Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem dotyczącym sposobu ustalenia ceny brutto wykonania zamówienia, (...)
Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem dotyczącym sposobu ustalenia ceny brutto wykonania zamówienia, w skład którego wchodzi kilka usług o różnym grupowaniu wg PKWiU, w sytuacji gdy symbole klasyfikacyjne tych usług wymagają zastosowania stawek VAT w różnych wysokościach tj.1) czy należy ujednolicić stawkę VAT dla całego zamówienia, kierując się zasadą przeważającej części pod względem wartości i zastosować taką stawkę podatku, która odpowiada usłudze o udziale wartościowym proporcjonalnie największym w całości zamówienia?2) czy należy zastosować dla każdej z usług stawkę podatku VAT, odpowiednią dla ich grupowania wg PKWiU, ustaloną zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług i dodać do siebie wynikowe ceny brutto poszczególnych usług?
W dniu 28.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Strony, uzupełniony pismem z dnia 19.12.2005 r. oraz z dnia 3.01.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem dotyczącym sposobu ustalenia ceny brutto wykonania zamówienia, w skład którego wchodzi kilka usług o różnym grupowaniu wg PKWiU, w sytuacji gdy symbole klasyfikacyjne tych usług wymagają zastosowania stawek VAT w różnych wysokościach tj.
1. czy należy ujednolicić stawkę VAT dla całego zamówienia, kierując się zasadą przeważającej części pod względem wartości i zastosować taką stawkę podatku, która odpowiada usłudze o udziale wartościowym proporcjonalnie największym w całości zamówienia.
2. czy należy zastosować dla każdej z usług stawkę podatku VAT, odpowiednią dla ich grupowania wg PKWiU, ustaloną zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług i dodać do siebie wynikowe ceny brutto poszczególnych usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Firma będzie brała udział w przetargu dotyczącym wykonywania prac konserwacji i rewaloryzacji obiektu zabytkowego. W skład przedmiotowych prac będą wchodzić usługi o różnym grupowaniu PKWiU:
- Usługi ochrony zabytków (grupowanie 92)
- Usługi budowlane (grupowanie 45),
Dla każdego grupowania obowiązuje inna stawka podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają przepisów, które przyzwalałyby lub nakazywały zastosowanie metody opisanej w pkt 1, dlatego też przy ustalaniu ceny brutto zamówienia należy:
- 1. ustalić ceny netto poszczególnych usług odmiennych rodzajowo,
- 2. zastosować stawki VAT w wysokościach ustalonych przez ustawę o podatku od towarów i usług, zgodnie z klasyfikacją tych usług wg PKWiU, wyliczając ceny brutto dla poszczególnych usług składowych,
- 3. podać składowe ceny brutto, otrzymując cenę brutto całego zamówienia.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku udziela następującej interpretacji:
Z przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Obowiązkiem podmiotu dokonującego dostawy określonego towaru lub usługi jest przyporządkowanie i zastosowanie właściwego symbolu PKWiU. Wysokość stawki uzależniona jest od podporządkowania konkretnej dostawie towaru lub usłudze właściwego symbolu PKWiU. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego nr 82 z dnia 5.11.2002 r. w sprawie trybu wydawania opinii interpretacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dziennik Urzędowy GUS Nr 12 z dnia 12.11.2002 r.) od dnia 1.01.2003 r. do wydawania opinii interpretacyjnych uprawniony jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wynika za tego, że tutejszy Organ podatkowy nie ma uprawnień do przyporządkowania symboli PKWiU, ale opiera się na klasyfikowaniu podanym przez Wnioskodawcę.
Z analizy przytoczonych przepisów wynika, że w ramach wykonywanych prac każda z wymienionych usług tj. usługa ochrony zabytków czy usługa budowlana winna być opodatkowana właściwą stawką podatku od towarów i usług. Wysokość stawki uzależniona jest od przyporządkowania danej usłudze właściwego symbolu PKWiU.
W oparciu o powyższe przy ustalaniu ceny brutto wykonania zamówienia, w skład którego wchodzi kilka usług o różnym grupowaniu wg PKWiU, w sytuacji, gdy symbole klasyfikacyjne tych usług wymagają zastosowania stawek VAT w różnych wysokościach, należy każdą usługę opodatkować właściwą stawką i zsumować ceny brutto poszczególnych usług.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku orzekł jak w sentencji.