Czy wartość darowizny w postaci reklamy umieszczonej w ramach promocji 'last minute', jako zapełnienie (...)

Czy wartość darowizny w postaci reklamy umieszczonej w ramach promocji 'last minute', jako zapełnienie powierzchni reklamowej gazety, dla celów stosowania przepisów ustawy o VAT w odniesieniu do obowiązku naliczenia podatku, powinna zostać pomniejszona o stosowany przez Wydawnictwo rabat w wysokości do 99% wartości cennikowej?

P O S T A N O W I E NI E

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sopocie działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.03.2006r.(data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 31.03.2006r.) uzupełniony pismem z dnia 07 kwietnia 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie:

czy wartość darowizny w postaci reklamy umieszczonej w ramach promocji 'last minute', jako zapełnienie powierzchni reklamowej gazety, dla celów stosowania przepisów ustawy o VAT w odniesieniu do obowiązku naliczenia podatku, powinna zostać pomniejszona o stosowany przez Wydawnictwo rabat w wysokości do 99% wartości cennikowej.

stwierdza, że:

stanowisko podatnika przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

U z a s a d n i e n i e

W złożonym w tut. organie podatkowym piśmie z dnia 27 marca.2006r (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 31.03.2006r) uzupełniony pismem z dnia 07 kwietnia 2006r. Podatnik przedstawił stan faktyczny z którego wynika, iż Podatnik zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług reklamowych (PKD 7440Z) oraz marketingowych na terenie kraju. Dodatkowo od 03 kwietnia 2006r Strona rozpoczęła działalność wydawniczą (PKWiU 22.13.10-00.21).

Pierwszy numer Gazety wydawany przez Spółkę (14 z 2006roku) ukazał się dnia 03 kwietnia 2006r. Czasopismo jest tygodnikiem o zasięgu ogólnopolskim zarejestrowanym w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych pod numerem ISSN 0860-7613. Pismo poświecone jest tematyce finansowej, bankowej, ubezpieczeniowej i samorządowej. Zawiera aktualne informacje o innowacjach, najnowszych usługach, technologiach a także ludziach i wydarzeniach oraz komentarze znanych ekonomistów i menedżerów. Prezentuje również analizy ekonomiczne dotyczące światowej i polskiej gospodarki. Nie zalicza sie jednak do grup pism specjalistycznych. Planowany zakład - 8.000 egzemplarzy. Zakładana powierzchnia reklamowa nie przekroczy 67%.

Tygodniowy cykl realizowanej działalności wydawniczej przedstawia sie następująco:

Wydawnictwo przekazuje zlecenie wydruku do drukarni (podmiot obcy) z terenu Polski,
Zgodnie z dyspozycją Wydawcy (tzw. nadziałem) drukarnia rozdysponowuje nakład, w taki sposób, że:

  • część egzemplarzy trafia do poszczególnych firm kolporterskich, z którymi Wydawnictwo zawarło umowy o dostawę prasy;
  • część zakładu zostanie przekazana do wskazanego urzędu pocztowego w celu rozesłania egzemplarzy gazety do poszczególnych prenumeratorów redakcyjnych;
  • każdorazowo część egzemplarzy w ilości ok. 150 szt będzie trafiała do Wydawnictwa w celach archiwalnych, jako obowiązkowe egzemplarze biblioteczne, dowodowe dla reklamodawców lub przekazywane na cele reprezentacji i reklamy.

Przewiduje się trzy rodzaje rozliczeń związane ze sprzedażą:

  • sprzedaż powierzchni reklamowej w Gazecie,
  • sprzedaż gazet do firm kolporterskich.
  • sprzedaż prenumeraty redakcyjnej.

Wszelkie rozliczenia związane z powyższymi rodzajami sprzedaży będą prowadzone wyłącznie za pośrednictwem wyodrębnionego rachunku bankowego dla potrzeb działalności wydawniczej Spółki. Dostawa do prenumeratorów redakcyjnych będzie dokonywana wyłącznie drogą pocztową. Wydawnictwo nie będzie prowadziło sprzedaży bezpośredniej opłacanej gotówkowo.

Przewiduje się:

  1. możliwość otrzymania przedpłat (zaliczek) częściowych lub na całkowitą wartość zamówienia:

  2. - z tytułu umieszczania reklam w Gazecie,
    - z tytułu wykupu prenumeraty redakcyjnej.
  3. rozliczenie faktyczne sprzedaży po wykonaniu usługi (reklama w Gazecie) lub dostawy towarów (sprzedaży gazety):

  4. - w odniesieniu do sprzedaży powierzchni reklamowej - data sprzedaży, zgodnie z umową, jako data emisji lub miesiąc emisji (w przypadku cyklu reklam w kilku numerach),
    - w odniesieniu do sprzedaży gazet do firm kolporterskich przewiduje sie dwie kategorie umów;
    1. rozliczanie sprzedaży po otrzymaniu protokołu - w terminie przewidzianym w umowie, zostanie zafakturowana ilość faktycznie sprzedanych egzemplarzy:
    2. rozliczanie sprzedaży po wydaniu gazety - tygodniowo lub miesięcznie, zostanie wystawiona faktura sprzedaży, a po rozliczeniu protokołem sprzedaży w terminie przewidzianym w umowie, Wydawca wystawi fakturę korygującą na faktyczną ilość sprzedanych egzemplarzy.
    Umowy z kolporterami przewidują każdorazowo, iż nie sprzedane egzemplarze (tzw. zwroty), nieodebrane przez Wydawcę w określonym umową terminem, stają się własnością dystrybutora. Nie odebranie zwrotów w terminie uprawnia dystrybutora do przekazania ich na makulaturę.
    Umowa określa również, iż kwota uzyskana ze sprzedaży makulatury jest przychodem dystrybutora.
  5. przekazywanie egzemplarzy nieodpłatnie jako:

  6. - część nakładu rozdanego wśród studentów dowolnych uczelni;
    - wyłożona w miejscu ogólnodostępnym część nakładu, np. W holu biurowca, gdzie znajduje się siedziba Wydawcy lub też w poszczególnych punktach (oddziałach) podmiotów systemu na terenie całej Polski;
    - rozsyłane imiennie egzemplarze reklamowe, do potencjalnych przyszłych klientów, w celu zapoznania ich z zawartością i tematyką pisma przed ewentualnym zakupem prenumeraty;
    - darmowa prenumerata przyznawana wybranym kontrahentom w celach utrzymania dobrej współpracy i zachęcania do zamówienia większej ilości gazet lub prenumerat stałych.
  7. umieszczanie reklam przed zamknięciem numeru gazety, po obniżonej cenie cennikowej o rabat do 99%, w przypadkach dysponowania wolną powierzchnią reklamową, w celu zapełnienia numeru, lub też umieszczanie reklam darmowych o treści charytatywnej na rzecz podmiotów wpisanych na listę organizacji pożytku publicznego lub organizacji religijnych;
  8. umowy barterowe o wzajemne świadczenie usług polegających ze strony Podatnika na udostępnianiu powierzchni reklamowej w Gazecie, w zamian za usługi reklamowe w portalach internetowych oraz innego typu usługi świadczone na Podatnika korzyść, o wartościach ekwiwalentnych po zastosowaniu wzajemnych (różnych procentowo lub takich samych) rabatów z tytułu stałej współpracy (do 99%) - zgodnie z warunkami umowy lub innymi dokumentami opisującymi podstawę udzielenia rabatu).
  1. rozliczanie sprzedaży po otrzymaniu protokołu - w terminie przewidzianym w umowie, zostanie zafakturowana ilość faktycznie sprzedanych egzemplarzy:
  2. rozliczanie sprzedaży po wydaniu gazety - tygodniowo lub miesięcznie, zostanie wystawiona faktura sprzedaży, a po rozliczeniu protokołem sprzedaży w terminie przewidzianym w umowie, Wydawca wystawi fakturę korygującą na faktyczną ilość sprzedanych egzemplarzy.

Nabywcami gazet będą dowolne podmioty, jak również osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.

Zapytanie podatnika - 'czy wartość darowizny w postaci reklamy umieszczonej w ramach promocji 'last minute', jako zapełnienie powierzchni reklamowej gazety, dla celów stosowania przepisów ustawy o VAT w odniesieniu do obowiązku naliczenia podatku, powinna zostać pomniejszona o stosowany przez Wydawnictwo rabat w wysokości do 99% wartości cennikowej'?

Zdaniem Podatnika zgodnie z art. 29 ust.4 ustawy wartość od jakiej zostanie naliczony podatek VAT może zostać pomniejszony o udzielone rabaty. W przypadku oferty 'last minute' przed zamknięciem numeru, możliwe jest zastosowanie rabatu nawet w wysokości 99% wartości cennikowej danego modułu, i od tak obliczonej wartości należy odprowadzić podatek VAT w fakturze wewnętrznej dokumentującej przekazanie darowizny.

Odnosząc się do przedmiotowego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54 poz. 535 ze zm.) zwaną dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego wynika, iż co do zasady dostawa towarów podlega opodatkowaniu jedynie, w przypadku gdy jest dostawą odpłatna. Od powyższej zasady ustawodawca przewidział wyjątki, o których mowa w art. 7 ust.2 ustawy, który stanowi, iż przez odpłatną dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  • przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  • wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu art. 7 ust.2, zgodnie z art. 7 ust.3 ustawy nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy - podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust.4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W myśl art. 29 ust.4 ustawy - obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 29 ust.10 ustawy - w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust.2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

Z powołanego przepisu wynika, iż udzielenie rabatu, o ile nie jest niedozwolone na podstawie innych przepisów prawa, ponadto jest ściśle skorelowane z konkretną transakcją, w związku z którą zostało zastosowane i powoduje obniżenie ceny dostarczonych towarów lub świadczonych usług, powoduje zmniejszenie obrotu, a tym samym podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Natomiast w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust.2, a zatem i darowizny, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów (art. 29 ust.10 ustawy)

W ocenie tutejszego organu podatkowego, w zadanym pytaniu i wyrażonym do niego stanowisku Podatnik wydaje się łączyć kwestie rabatów i darowizn. Udzielenie rabatu (nawet stosunkowo wysokiego) nie powinno być traktowane jako darowizna, bowiem Podatnik w zamian za udostępnienie powierzchni reklamowej otrzymuje jednak ekwiwalent - równowartość uznanie przez niego aktualnej (przed samym zamknięciem numeru) wartości tej powierzchni.

Podatnik dokonuje więc w istocie sprzedaży powierzchni reklamowej za możliwą do uzyskania w danym momencie cenę albo darowuje tą powierzchnię. Podatnik winien zatem każdorazowo określać jednoznacznie czy dokonuje sprzedaży z rabatem czy darowizny, nie zaś traktować udzielone rabaty jako darowizny.

Zatem tutejszy organ podatkowy stwierdza, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w wniosku z dnia 27 marca 2006r.(uzupełniony pismem z dnia 07.04.2006r.) jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanawia jak w sentencji.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika