W jaki sposób należy dokonać rozliczenia otrzymanej 18.05.2006 r. dotacji z Polskiej Agencji Rozwoju (...)

W jaki sposób należy dokonać rozliczenia otrzymanej 18.05.2006 r. dotacji z Polskiej Agencji Rozwoju ........... ?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pani z dnia 06.06.2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie sposobu rozliczenia dotacji otrzymanej z Polskiej Agencji Rozwoju ......... ? Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać Pani stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

Uzasadnienie

Porady prawne

Pismem z dnia 06.06.2006r. zwróciła się Pani z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego regulujących kwestię rozliczenia dotacji otrzymanej w dniu 18.05.2006 r. z Polskiej Agencji Rozwoju ........... .

Z zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą na zasadach ogólnych w spółce cywilnej ....., prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów.

..... s.c. złożyła w Regionalnej Instytucji Finansującej wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw. Realizację projektu polegającą na remoncie pomieszczeń i zakupie środków trwałych rozpoczęto w kwietniu 2005r. a zakończono w lipcu 2005r.

Umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy .... s.c. a Polską Agencją Rozwoju ............... została zawarta 29.11.2005r., zaś wypłata środków nastąpiła 18.05.2006 roku.

W okresie realizacji projektu Firma odnosiła w koszty uzyskania przychodów, w pełnej wysokości, zarówno wydatki dotyczące remontu, jak i odpisy amortyzacyjne zakupionych środków trwałych - od momentu przekazania ich do użytkowania.

W Pani ocenie, od chwili otrzymania dotacji, amortyzacja środków trwałych w części odpowiadającej finansowaniu przez przedsiębiorstwo powinna być zaksięgowana w kosztach uzyskania przychodu. Koszty uzyskania przychodów dotyczące odpisów amortyzacyjnych jak również związane z remontem powinny być pomniejszone o część sfinansowaną otrzymaną dotacją.

Stanowisko Pani jest słuszne; W kwestii tej należy zwrócić uwagę na następujące uregulowania:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz U z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo zwrot wydatków z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednocześnie - zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy ? wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Polska Agencja Rozwoju ............... jest agencją państwową realizującą programy pomocowe, w szczególności w zakresie wspierania rozwoju małych i średnich firm. Zaś środki przewidziane na działanie Agencji pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu państwa.

Zatem, otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na mocy powołanych wyżej przepisów.

Natomiast zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 31 i 56 ustawy - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów m .in. dochodów ze źródeł zwolnionych od podatku dochodowego lub (pkt 56) wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów o których mowa m.in. w art. 21 ust. 1 pkt 47 c ustawy.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym ? dotacją sfinansowane zostały częściowo wydatki na remont lokalu oraz na zakup środków trwałych. Wydatki na nabycie środków trwałych stają się pośrednio kosztami uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne, dokonywane zgodnie z zasadami określonymi w art. 22a- 22o ustawy - począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek został przekazany do użytkowania i wprowadzony został do ewidencji środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 22 e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których, zgodnie z art. 23 ust. 1 nie uważa sie za koszty uzyskania przychodów (art. 22h ust. 1 pkt 1).

Ponadto okolicznością wyłączającą je z kosztów uzyskania przychodów jest również okoliczność przewidziana w art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy, który stanowi wprost, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych wg. zasad z art. 22a ? 22o tj. od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionymi wydatkami na ich nabycie lub wytworzenie we właściwym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W świetle powołanych uregulowań prawnych stanowisko Pani przedstawione w przedmiotowym wniosku jest prawidłowe, gdyż do momentu wpływu dotacji na rachunek bankowy jednostki - amortyzacji środków trwałych dokonuje się na zasadach ogólnych. Dopiero od miesiąca, w którym dotacja wpłynie na rachunek bankowy należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów odpowiednio ustaloną część odpisów amortyzacyjnych. Kwotę odpisów amortyzacyjnych niestanowiących kosztów uzyskania przychodów należy ustalić w takiej proporcji, w jakiej pozostaje kwota otrzymanej na dany środek dopłaty do wysokości początkowej tego środka. W związku z powyższym, może Pani zaliczyć do kosztów uuzyskania przychodu jedynie odpisy amortyzacyjne oraz wydatki remontowe w części finansowanej przez firmę.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika