Czy sprzedaż egzemplarzy archiwalnych tygodnia, tzn. po ukazaniu się kolejnych numerów lub kolejnego (...)

Czy sprzedaż egzemplarzy archiwalnych tygodnia, tzn. po ukazaniu się kolejnych numerów lub kolejnego numeru Gazety, powinna być opodatkowana stawką 7% VAT tak jak dla PKWiU 22.13.10-00.21, czy też takową sprzedaż należy traktować na równi ze sprzedażą makulatury z zastosowaniem stawki podstawowej 22%?

Wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski,

Zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład, w taki sposób, że:

  • część egzemplarzy trafia do poszczególnych firm kolporterskich, z którymi Wydawnictwo zawarło umowy o dostawę prasy;
  • część zakładu zostanie przekazana do wskazanego urzędu pocztowego w celu rozesłania egzemplarzy gazety do poszczególnych prenumeratorów redakcyjnych;
  • każdorazowo część egzemplarzy w ilości ok. 150 szt będzie trafiała do Wydawnictwa w celach archiwalnych, jako obowiązkowe egzemplarze biblioteczne, dowodowe dla reklamodawców lub przekazywane na cele reprezentacji i reklamy.

Przewiduje się trzy rodzaje rozliczeń związane ze sprzedażą:

  • sprzedaż powierzchni reklamowej w Gazecie,
  • sprzedaż gazet do firm kolporterskich.
  • sprzedaż prenumeraty redakcyjnej.

Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej Spółki. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo.

Przewiduje się:

  1. możliwość otrzymania przedpłat (zaliczek) częściowych lub na całkowitą wartość zamówienia:

  2. - z tytułu umieszczania reklam w Gazecie,
    - z tytułu wykupu prenumeraty redakcyjnej.
  3. rozliczenie faktyczne sprzedaży po wykonaniu usługi (reklama w Gazecie) lub dostawy towarów (sprzedaży gazety):

  4. - w odniesieniu do sprzedaży powierzchni reklamowej - data sprzedaży, zgodnie z umową, jako data emisji lub miesiąc emisji (w przypadku cyklu reklam w kilku numerach),
    - w odniesieniu do sprzedaży gazet do firm kolporterskich przewiduje sie dwie kategorie umów;
    1. rozliczanie sprzedaży po otrzymaniu protokołu - w terminie przewidzianym w umowie, zostanie zafakturowana ilość faktycznie sprzedanych egzemplarzy:
    2. rozliczanie sprzedaży po wydaniu gazety - tygodniowo lub miesięcznie, zostanie wystawiona faktura sprzedaży, a po rozliczeniu protokołem sprzedaży w terminie przewidzianym w umowie, Wydawca wystawi fakturę korygującą na faktyczną ilość sprzedanych egzemplarzy.
    Umowy z kolporterami przewidują każdorazowo, iż nie sprzedane egzemplarze (tzw. zwroty), nieodebrane przez Wydawcę w określonym umową terminie, stają się własnością dystrybutora. Nie odebranie zwrotów w terminie uprawnia dystrybutora do przekazania ich na makulaturę. Umowa określa również, iż kwota uzyskana ze sprzedaży makulatury jest przychodem dystrybutora.
  5. przekazywanie egzemplarzy nieodpłatnie jako:

  6. - część nakładu rozdanego wśród studentów dowolnych uczelni;
    - wyłożona w miejscu ogólnodostępnym część nakładu, np. W holu biurowca, gdzie znajduje się siedziba Wydawcy lub też w poszczególnych punktach (oddziałach) podmiotów systemu na terenie całej Polski;
    - rozsyłane imiennie egzemplarze reklamowe, do potencjalnych przyszłych klientów, w celu zapoznania ich z zawartością i tematyką pisma przed ewentualnym zakupem prenumeraty;
    - darmowa prenumerata przyznawana wybranym kontrahentom w celach utrzymania dobrej współpracy i zachęcania do zamówienia większej ilości gazet lub prenumerat stałych.
  7. umieszczanie reklam przed zamknięciem numeru gazety, po obniżonej cenie cennikowej o rabat do 99%, w przypadkach dysponowania wolną powierzchnią reklamową, w celu zapełnienia numeru, lub też umieszczanie reklam darmowych o treści charytatywnej na rzecz podmiotów wpisanych na listę organizacji pożytku publicznego lub organizacji religijnych;
  8. umowy barterowe o wzajemne świadczenie usług polegających ze strony Podatnika na udostępnianiu powierzchni reklamowej w Gazecie, w zamian za usługi reklamowe w portalach internetowych oraz innego typu usługi świadczone na Podatnika korzyść, o wartościach ekwiwalentnych po zastosowaniu wzajemnych (różnych procentowo lub takich samych) rabatów z tytułu stałej współpracy (do 99%) - zgodnie z warunkami umowy lub innymi dokumentami opisującymi podstawę udzielenia rabatu).

Nabywcami gazet będą dowolne podmioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Zapytanie podatnika - 'Czy sprzedaż egzemplarzy archiwalnych tygodnia, tzn. po ukazaniu się kolejnych lub kolejnego numeru Gazety, powinna być opodatkowana stawką 7% VAT tak jak dla PKWiU 22.13.10-00.21, czy też takową sprzedaż należy traktować na równi ze sprzedażą makulatury z zastosowaniem stawki podstawowej 22% ?'

Zdaniem Podatnika nr PKWiU nie ulega zmianie w przypadku sprzedaży numerów archiwalnych, Wydawnictwo powinno stosować, zgodnie z art. 41 ust.2 (Załącznik nr 3 poz. 49) w przypadku takiej sprzedaży stawkę przewidzianą dla PKWiU 22.13.10-00.21, czyli 7%, niezależnie od daty wydania Gazety wydrukowanej na okładce.

Odnosząc się do przedmiotowego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwaną dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W art. 2 pkt.6 ustawy stwierdzono, że towarami w rozumieniu ustawy są rzeczy ruchome jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do § 2 pkt.1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 89 poz.844 ze zm.); do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2006r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU).

Zgodnie z art. 41 ust.2 ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust.12 i art. 114 ust.1. W poz. 49 załącznika nr 3 do ustawy, wymieniono gazety, magazyny, czasopisma (PKWiU ex 22.12 oraz ex 22.13) - oznaczone stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISSN, wytwarzane metodami poligraficznymi, z wyłączeniem: wydawnictw, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe.

Skrót ex umieszczony przed grupowaniem PKWiU oznacza, że stawka podatku - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

Mając na uwadze w/w stan prawny, stan faktyczny oraz pytanie i stanowisko Podatnika, należy stwierdzić - że jeżeli PKWiU nie ulega zmianie w przypadku sprzedaży numerów archiwalnych - przy sprzedaży należy stosować stawkę przewidzianą dla PKWiU 22.13.10-00.21, niezależnie od daty wydania Gazety wydrukowanej na okładce.

Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w wniosku z dnia 27 marca 2006r.(uzupełniony pismem z dnia 07.04.2006r.) jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika