobligowana na podstawie odrębnych przepisów prawa na mocy wskazanego art. 15 ust. 6 ustawy o VATnie będą podlegały podatkowi od towarów i usług z wyjątkiem jednak tych czynności, które Gmina wykonuje napodstawie umów cywilnoprawnych.Do wniosku skierowanego do tut. Organu dołączono m.in. kserokopię umowy zawartej pomiędzy Stronąa administratorem i kserokopię umowy adopcyjnej.Umowa zgodnie z prawem cywilnym to porozumienie dwu lub więcej stron ustalające ich wzajemneprawa lub obowiązki. Zgodnie z zasadą swobody zawierania umów w prawie polskim (art. 535 KodeksuCywilnego) Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treśćlub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie, ani zasadom współżycia społecznego.Oznacza to, że strony mogą umówić się o wszystko co prawo uznaje za podlegające jego uregulowaniom.Ponadto, co do zasady przy zawieraniu umów nie jest wymagane zachowanie szczególnej formy. Wobecpowyższego można stwierdzić, że administrator schroniska (spółka ?Y?) w imieniu i na rzecz spółki ?X? zawieraustną umowę cywilnoprawną, wskutek której następuje wydanie psa osobie, która w zamian zobowiązuje siędo opieki nad nim i przestrzegania zasad określonych w umowie adopcyjnej.

Z § 5 dołączonej do wniosku umowy zawartej między spółką ?X? a spółką ?Y? wynika m.in. żezleceniobiorca (spółka ?Y?) ma obowiązek pobierania opłat ze sprzedaży bezpańskich zwierząt, które sądochodem Gminy. Z pisma administratora schroniska z dnia 01.03.1999 roku skierowanego do spółki ?X?wynika, że ustalony został (przez administratora schroniska) cennik opłat za sprzedaż psów.W związku z tym, jeżeli w zamian za przekazanie psa będą dokonywane płatności (zgodnie z cennikiemlub w dowolnej kwocie) należy uznać, że kwota ta stanowić będzie obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawyo VAT, jako kwota należna z tytułu dostawy towarów (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT w związku z art. 2 pkt 6).Biorąc pod uwagę powyższe postanawiam jak w sentencji.Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 14 b ustawy z 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa(tekst jednolity Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1 nie jest wiążąca dlapodatnika (...). Jeżeli jednak podatnik (...) zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzjiokreślającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którychmowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Interpretacja (...) jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dlawnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, przez organ odwoławczy.W myśl art. 14 c ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika (...) do interpretacji (...) niemoże mu szkodzić. W zakresie wynikającym z zastosowania się do interpretacji podatnikowi (...) nie określa sięalbo nie ustala zobowiązania podatkowego za okres do wywarcia skutku, o którym mowa w art. 14 b § 5 zdaniedrugie, a także nie ustala się dodatkowego zobowiązania w rozumieniu przepisów o podatku VAT, nie wszczynasię postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowania wszczętew tych sprawach umarza się, nie stosuje się innych sankcji (...).Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowejw Lublinie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od doręczenia niniejszego postanowienia (art. 236 § 1 i § 2pkt 1 w związku z art. 14 a § 4 ? ustawy Ordynacja podatkowa).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika