Podatnik zapytuje o sposób udokumentowania usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów świadczonych (...)

Podatnik zapytuje o sposób udokumentowania usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów świadczonych na rzecz kontrahenta niemieckiego.

Pismem z dnia 31 stycznia 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 22 lutego 2005r., Podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie obowiązku wystawienia faktury VAT bez podatku z tytułu świadczonych usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów na rzecz kontrahenta niemieckiego.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:

Podatnik świadczy usługi transportowe na terytorium Unii Europejskiej na rzecz kontrahenta, który podał Wnioskującemu numer, pod którym jest zidentyfikowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Niemiec. Transport rozpoczyna się na terytorium Niemiec lub innego kraju członkowskiego i kończy odpowiednio na terenie innego kraju członkowskiego. Z zawartej umowy wynika, iż rozliczenie polega na wystawieniu przez kontrahenta niemieckiego tzw. 'noty uznaniowej' na podstawie której zostanie rozliczona cena za wykonaną usługę.

Porady prawne

Jednocześnie Podatnik przedstawił własne stanowisko, zgodnie z którym świadczoną na zlecenie kontrahenta niemieckiego usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towarów należy udokumentować fakturą VAT bez wykazywania podatku od towarów i usług .

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku postanowieniem znak PIII/1/443-14/05 z dnia 25 kwietnia 2005r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku, zgodnie z którym Wnioskujący uważa, iż świadczoną na zlecenie kontrahenta niemieckiego usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towarów należy udokumentować fakturą VAT bez wykazywania podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

W uzasadnieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku wskazał, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis z art. 28 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym w przypadku gdy nabywca wewnątrzwspólnotowej usługi zarejestrowany jest dla potrzeb podatku lub podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim innym niż państwo rozpoczęcia transportu i poda swój numer identyfikacyjny dla potrzeb podatku lub podatku od wartości dodanej, usługę transportową uznaje się za wykonaną poza terytorium kraju, a więc nie podlegającą w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Osobą zobowiązaną do rozliczenia podatku jest zatem nabywca usługi, tj. kontrahent niemiecki. Jednocześnie, na podstawie art. 106 ust. 2 ustawy Podatnik jest obowiązany wystawiać faktury VAT dokumentujące świadczone usługi zgodnie z zasadami określonymi w § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiana faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. W świetle przywołanego przepisu rozporządzenia faktury VAT wystawiane przez Podatnika nie zawierają stawki podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, muszą jednak posiadać adnotację, że podatek zostanie rozliczony przez nabywcę oraz numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej 'wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów', miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 28 ust. 3 ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu. W takim przypadku, zgodnie z art. 28 ust. 3 ustawy, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Miejsce rozpoczęcia transportu jest w takim przypadku bez znaczenia dla opodatkowania usługi.

W świetle przywołanego przepisu ustawy w sytuacji gdy kontrahentem podatnika świadczącego usługę wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest podatnik, który poda numer identyfikacyjny nadany mu przez organ podatkowy w kraju UE innym niż kraj rozpoczęcia transportu towarów, ciężar zobowiązania podatkowego będzie spoczywać na odbiorcy usługi w kraju, który wskazał jako miejsce swojej rejestracji.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż świadczy on usługi transportowe na terytorium Unii Europejskiej na rzecz kontrahenta niemieckiego, który podał Podatnikowi numer, pod którym jest zidentyfikowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w Niemczech. Transport rozpoczyna się na terytorium Niemiec lub innego kraju członkowskiego i kończy odpowiednio na terenie innego kraju członkowskiego.

Miejscem opodatkowania usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów, który rozpoczyna się na terytorium Niemiec, zgodnie z ogólną regułą określoną w art. 28 ust. 1 ustawy, jest zatem terytorium Niemiec. Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku wskazuje, iż w tym przypadku nie będzie miał zastosowania przepis art. 28 ust. 3 ustawy, który reguluje sytuację gdy nabywca usługi podał świadczącemu numer nadany mu przez państwo członkowskie inne, niż terytorium państwa rozpoczęcia transportu. Kontrahent Wnioskującego jest zidentyfikowany dla celów wewnątrzwspólnotowych w Niemczech, tj. w kraju rozpoczęcia transportu. Miejscem opodatkowania świadczonych przez Podatnika usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest zatem terytorium Niemiec na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy. 

W przypadku natomiast, gdy transport towarów rozpoczyna się na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium Niemiec zastosowanie znajdzie przepis art. 28 ust. 3 ustawy. Osobą zobowiązaną do rozliczenia podatku będzie w takiej sytuacji nabywca usługi, tj. kontrahent niemiecki.

W tym zakresie Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Słupsku znak PIII/1/443-14/05 z dnia 25 kwietnia 2005r. Jednocześnie Dyrektor tut. Izby wskazuje, iż w pozostałym zakresie, tj. w części dotyczącej obowiązku oraz zasad dokumentowania świadczonych usług fakturami VAT, rozstrzygnięcie zawarte w w/w postanowieniu jest prawidłowe.

Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik jest obowiązany wystawić fakturę VAT dokumentującą świadczoną usługę również w sytuacji gdy miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę VAT zgodnie z zasadami określonymi w § 27 obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiana faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), tj. faktura ta nie zawiera stawki podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, musi jednak posiadać adnotację, że podatek zostanie rozliczony przez nabywcę.

W świetle powyższego, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Gdańsku, rozstrzygnięcie zawarte w przedmiotowym postanowieniu w części dotyczącej określenia miejsca świadczenia usług wewnątrzwspólnotowego transportu towarów jest nieprawidłowe. Takie działanie obliguje organ II instancji do podjęcia rozstrzygnięcia w oparciu o art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zgodnie bowiem z art. 14b § 2 w/w ustawy interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5. W myśl art. 14b § 5 pkt 2 cyt. ustawy organ odwoławczy z urzędu w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

W świetle powyższego postanowiono jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika