Czy wydatki związane z używaniem do celów słóżbowych prywatnego pojazdu osoby wykonującej czynności (...)

Czy wydatki związane z używaniem do celów słóżbowych prywatnego pojazdu osoby wykonującej czynności w ramach umowy zlecenia lub umowy o pracę rekompensowane przez zleceniodawcę lub pracodawcę mogą być zaliczone na zasadzie 'kilometrówki' do kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej?

Naczelnik Urzędu Skarbowego , działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity - Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 30.05.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych w części dotyczącej zaliczenia w poczet kosztów działalności gospodarczej wypłacanej zleceniobiorcy lub pracownikowi ,,kilometrówki' z tytułu używania do celów służbowych jego prywatnego samochodu

stwierdza, żeprzedstawione przez podatnika stanowisko jest prawidłowe

Porady prawne

UZASADNIENIE

Dnia 30.05.2005 roku Pani , będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, zwróciła się o udzielenie interpretacji co do możliwości zaliczenia w poczet kosztów działalności gospodarczej wypłacanej zleceniobiorcy lub pracownikowi ,,kilometrówki' z tytułu używania do celów służbowych prywatnego samochodu.

Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika:Pani prowadząca własną działalność gospodarczą na zasadach ogólnych zleca wykonanie określonych czynności osobie, z którą zawarła umowę zlecenia. Zleceniobiorca ten do celów służbowych używa prywatnego samochodu. W przyszłości podatniczka zamierza zawrzeć z nim umowę o pracę.

Pytanie podatnika:Czy wydatki związane z używaniem do celów służbowych prywatnego pojazdu osoby, wykonującej czynności w ramach umowy zlecenia lub umowy o pracę, rekompensowane przez zleceniodawcę lub pracodawcę mogą być zaliczone na zasadzie ,,kilometrówki' do kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej.

Stanowisko podatnika:Zwrot kosztów naliczanych na zasadzie ,,kilometrówki' związanych z używaniem przez zleceniobiorcę lub pracownika prywatnego pojazdu do celów służbowych według podatnika podlega zaliczeniu w poczet kosztów uzyskania przychodu w działalności gospodarczej.

Stanowisko organu podatkowego:O tym, co stanowi koszt uzyskania przychodu stanowi ustawa z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Według generalnej klauzuli zawartej w art. 22 ust. 1 powyższej ustawy, wydatek poniesiony przez podatnika stanowi koszt uzyskania przychodu, jeżeli:- służy osiągnięciu przychodu, tzn. został poniesiony w celu jego osiągnięcia, co oznacza, że za koszt uzyskania przychodu może być uznany tylko ten wydatek, który pozostaje w związku o charakterze przyczynowo-skutkowym lub gospodarczym ze źródłem przychodu,- nie zostały wymienione przez ustawodawcę w art. 23 wyżej cytowanej ustawy.Tak więc za koszt uzyskania przychodu należy uznać także wydatki związane z podróżą służbową osoby będącej pracownikiem, to jest osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę. Analogicznie należy potraktować wydatki związane z wykonywaniem, na rzecz podmiotu gospodarczego, pracy przez osobę nie mającą statusu pracownika, ale związana z tym podmiotem innym stosunkiem zobowiązaniowym np. zlecenie. (wyrok NSA I S.A./Łd 210/01 z 26.11.2002). Podróż służbowa czyli wyjazd na polecenie pracodawcy poza stałe miejsce świadczenia pracy zarówno pracownika, jak i zleceniobiorcy należy udokumentować wystawioną delegacją ( polecenie wyjazdu służbowego).

Stosownie zaś do treści art. 23 ust 1 pkt 36 wyżej wymienionej ustawy do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć tylko wartość poniesionych wydatków związanych z używaniem przez pracownika prywatnego pojazdu, do wysokości kwoty wynikającej z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu, dokonywanych w związku z podróżą służbową oraz stawek za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach. Zgodnie z art. 23 ust. 5 w/w ustawy warunkiem koniecznym, aby zaliczyć wydatki związane z używaniem przez pracownika samochodu na potrzeby wykonywanej przez podatnika działalności jest prowadzenie przez osobę używającą tego pojazdu ewidencji przebiegu pojazdu. Ewidencja powinna być potwierdzana przez podatnika na koniec każdego miesiąca. W art. 23 ust. 7 wymienionej ustawy ustawodawca określił co powinna zawierać ewidencja przebiegu pojazdu

Oczywiście warunkiem koniecznym jest istnienie związku pomiędzy przychodami firmy a odbywaną podróżą służbową przez pracownika bądź przez osobę nie mającą statusu pracownika, ale związaną z tym podmiotem innym stosunkiem zobowiązaniowym np. zlecenia.Ponadto używanie przez zleceniobiorcę pojazdu prywatnego powinno wynikać z zawartej między stronami umowy i powinno służyć realizacji tej umowy, co potwierdzają wyroki NSA z 12.06.1996r. sygn. Akt S.A/Gd 1379/95 i z 03.07.1996 sygn. Akt S.A/Gd 2588/95: ,,ponoszone wydatki na rzecz osób świadczących usługi na podstawie umowy zlecenia zaliczane mogą być do Kosztów uzyskania przychodu zleceniodawcy, jeżeli obowiązek ich ponoszenia wynika z zawartej umowy'.Przepis art. 23 ust 1 pkt 36 wyżej cytowanej ustawy ogranicza wysokość wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby wykonywanej działalności. Kosztem uzyskania przychodu - dla pracodawcy - są w/w wydatki poniesione w celu odbycia podróży służbowej przez pracownika w wysokości nie przekraczającej kwoty ustalonej przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu, określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.

W świetle powyższego, zwrot poniesionych przez zleceniobiorcę lub pracownika wydatków naliczanych na zasadzie ,,kilometrówki' z tytułu używania do celów służbowych prywatnego pojazdu stanowi koszt uzyskania przychodu w działalności gospodarczej.

Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że niniejsza interpretacja udzielana jest w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązującego w dacie skierowania zapytania do organu podatkowego oraz odpowiedzi na zapytanie - jedynie w opisanym przez podatnika stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 1 i §2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego hylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie art. 14B § 5.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika