Czy w sytuacji gdy dokument CMR nie potwierdza dostarczenia towaru, to czy wówczas Strona ma prawo do (...)

Czy w sytuacji gdy dokument CMR nie potwierdza dostarczenia towaru, to czy wówczas Strona ma prawo do zastosowania opodatkowania na zasadach przewidzianych dla transportu wykonywanego na terenie Unii Europejskiej, czyli jako nie podlegających opodatkowaniu w Polsce, a opodatkowanych w Danii.

Strona prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów. Działalność ta wykonywana jest na terenie Unii Europejskiej na rzecz podmiotów duńskich zidentyfikowanych na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej i posługujących się nr podatku od wartości dodanej poprzedzonymi prefiksami DK. Z podmiotami tymi, Strona zawarła umowy współpracy, na podstawie których za wykonane usługi transportowe przysługuje wynagrodzenie, ustalane przez zleceniodawcę dopiero po zaakceptowaniu przez niego wykonania usługi i wystawieniu dokumentu uznaniowego. Wykonywane usługi w pierwszej kolejności potwierdzane są listem przewozowym CMR, później dokumentem uznaniowym zleceniodawcy. Zdarzają się jednak sytuacje, że Strona nie posiada dokumentu CMR, z uwagi na fakt, iż w sytuacji gdy następuje dowóz towaru i brak jest upoważnionej osoby która może potwierdzić fakt dowozu na dokumencie CMR, dokument ten jest pozostawiony u odbiorcy towaru, zaś fakt dostarczenia towaru na dokumencie CMR potwierdzany jest następnego dnia i dokument ten odsyłany jest bezpośrednio do zleceniodawcy usługi z pominięciem przewoźnika. Zdarzają się również dokumenty CMR, które nie są podpisane przez osoby odpowiedzialne za odbiór towaru, towar zaś zostaje dostarczony do odbiorcy.

Porady prawne

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona sformowała zapytanie, czy w sytuacji gdy dokument CMR nie potwierdza dostarczenia towaru, to czy wówczas Strona ma prawo do zastosowania opodatkowania na zasadach przewidzianych dla transportu wykonywanego na terenie Unii Europejskiej, czyli jako nie podlegających opodatkowaniu w Polsce, a opodatkowanych w Danii.

Zajmując swe stanowisko Strona poinformowała, iż w sytuacji gdy dokument CMR nie potwierdza dostarczenia towaru, a istnieją inne dokumenty potwierdzające wykonanie takiego transportu, tzn. noty uznaniowe od zleceniodawców, wówczas usługa transportu towaru winna być opodatkowana w Danii, w sytuacji gdy usługi transportu drogowego towarów wykonywane są tylko i wyłącznie na terytorium Danii na zlecenie podmiotów duńskich zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, posługujących się nr podatku od wartości dodanej poprzedzonymi prefiksami DK, oraz gdy usługi te świadczone są w ten sposób, iż transport towaru rozpoczyna się i kończy na terenie dwóch różnych państw członkowskich zaś zleceniodawcą jest podmiot, który zidentyfikował się na potrzeby podatku od wartości dodanej duńskim nr podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z treścią art. 27 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.Na podstawie art. 28 ust. 1 cyt. ustawy w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3.Wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, o której mowa w art. 28 ust. 1, jest również usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów (art. 28 ust. 2).W przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w art. 28 ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3).

Tak wiec o miejscu świadczenia usługi w przypadku transportu towarów na terytorium Unii Europejskiej decyduje w pierwszej kolejności miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, zaś w dalszej części w sytuacji jeśli transport towaru rozpoczyna się i kończy na terenie dwóch różnych państw członkowskich miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z uwzględnieniem faktu iż w przypadku gdy nabywca usługi, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

W związku z powyższym, gdy Strona wykonuje usługi transportu drogowego towarów na zlecenie podmiotów duńskich zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, posługujących się nr podatku od wartości dodanej poprzedzonymi prefiksami DK, na terytorium tylko wyłącznie Danii, wówczas miejscem świadczenia usługi w przypadku transportu towarów jest Dania. Gdy usługi te świadczy w ten sposób, iż transport towaru rozpoczyna się i kończy na terenie dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest terytorium Danii, tj. państwa członkowskiego, które wydało nabywcy numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej. Te i tylko te zasady w zakresie wskazania miejsca opodatkowania danej usługi transportu towarów mają miejsce w przypadku wewnątrzwspólnotowej usługi transportu, przy czym bez znaczenia jest to, iż potwierdzenie faktu wykonania usługi może nie być dokonane za pomocą dokumentu CMR. W sytuacji, gdy istnieją inne dokumenty potwierdzające wykonanie usługi transportu, np. wskazane przez Stronę noty uznaniowe od zleceniodawców usługi, wówczas dokumenty te uprawdopodobniają fakt wykonani usługi transportu towarów, dla których to usług miejscem świadczenia usługi transportu towarów jest Dania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie uznaje za prawidłowe stanowisko Strony zawarte we wniosku, iż w sytuacji gdy dokument CMR nie potwierdza dostarczenia towaru, a istnieją inne dokumenty potwierdzające wykonanie takiego transportu, tzn. noty uznaniowe od zleceniodawców, wówczas usługa transportu towaru winna być opodatkowana w Danii, w sytuacji gdy usługi transportu drogowego towarów wykonywane są tylko i wyłącznie na terytorium Danii na zlecenie podmiotów duńskich zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, posługujących się nr podatku od wartości dodanej poprzedzonymi prefiksami DK, oraz gdy usługi te świadczone są w ten sposób, iż transport towaru rozpoczyna się i kończy na terenie dwóch różnych państw członkowskich zaś zleceniodawcą jest podmiot, który zidentyfikował się na potrzeby podatku od wartości dodanej duńskim nr podatku od wartości dodanej.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika