Jak należy rozliczyć odpisy amortyzacyjne od środków trwałych sfinansowanych częściowo dotacją (...)

Jak należy rozliczyć odpisy amortyzacyjne od środków trwałych sfinansowanych częściowo dotacją z Funduszu PHARE?

W odpowiedzi na pismo znak: Ldz. T/8/02/2004 z dnia 02.02.2004 r., uzupełnione pismem znak: Ldz. T/110/02/2004 z dnia 16.02.2004 r., Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), informuje co następuje:

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, że jednostka podpisała umowę z Małopolską Agencją Rozwoju Regionalnego w Krakowie na dofinansowanie inwestycji z Funduszu Dotacji Inwestycyjnych w ramach PHARE 2001. Z w/w inwestycji zostały zakupione w miesiącu listopadzie i grudniu 2003r. środki trwałe i licencje na oprogramowania, które przyjęto do użytkowania. Wartość jednostkowa niektórych środków trwałych zakupionych w ramach tej inwestycji nie przekraczała 3.500,00 zł. Jednak zostały one uznane za środki trwałe i dokonano jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu przyjęcia ich do użytkowania. W przypadku fabrycznie nowych środków trwałych o wartości początkowej powyżej 3.500,00 zł., zakwalifikowanych do grupy KŚT 3-6, dokonano odpisu amortyzacyjnego w wysokości 30% wartości środka trwałego. W miesiącu grudniu 2003 r. Spółka otrzymała część dotacji. Natomiast pozostałą część otrzyma po zakończeniu i rozliczeniu powyższej inwestycji tj. najwcześniej w miesiącu lipcu 2004 r. W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń oraz przychodów w naturze.

Porady prawne

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze, środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczpospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów którym służyć ma ta pomoc.

Z kolei art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zapis art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b wyłącza z kosztów uzyskania przychodów wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a pkt 48 wyłącza z kosztów uzyskania przychodów odpisy z tytułu zużycia środków trwałych dokonywane według zasad określonych w art. 16 a - 16 m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym, albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z powyższych uregulowań wynika, że z chwilą otrzymania z Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego w Krakowie środków na dofinansowanie inwestycji z Funduszu Dotacji Inwestycyjnych w ramach PHARE 2001 stanowią one przychód, korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki zaś na nabycie środków trwałych nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Także odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie obciąża kosztów uzyskania przychodów. Fakt otrzymania środków finansowych na sfinansowanie zakupu środków trwałych nie wpłynie na wielkość wartości początkowej, ani na wielkość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych. Podatnik winien jedynie wydzielić z odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która będzie równa kwotowo otrzymanemu zwrotowi. Ta wydzielona część odpisów nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. Prawidłową formą jest równomierne zmniejszanie odpisów zaliczonych do kosztów przez okres amortyzacji.

Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca użył czasu dokonanego (zwróconych), co skutkuje obowiązkiem wyłączenia tej części od momentu otrzymania. Wydatki na zakup środków trwałych poniesione zostały wcześniej i sfinansowane zostały z innych źródeł. W związku z powyższym, do czasu otrzymania ich zwrotu, kosztem uzyskania przychodu jest amortyzacja obliczona od wartości początkowej. Natomiast w miesiącu otrzymania przez podatnika zwrotu wydatków na nabycie środka trwałego, należy wydzielić z dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która odpowiada amortyzacji obliczonej od wysokości otrzymanego przez podatnika zwrotu tych wydatków. Zasada ta dotyczy zarówno środków trwałych amortyzowanych jednorazowo o wartości początkowej poniżej 3.500,00 zł., jak również środków trwałych powyżej 3.500,00 zł.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika