Czy otrzymana na podstawie ustawy budżetowej kwota, którą przeznaczono, zgodnie ze statutem, na budowę (...)

Czy otrzymana na podstawie ustawy budżetowej kwota, którą przeznaczono, zgodnie ze statutem, na budowę Biblioteki i którą zapłacono za wystawione przez kontrahenta faktury VAT potwierdzające nabycie materiałów i robót budowlanych niezrealizowanych w rzeczywistości, w części odpowiadającej wartości niedoborów, nadal może być kwalifikowana jako dochód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, że stanowisko XXX przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2007 r. (do tut. Organu podatkowego wpłynął w dniu 23 lutego 2007 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stwierdzenia, czy otrzymana na podstawie ustawy budżetowej kwota dotacji celowej, przeznaczonej zgodnie ze statutem na budowę Biblioteki i którą zapłacono za wystawione przez kontrahenta faktury VAT potwierdzające nabycie materiałów i robót budowlanych niezrealizowanych w rzeczywistości, w części odpowiadającej wartości niedoborów, może być kwalifikowana jako dochód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 lutego 2007 r. do Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż w dniu 19 maja 2003 r. zawarł umowę z M. S.A. z siedzibą w K. na budowę Biblioteki. Źródłem sfinansowania nowej inwestycji była dotacja celowa na zadanie inwestycyjne określone w ustawie budżetowej. Podatnik dokonywał wypłat środków finansowych na materiały i za wykonywane roboty budowlane sukcesywnie na podstawie otrzymywanych faktur VAT. W dniu 5 maja 2006 r. Podatnik złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy. W wyniku podjętych przez Najwyższą Izbę Kontroli działań stwierdzono braki w nabytych materiałach oraz niewykonanie części usług, w związku z czym ustalono, iż nie zaistniały podstawy do rozliczenia części zafakturowanej przez M. S.A. kwoty faktycznie zapłaconej przez Podatnika. Firma M. S.A. nie dokonała jednak zmiany wartości zafakturowanych, a nie wykonanych czynności w postaci nabycia materiałów i wykonanych robót budowlanych, która pozwoliłaby Podatnikowi na urealnienie wartości wykonanych prac.
Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy otrzymana na podstawie ustawy budżetowej kwota, którą przeznaczono, zgodnie ze statutem, na budowę Biblioteki i którą zapłacono za wystawione przez kontrahenta faktury VAT potwierdzające nabycie materiałów i robót budowlanych niezrealizowanych w rzeczywistości, w części odpowiadającej wartości niedoborów, nadal może być kwalifikowana jako dochód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?
Zdaniem Podatnika otrzymana kwota, którą zgodnie ze statutem Uczelni przeznaczono na budowę Biblioteki i którą przeznaczono na nabycie materiałów i usług budowlanych nie w pełni zrealizowanych, może być kwalifikowana jako dochód wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Naczelnik Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu stwierdza, co następuje:
Oceniając przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny stwierdzić należy, iż otrzymana dotacja celowa na zadanie inwestycyjne - budowę Biblioteki - określone w ustawie budżetowej, podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych nie na podstawie art. 17 ust.

Porady prawne
1 pkt 4, który zwalnia od opodatkowania dochody określonych podatników pod warunkiem przeznaczenia ich na wskazane w ustawie cele (m. in. naukowy, oświatowy), ale na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.). Przepis ten stanowi bowiem, iż wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. 16a-16m.
Do momentu uzyskania ostatecznych i niepodważalnych danych dotyczących stwierdzenia kwoty niedoborów odpowiadającej wartości niewbudowanych materiałów i niewykonanych robót budowlanych, brak jest podstaw do zmiany kwalifikacji sposobu wykorzystania dotacji.
W związku z powyższym otrzymana przez Podatnika kwota, jako kwota dotacji celowej, korzystać może ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.
Wobec powyższego stwierdza się, iż stanowisko wyrażone w zapytaniu jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika