Czy egzemplarze dowodowe przekazywane nieodpłatnie do reklamodawcy, zgodnie z warunkami umowy o umieszczenie (...)

Czy egzemplarze dowodowe przekazywane nieodpłatnie do reklamodawcy, zgodnie z warunkami umowy o umieszczenie reklamy w Gazecie, traktuje się jako nieodpłatne przekazanie towaru w rozumieniu ustawy o VAT i co się z tym wiąże, czy należy od wartości tych egzemplarzy naliczyć podatek VAT w fakturze wewnętrznej?

P O S T A N O W I E NI E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sopocie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 Nr 8 poz. 60 ze zm..) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.03.2006r.(data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 31.03.2006r.) uzupełniony pismem z dnia 07 kwietnia 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie nieodpłatnego przekazania towaru

stwierdza, że:

stanowisko podatnika przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U z a s a d n i e n i e

W złożonym w tut. organie podatkowym piśmie z dnia 27 marca.2006r (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 31.03.2006r) uzupełniony pismem z dnia 07 kwietnia 2006r. Podatnik przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż Podatnik zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług reklamowych (PKD 7440Z) oraz marketingowych na terenie kraju. Dodatkowo od 03 kwietnia 2006r Strona rozpoczęła działalność wydawniczą (PKWiU 22.13.10-00.21).

Pierwszy numer Gazety wydawany przez Spółkę (14 z 2006roku) ukazał się dnia 03 kwietnia 2006r. Czasopismo jest tygodnikiem o zasięgu ogólnopolskim zarejestrowanym w międzynarodowym systemem informacji o wydawnictwach ciągłych pod numerem ISSN 0860-7613. Pismo poświecone jest tematyce finansowej, bankowej, ubezpieczeniowej i samorządowej. Zawiera aktualne informacje o innowacjach, najnowszych usługach, technologiach a także ludziach i wydarzeniach oraz komentarze znanych ekonomistów i menedżerów. Prezentuje również analizy ekonomiczne dotyczące światowej i polskiej gospodarki. Nie zalicza sie jednak do grup pism specjalistycznych. Planowany nakład - 8.000 egzemplarzy. Zakładana powierzchnia reklamowa nie przekroczy 67%.

Tygodniowy cykl realizowanej działalności wydawniczej przedstawia się następująco:

    * Wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski,
    * Zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład, w taki sposób, że:
  • część egzemplarzy trafia do poszczególnych firm kolporterskich, z którymi Wydawnictwo zawarło umowy o dostawę prasy;
  • część nakładu zostanie przekazana do wskazanego urzędu pocztowego w celu rozesłania egzemplarzy gazety do poszczególnych prenumeratorów redakcyjnych;
  • każdorazowo część egzemplarzy w ilości ok. 150 szt będzie trafiała do Wydawnictwa w celach archiwalnych, jako obowiązkowe egzemplarze biblioteczne, dowodowe dla reklamodawców lub przekazywane na cele reprezentacji i reklamy.

  • * Przewiduje się trzy rodzaje rozliczeń związane ze sprzedażą:
  • sprzedaż powierzchni reklamowej w Gazecie,
  • sprzedaż gazet do firm kolporterskich.
  • sprzedaż prenumeraty redakcyjnej.

Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej Spółki. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo.

Przewiduje się:

  1. możliwość otrzymania przedpłat (zaliczek) częściowych lub na całkowitą wartość zamówienia:

  2. - z tytułu umieszczania reklam w Gazecie,
    - z tytułu wykupu prenumeraty redakcyjnej.
  3. rozliczenie faktyczne sprzedaży po wykonaniu usługi (reklama w Gazecie) lub dostawy towarów (sprzedaży gazety):

  4. - w odniesieniu do sprzedaży powierzchni reklamowej - data sprzedaży, zgodnie z umową, jako data emisji lub miesiąc emisji (w przypadku cyklu reklam w kilku numerach),
    - w odniesieniu do sprzedaży gazet do firm kolporterskich przewiduje sie dwie kategorie umów;
    1. rozliczanie sprzedaży po otrzymaniu protokołu - w terminie przewidzianym w umowie, zostanie zafakturowana ilość faktycznie sprzedanych egzemplarzy:
    2. rozliczanie sprzedaży po wydaniu gazety - tygodniowo lub miesięcznie, zostanie wystawiona faktura sprzedaży, a po rozliczeniu protokołem sprzedaży w terminie przewidzianym w umowie, Wydawca wystawi fakturę korygującą na faktyczną ilość sprzedanych egzemplarzy.
    Umowy z kolporterami przewidują każdorazowo, iż nie sprzedane egzemplarze (tzw. zwroty), nieodebrane przez Wydawcę w określonym umową terminie, stają się własnością dystrybutora. Nie odebranie zwrotów w terminie uprawnia dystrybutora do przekazania ich na makulaturę. Umowa określa również, iż kwota uzyskana ze sprzedaży makulatury jest przychodem dystrybutora.
  5. przekazywanie egzemplarzy nieodpłatnie jako:

  6. - część nakładu rozdanego wśród studentów dowolnych uczelni;
    - wyłożona w miejscu ogólnodostępnym część nakładu, np. W holu biurowca, gdzie znajduje się siedziba Wydawcy lub też w poszczególnych punktach (oddziałach) podmiotów systemu na terenie całej Polski;
    - rozsyłane imiennie egzemplarze reklamowe, do potencjalnych przyszłych klientów, w celu zapoznania ich z zawartością i tematyką pisma przed ewentualnym zakupem prenumeraty;
    - darmowa prenumerata przyznawana wybranym kontrahentom w celach utrzymania dobrej współpracy i zachęcania do zamówienia większej ilości gazet lub prenumerat stałych.
  7. umieszczanie reklam przed zamknięciem numeru gazety, po obniżonej cenie cennikowej o rabat do 99%, w przypadkach dysponowania wolną powierzchnią reklamową, w celu zapełnienia numeru, lub też umieszczanie reklam darmowych o treści charytatywnej na rzecz podmiotów wpisanych na listę organizacji pożytku publicznego lub organizacji religijnych;
  8. umowy barterowe o wzajemne świadczenie usług polegających ze strony Podatnika na udostępnianiu powierzchni reklamowej w Gazecie, w zamian za usługi reklamowe w portalach internetowych oraz innego typu usługi świadczone na Podatnika korzyść, o wartościach ekwiwalentnych po zastosowaniu wzajemnych (różnych procentowo lub takich samych) rabatów z tytułu stałej współpracy (do 99%) - zgodnie z warunkami umowy lub innymi dokumentami opisującymi podstawę udzielenia rabatu).

Nabywcami gazet będą dowolne podmioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Zapytanie podatnika - 'Czy egzemplarze dowodowe, przekazywane nieodpłatnie do reklamodawcy, zgodnie z warunkami umowy o umieszczenie reklamy w Gazecie, traktuje się jako nieodpłatne przekazanie towaru w rozumieniu ustawy o VAT, i co się z tym wiąże, czy należy od wartości tych egzemplarzy naliczyć podatek VAT w fakturze wewnętrznej?

Zdaniem Podatnika egzemplarze dowodowe gazety dokumentujące umieszczenie reklamy, przekazane zgodnie z warunkami umowy reklamodawcom, nie stanowią nieodpłatnej dostawy towarów, ale stanowią dodatkowy koszt, jaki musi ponieść Wydawca w celu uzyskania przychodu. W związku z powyższym sytuacja ta nie powoduje powstania obowiązku naliczenia podatku VAT w fakturze wewnętrznej.

Odnosząc się do przedmiotowego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwaną dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art 7 ust.2 ustawy przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem , w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  3. - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu art. 7 ust.2, zgodnie z art. 7 ust.3 ustawy nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu stwierdzić należy iż egzemplarze dowodowe gazety dokumentujące umieszczenie reklamy, przekazywane zgodnie z warunkami umowy reklamodawcy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. A zatem Podatnik nie ma obowiązku odprowadzenia należnego podatku od towarów i usług. Czynności tej w związku z tym nie dokumentuje się fakturą wewnętrzną VAT w myśl art. 106 ust.7 ustawy. Zgodnie bowiem z tym przepisem faktury wewnętrzne wystawia się między innymi w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust.2 ustawy, a jak wyżej wspomniano czynność powyższa jest wyłączona z zakresu tego podatku.

Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w wniosku z dnia 27 marca 2006r.(uzupełniony pismem z dnia 07.04.2006r.) jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika