Podatnik wnosi o rozstrzygnięcie sprawy dotyczącej sposobu dokumentowania czynności wykonywanych w (...)

Podatnik wnosi o rozstrzygnięcie sprawy dotyczącej sposobu dokumentowania czynności wykonywanych w ramach umowy partnerskiej polegających na przygotowaniu i przeprowadzeniu szkoleń PKWiU: 80.42.

P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy ? Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stwierdza, że stanowisko Pana 'X' o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie dotyczącej sposobu dokumentowania czynności wykonywanych w ramach umowy partnerskiej polegających na przygotowaniu i przeprowadzeniu szkoleń PKWiU: 80.42 ? jest nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 28.06.2007 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wpłynął wniosek z dnia 21.06.2007 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego złożony przez Pana 'X' prowadzącego Centrum Szkoleniowe.
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (przed 30 czerwca 2007 r.) podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy Ordynacja podatkowa), w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007 r.).
W myśl przepisu art. 14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa (w brzmieniu obowiązującym do 30.06.2007 r.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielać pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Podatnik we wniosku z dnia 21.06.2007 r. przedstawił następujący stan faktyczny z którego wynika, że:
Pan 'X' jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność w zakresie organizacji i przeprowadzania szkoleń (PKWiU ex 80). Podatnik wskazuje, że po wykonaniu usługi lub w przypadku otrzymania zaliczki wystawi faktury dokumentujące te zdarzenia, stosując zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (pozycja Nr 4 załącznika do ustawy). W treści wniosku Podatnik podaje, iż w ramach zawartej z Miastem Oleśnica umowy partnerskiej na realizację współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa Priorytetu II Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, działanie 2.1 Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie, jako partner projektu odpowiada za przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń. W umowie ściśle zostały określone wydatki jakie ponieść musi partner przy realizacji projektu. Postanowienia umowy określają, że koszty poniesione przez partnera projektu zostaną zwrócone /zrefundowane/ przez lidera projektu ze środków przyznanych na realizację programu. Podstawą refundacji jest kopia rachunku wraz z dowodem zapłaty oraz pismem przewodnim określającym zakres poniesionych wydatków i ich zgodność z umową o dofinansowanie projektu.
Podatnik wskazuje, że partner nie pobiera od ostatecznych beneficjentów żadnych opłat, a czynności wykonywane przez partnera nie mogą być nastawione na zysk.

Porady prawne

W przypadku realizacji projektu przez partnera jest to działanie polegające na wykonywaniu czynności związanych z organizowaniem i przeprowadzaniem szkoleń a wydatki z tym związane w całości są zwracane przez Lidera projektu.
Wezwaniem z dnia 26.07.2007 r. Nr PP/443-31/07 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy wezwał Stronę do uzupełnienia wniosku o podanie klasyfikacji świadczonych usług (czynności wykonywanych przez Pana 'X' jako partnera projektu). Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w związku ze sformułowanym pytaniem dotyczącym wysokości stawki podatku od towarów i usług.
Pismem z dnia 30.07.07r. stanowiącym uzupełnienie wniosku oraz odpowiedź na wezwanie Podatnik informuje, że jako partner projektu przeprowadza szkolenia sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 80.42.
Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona formułuje następujące kwestie z zakresu podatku od towarów i usług dotyczące:
1.stawki podatku od towarów i usług dla usług wykonywanych w ramach realizacji umowy partnerskiej polegających na przygotowaniu i prowadzeniu szkoleń,
2.momentu powstania obowiązku w podatku VAT dla usług wykonywanych w ramach realizacji umowy partnerskiej polegających na przygotowaniu i prowadzeniu szkoleń,
3.sposobu dokumentowania czynności wykonywanych w ramach umowy partnerskiej.
Z uwagi na fakt, że wniosek Strony zawiera 3 pytania rozstrzygnięto sprawę trzema odrębnymi postanowieniami.
Odnośnie kwestii dokumentowania usług świadczonych w ramach umowy partnerskiej zawartej z Miastem Oleśnica polegających na przygotowaniu i przeprowadzaniu szkoleń PKW i U 80.42 Pan 'X' stoi na stanowisku, że zwrot kosztów realizacji umowy powinien być w zależności od tego jak zostanie rozstrzygnięta kwestia jego zakwalifikowania:
1)czy jako dopłata do ceny usługi szkolenia, wówczas właściwe zdaniem strony byłoby wystawienie faktury wewnętrznej,
2)czy jako świadczenie usług, to automatycznie zdaniem Podatnika należy wystawić fakturę VAT na sprzedaż usługi szkoleniowej, pod którą mogą znajdować się załączniki spełniające wymogi umowy dotyczące rozliczeń między instytucjami realizującymi projekt.
Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy udziela następującej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług odnośnie dokumentowania - usług świadczonych na rzecz Miasta Oleśnicy w ramach umowy partnerskiej polegających na przygotowaniu i przeprowadzaniu szkoleń PKW i U 80.42:
stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Ustawa określa jako terytorium kraju terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 8 ust. 1 p/w ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Z przestawionego przez Podatnika stanu faktycznego sprawy wynika, że Pan 'X' zawarł z Miastem Oleśnica umowę partnerstwa w projekcie współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa Priorytetu II Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, działanie 2.1 Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie. Jako partner projektu odpowiada za przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń.

.Partnerstwo oparte jest na zasadzie jasno określonych obszarów odpowiedzialności za realizację projektu i podziału zadań zgodnych z kompetencjami. Partner odpowiada za przygotowanie i przeprowadzenie zaplanowanych w projekcie działań merytorycznych, którym jest zorganizowanie szkoleń dla uczestników. Za zarządzanie finansami projektu odpowiedzialny jest Lider projektu. Koszty poniesione przez partnera projektu zostaną zwrócone /zrefundowane/ przez lidera projektu ze środków przyznanych na realizację programu. Partner ma obowiązek złożenia Liderowi każdorazowo wniosku o akceptację wydatku w ramach realizacji działań projektu, oraz dostarczania kopi rachunku wraz z dowodem zapłaty oraz pismem przewodnim określającym zakres poniesionych wydatków i ich zgodność z umową o dofinansowanie projektu.
Dostawa towarów oraz świadczenie usług, za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 przypadków, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.
Zdaniem organu podatkowego usługi świadczone w ramach projektu bez pobrania należności od bezpośrednio z nich korzystających beneficjentów ostatecznych są w istocie usługami odpłatnymi dlatego, że usługodawca otrzymuje pełną refundację wartości wykonanych usług ze środków publicznych przewidzianych na realizację programu za pośrednictwem innego, upoważnionego do zwrotu kosztów realizacji projektu podmiotu (Lidera Projektu). Występuje więc sytuacja, gdy za wykonane, ze swej istoty odpłatne usługi odpłatność ponosi nie usługobiorca, lecz ? w jego zastępstwie ? podmiot trzeci, nie będący bezpośrednim usługobiorcą, lecz specyficznym podmiotem sprawującym nadzór nad realizacją całości projektu.
Zatem zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnicy odpłatne usługi szkolenia wykonywane w ramach projektu, dla których Podatnik wskazał symbol PKWiU 80.42 stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o PTU korzystają ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Podstawa opodatkowania tych usług winna być ustalona zgodnie z art. 29 ust. 1 i 2 ustawy o PTU.
Stosownie do przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o PTU podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 29 ust. 2 w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
Zatem wszelkie wydatki poniesione przez Podatnika w celu wykonania usługi edukacyjnej tzn. związane z organizacją szkolenia oraz z samym przeprowadzeniem tegoż szkolenia stanowią element kalkulacyjny ceny usługi głównej.
Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Przepis powyższy stosuje się odpowiednio do części należności otrzymanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi (art. 106 ust. 3 ustawy o PTU).
Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r.

w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami ?FAKTURA VAT?.
W przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.
Nadto w myśl §14 p/w rozporządzenia jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnicy stoi na stanowisku, że podmiotem faktycznie nabywającym odpłatne usługi wykonane w ramach realizacji projektu jest jego Lider, który po weryfikacji dokumentów rozliczeniowych dokonuje (lub nie dokonuje) refundacji wartości usług wyświadczonych beneficjentom ostatecznym w umownym okresie rozliczeniowym. Zatem fakt wykonania usługi, bądź przyjęcia zaliczki Podatnik winien udokumentować wystawieniem faktury VAT stosując w tym zakresie powołane wyżej przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Zgodnie z art. 14a §2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b §1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika