Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego. Nauczyciele i pracownicy administracyjni (...)
Jesteśmy jednostką budżetową samorządu terytorialnego. Nauczyciele i pracownicy administracyjni studiujący, korzystają z dopłat do czesnego, finansowanych ze środków budżetu powiatu.
- Czy koszty czesnego ponoszone za pracownika administracyjnego, np. referenta ds. administracji (3-letnie studia licencjackie o kierunku administracja publiczna), stanowią przychód pracownika i podlegają opodatkowaniu? Do jakiego rodzaju świadczeń należy zaliczyć w/w studia: jako podnoszenie kwalifikacji zawodowych, czy jako podnoszenie poziomu wiedzy ogólnej?
- Do jakiego rodzaju świadczeń należy zaliczyć podnoszenie kwalifikacji zawodowych (studia podyplomowe) nauczyciela posiadającego kwalifikacje do nauki matematyki, a studiującego na kierunku geograficznym? Naszym zdaniem, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w obu przypadkach nie powinien być naliczany podatek dochodowy.
Z ww. pisma wynika, iż w 2004 roku płatnik przeznaczył środki uzyskane z budżetu powiatu m.in. na dofinansowanie czesnego dla nauczycieli podnoszących kwalifikacje zawodowe.
Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są wartości świadczeń przyznanych zgodnie z odrębnymi przepisami przez pracodawcę na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego pracownika, z wyjątkiem wynagrodzeń otrzymywanych za czas urlopu szkoleniowego oraz za czas zwolnień z części dnia pracy, przysługujących pracownikom podejmującym naukę w szkołach lub podnoszącym kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych.
Odrębne przepisy, o których mowa wyżej mające zastosowanie w przedmiotowej sprawie to ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003 r. Nr 118, poz. 1112 ze zm.) i rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 430).
Zgodnie z § 2 ust. 2 pkt 1 i 2 w/w rozporządzenia ze środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli, o których mowa w art. 70a ust. 1 Karty Nauczyciela dofinansowuje się w części lub w całości opłaty za kształcenie pobierane przez szkoły wyższe i zakłady kształcenia nauczycieli oraz opłaty za kursy kwalifikacyjne i doskonalące, seminaria oraz inne formy doskonalenia zawodowego dla nauczycieli skierowanych przez dyrektora szkoły lub placówki.
W świetle powyższego, gdy świadczenia przyznawane przez pracodawcę nauczycielom na podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego udzielane są na podstawie powołanych wyżej przepisów, to na mocy art. 21 ust. 1 pkt 90 ustawy podatkowej są zwolnione od opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.