Czy na gruncie opisanego we wniosku stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko, że wielkość zwolnienia (...)

Czy na gruncie opisanego we wniosku stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko, że wielkość zwolnienia z tytułu działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę na terenie SSE jest określona wmyśl § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnie 14.09.2004 r. w sprawie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej, tj. w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie SSE, pod warunkiem wyodrębnienia jej pod względem organizacyjnym?

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku znak RCH/01/2707/2006 z dnia 27.07.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.07.2006 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Porady prawne

W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca (Spółka) przedstawił następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca, posiadający zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) w zakresie usług informatycznych, prowadzi działalność gospodarczą poprzez jednostkę zlokalizowaną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ?Krakowski Park Technologiczny' oraz poprzez stałe placówki zlokalizowane poza terenem SSE. Spółka rozpoczęła działalność na terenie SSE we wrześniu 2000 r. na podstawie zezwolenia z 22 marca 1999 r. wydanego przez Centrum Zaawansowanych Technologii-Kraków sp. z o.o. i nieprzerwanie do 31 sierpnia 2004 r. prowadziła działalność wyłącznie na terenie SSE tj. w siedzibie Spółki, nie posiadając żadnych jednostek usytuowanych poza obszarem Krakowskiej SSE.

Dopiero od 1 września 2004 r. Spółka po fuzji z dwoma innymi spółkami oraz po otrzymaniu zmienionego zezwolenia z dnia 24 czerwca 2004 r. zgodnie z decyzją Ministra Gospodarki i Pracy, będąc już działającą, wyodrębnioną jednostką prowadzącą działalność w SSE, poszerzyła swoją działalność o stałe placówki zlokalizowane poza strefą ? oddziały.
W strukturze organizacyjnej Spółki wydzielone są następujące jednostki:
- strefa (budynki zlokalizowane na terenie SSE);
-oddziały zlokalizowane poza obszarem SSE (aktualnie: Warszawa, Poznań, Wrocław, Katowice, Gdańsk, Łódź i Szczecin).
Zarówno jednostka zlokalizowana na terenie SSE jak i oddziały wyodrębnione są pod względem kadrowym, majątkowym i rachunkowym.
a) Wyodrębnienie kadrowo-majątkowe
Zarząd i siedziba Spółki znajdują się na terenie SSE oddziały mają natomiast swoich dyrektorów.
Określone w umowie o pracę miejsce pracy pozwala na stwierdzenie czy dany pracownik pracuje na terenie SSE czy w oddziale. Pracownicy korzystają z wydzielonego ewidencyjnie i fizycznie dla poszczególnych lokalizacji majątku oraz oddzielnej obsługi administracyjno-kasowej.
b) Wyodrębnienie rachunkowe

W związku z realizowanymi usługami informatycznymi czyli w ramach działalności określonej w Zezwoleniu ewidencja analityczna prowadzona jest według projektów a więc zawartych przez Spółkę umów. Przychody należne z tytułu umów oraz koszty bezpośrednie przypisywane są bezpośrednio do wydzielonych analitycznie projektów. Na podstawie prowadzonej ewidencji kadrowej i księgowej określane jest miejsce fizycznego zatrudnienia pracowników i generowania przez nich kosztów. W oparciu o powyższe zasady alokowane są ponoszone koszty bezpośrednie związane z realizowanymi projektami informatycznymi, co prowadzi do ustalenia kosztów przypadających na pracowników, dla których miejscem pracy są lokalizacje w obrębie SSE oraz oddziały (poza SSE).

W zakresie umów wykonywanych w całości przez jednostkę strefową lub w całości przez oddziały (poza SSE), przychody są bezpośrednio uznawane za przychody odpowiednio:
a) strefowe (odpowiadające dochodowi zwolnionemu z opodatkowania);
b) pozastrefowe (dochód z tych umów podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych).
W odniesieniu do przychodów osiąganych z umów, które są realizowane częściowo przez jednostkę strefową a częściowo przez oddziały (poza SSE), przychody są dzielone stosownie do udziału kosztów bezpośrednich ponoszonych przez jednostkę strefową lub oddział wykonujący umowę w ogólnej kwocie kosztów bezpośrednich przypisanych dla danej umowy.
W związku z powyższym dochód w tej części jest ustalany przy wykorzystaniu metody podziału zysku, a więc zgodnie z jedną z metod wskazanych w art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych oraz jest realizowana identyczna procentowo marża zarówno w objętej zezwoleniem strefowej działalności zwolnionej z opodatkowania jak i w działalności opodatkowanej. Pozostałe koszty, które są zaliczane do kosztu wytworzenia tj.: koszty wydziałowe centrów i koszty lokalizacji (czyli koszty eksploatacji obiektów, w których prowadzona jest działalność), są przypisywane w okresie ich poniesienia stosownie do miejsc ich powstania, czyli odpowiednio do kosztów jednostki strefowej bądź kosztów oddziałów (poza SSE). Natomiast poniesione w danym okresie koszty sprzedaży i koszty ogólne rozliczane są w proporcji do przychodów z działalności zwolnionej oraz opodatkowanej.
Na gruncie tak opisanego stanu faktycznego Spółka zwraca się o wydanie interpretacji, czy spełnia wymogi § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej, czyli że wielkość zwolnienia z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE jest określona w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie SSE, pod warunkiem wyodrębnienia jej pod względem organizacyjnym.Zdaniem Spółki działalność na terenie SSE prowadzona jest zgodnie z wymogami wynikającymi z § 5 rozporządzenia. Jak wskazuje Spółka ww. przepis nie definiuje w sposób bezpośredni pojęcia ?wyodrębnienie organizacyjne' przez które należy rozumieć wyodrębnienie rachunkowe (w tym majątkowe) oraz kadrowe, przy czym jednostka wyodrębniona nie musi spełniać warunków do uznania jej za oddział lub zakład. Ponadto żaden z obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i dotyczących specjalnych stref ekonomicznych nie zabrania prowadzenia działalności gospodarczej o tym samym charakterze zarówno przez jednostkę zlokalizowaną w strefie jak i przez jednostki zlokalizowane poza strefą.

Naczelnik tut. Urzędu ustosunkowując się do powyższych kwestii stwierdza, co następuje. Analogiczne zapytanie Spółki było przedmiotem postanowienia Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego nr DP1/423-9/06/22872 z dnia 16.03.2006 r. oraz decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie znak PD-1/42180-20/06 z dnia 12.06.2006 r. wydanej w związku z wniesieniem zażalenia przez Spółkę na ww. postanowienie tut. Organu. Po zapoznaniu się ze złożonym wnioskiem Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego, z uwagi na opis stanu faktycznego zawarty we wniosku z dnia 27.07.2006 r. różniący się od opisu będącego podstawą wydania ww. postanowienia z dnia 16.03.2006 r., uznał, że nie zachodzi tożsamość sprawy w rozumieniu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa i wniosek strony z dnia 27.07.2006 r. może być przedmiotem odrębnego postanowienia w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Na podstawie art. 17 ust.

1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej Krakowski Park Technologiczny w dniu 22.03.1999 r., zmienione następnie decyzją z dnia 24.06.2004 r. W myśl § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 220, poz. 2232 ze zm.), które zastąpiło poprzednio obowiązujące rozporządzenie z 14.10.1997 r., w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy. Zgodnie z § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 3, przepisy art. 25 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych albo art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio.

W § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia nie sprecyzowano o jakim wyodrębnieniu organizacyjnym jest w tym przepisie mowa, stosowne uregulowanie nie zostało zawarte również w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. W cyt. wyżej przepisie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazano, że przedmiotowe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Analizując treść przepisu § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia należy zauważyć, że przepis ten wymienia dwa warunki, które musi spełnić przedsiębiorca prowadzący działalności gospodarczą również poza obszarem strefy:
- działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, oraz
- wielkość zwolnienia winna być określana w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Zdaniem tut. Organu wymogi, o których mowa w ww. przepisie muszą być spełnione łącznie, a wyodrębnienie organizacyjne, o którym mowa wyżej, winno umożliwiać prawidłowe ustalenie dochodów zwolnionych uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, z uwzględnieniem zasady określonej w § 5 ust. 4 ww. rozporządzenia. Z wniosku Spółki wynika, że nastąpiło wyodrębnienie kadrowo-majątkowe i rachunkowe działalności prowadzonej na terenie strefy od działalności prowadzonej poza terenem strefy.

Spółka uzyskuje przychody osiągane z umów (projektów), które są realizowane w całości przez jednostkę strefową, realizowane w całości przez oddziały pozastrefowe oraz realizowane częściowo przez jednostkę strefową, a częściowo przez oddziały położone poza specjalną strefą ekonomiczną. Przychody z umów (projektów) realizowanych częściowo na terenie specjalnej strefy ekonomicznej są dzielone stosownie do udziału kosztów bezpośrednich ponoszonych przez jednostkę strefową lub oddział wykonujący umowę w ogólnej kwocie kosztów bezpośrednich przypisanych dla danej umowy, w oparciu o taki podział ustalana jest następnie wielkość zwolnienia. Ewidencja analityczna prowadzona jest przy tym przez Spółkę według poszczególnych projektów, a przychody należne z tytułu umów oraz koszty bezpośrednie przypisywane są bezpośrednio do tych projektów. Sposób rozliczenia dochodu przez Spółkę w odniesieniu do ww. projektów prowadzi do ustalenia jednakowej procentowo marży zarówno w odniesieniu do objętej zezwoleniem strefowej działalności zwolnionej z opodatkowania jak i działalności opodatkowanej.
W ocenie tut. Organu przyjęte przez Spółkę zasady prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz ustalania wielkości dochodu zwolnionego od podatku dochodowego z tytułu tej działalności nie stanowią naruszenia wymogów określonych w przepisach art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz § 5 ust. 3 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie krakowskiej specjalnej strefy ekonomicznej. Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
W dacie wydania postanowienia w sprawie objętej wnioskiem nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej, która wynosi 5 zł od podania (50 gr za każdy załącznik).


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika