Pytanie podatnika Czy wszelkie dopłaty do form wypoczynku, organizowane przez podmioty prowadzące (...)
Pytanie podatnika
Czy wszelkie dopłaty do form wypoczynku, organizowane przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, dla dzieci i młodzieży do lat 18 finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych korzystają na mocy art. 21 ust. 1 pkt 78 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia ...r. (wpływ do Urzędu ... r.) podatnik wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego pracownicy firmy korzystają z dopłat do wypoczynku zorganizowanego dzieci i młodzieży do lat 18 finansowanego z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.
Poprzez zorganizowany wypoczynek firma rozumie wszelkie formy wypoczynku organizowane przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie z wyjątkiem wczasów pod gruszą czy np. u rodziny na wsi. Zorganizowany wypoczynek ma postać wczasów , kolonii wypoczynkowych ? w tym połączonych z nauką, pobyt w placówkach leczniczych i rehabilitacyjnych, obozów harcerskich, obozów sportowych, obozów naukowych, zimowisk tzw. ?zielonych szkół?, półkolonii, wczasów w mieście, oaz kościelnych . Do rodzajów zorganizowanego wypoczynku firma zalicza również pobyt na kwaterach prywatnych w gospodarstwach agroturystycznych oraz pokojach gościnnych.
Zdaniem firmy wszelkie dopłaty do w/w form wypoczynku dla dzieci i młodzieży do lat 18 finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust 1 pkt 78 lit a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).
Zgodnie z treścią art. 21 ust.1 pkt 78 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych , wolne od podatku dochodowego są dopłaty do : wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie , w formie wczasów , kolonii, obozów, zimowisk, w tym również połączonego z nauką pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno- szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych , oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu- dzieci i młodzieży do lat 18:
1) z funduszu socjalnego, Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości,
2) z innych źródeł ? do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Z analizy tego przepisu wynika, że ze zwolnienia korzystają wyłącznie dopłaty do wypoczynku w formach zorganizowanych. Jednocześnie zawiera on zastrzeżenia, że wypoczynek ten powinien być zorganizowany wyłącznie przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie tj. gospodarstwa agroturystyczne, pensjonaty, domy wypoczynkowe, które są uprawnione do wydania stosownego zaświadczenia , a więc są zarejestrowane w stosownym urzędzie, posiadają nr NIP i REGON oraz pieczęć, na której widnieje nazwa organizatora i podpis osoby wystawiającej stosowne zaświadczenie.
Nie ma tu znaczenia status przedsiębiorcy organizującego ten wypoczynek ; może być to osoba prawna, fizyczna lub inna jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej.
W świetle powyższego, jeżeli w firmie znajdują się stosowne zaświadczenia potwierdzające, iż dzieci pracowników przebywały na wypoczynku w formie wczasów, obozów, kolonii, itp., zorganizowane przez podmioty prowadzące zarejestrowaną działalność gospodarczą w tym zakresie , to dofinansowanie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust.1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym stanowisko Spółki wyrażone w piśmie w tym zakresie jest prawidłowe.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiąże organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.