1. Do jakiej kategorii czynności opodatkowanych ustawą o podatku od towarów i usług Spółka powinna (...)

1. Do jakiej kategorii czynności opodatkowanych ustawą o podatku od towarów i usług Spółka powinna zakwalifikować powyższą przebudowę linii produkcyjnej, której Spółka jest właścicielem?2. Czy Spółka może potraktować obowiązek podatkowy określony w ustawie o podatku od towarów usług, jako obowiązujący dla usług transportu, w przypadku poniesionych kosztów z tytułu relokacji obejmującej demontaż i montaż wraz z transportem maszyn, udokumentowanych pojedynczą wartością na jednej fakturze, wystawionej przez firmę transportową?

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, na podstawie przepisów :

? art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za prawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku .

UZASADNIENIE

Porady prawne

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka jest importerem i producentem towarów i wyrobów z branży kosmetycznej. W ramach prowadzonej przez siebie działalności Spółka użytkuje linie produkcyjne w procesach wytwórczych. Linie te wymagają określonej przebudowy w sytuacji zmiany asortymentu produkcji. W związku z tym, Spółka zleciła kontrahentowi z Unii Europejskiej (dalej: Wykonawcy) usługę polegającą na przebudowie (modernizacji) urządzeń przemysłowych (maszyny do nowych opakowań oraz maszyny do napełniania) należących do Spółki. Wykonawca jest jednocześnie producentem wcześniej zakupionych i użytkowanych przez pewien okres przez Spółkę maszyn. W celu przebudowy, maszyny zostały wysłane do siedziby Wykonawcy na terytorium Niemiec, a po dokonanej przebudowie maszyny te zostały z powrotem przetransportowane na terytorium kraju, do siedziby Spółki. Z uwagi na długi i złożony proces przebudowy, transakcja została udokumentowana kilkoma fakturami częściowymi (w zależności od zaawansowania prac odpowiednio 40%, 50% oraz 10% wartości transakcji) wystawionymi przez Wykonawcę. Na fakturach nie został wykazany niemiecki podatek od wartości dodanej, widnieje zaś na nich numer NIP UE Wykonawcy oraz Spółki. Po powrotnym przywozie maszyn do siedziby Spółki, w celu zapewnienia ich właściwego funkcjonowania (działania wolnego od wad technicznych oraz zgodnego ze specyfikacją), Wykonawca poprzez oddelegowanego w tym celu technika dokonał na maszynach stosownych czynności kalibracyjnych i sprawdzających, co zostało przez Wykonawcę również udokumentowane osobną, niezależną od powyżej opisanych fakturą. Spółka pragnie podkreślić, iż dostawa części dodatkowych, potrzebnych do kalibracji maszyn dokonana została przez Wykonawcę również na podstawie odrębnych faktur. Pozostałe faktury związane z opisaną usługą obejmują np. usługi uruchomienia produkcji na przebudowywanych maszynach, ustawienia serwosilników oraz wykonania obliczeń wytrzymałościowych zbiornika, a także koszty noclegów serwisantów. Ponadto, w stosunku do ww. faktur częściowych Spółka otrzymała od Wykonawcy oświadczenia, iż wystawione faktury odpowiadają stopniowi zaawansowania świadczonej usługi przebudowy.

Demontażem powyższych maszyn połączonym z relokacją oraz ich transportem do Wykonawcy, a także ich pierwotnym transportem i ustawieniem zajmuje się zewnętrzna firma z Unii Europejskiej. Koszty tej usługi ponosi Spółka. Faktury opiewają na łączną kwotę obejmującą koszty relokacji wraz z demontażem oraz koszty transportu zarówno do Wykonawcy, jak i koszty transportu pierwotnego do Spółki wraz z ponownym ustawieniem maszyn. Na powyższych fakturach również nie został wykazany niemiecki podatek od wartości dodanej, zaś widnieją na nich numery NIP UE Wykonawcy i Spółki.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zwrócił się z następującymi pytaniami:

1. Do jakiej kategorii czynności opodatkowanych ustawą o podatku od towarów i usług Spółka powinna zakwalifikować powyższą przebudowę linii produkcyjnej, której Spółka jest właścicielem?

2. Czy Spółka może potraktować obowiązek podatkowy określony w ustawie o podatku od towarów usług, jako obowiązujący dla usług transportu, w przypadku poniesionych kosztów z tytułu relokacji obejmującej demontaż i montaż wraz z transportem maszyn, udokumentowanych pojedynczą wartością na jednej fakturze, wystawionej przez firmę transportową?

Zdaniem Podatnika, przebudowa i modernizacja maszyn należących do Spółki powinna być zaliczona do usług na ruchomym majątku rzeczowym. Bez znaczenia, zdaniem Spółki, pozostaje fakt, iż w trakcie przebudowy zostały zużyte przez Wykonawcę dodatkowe części w toku normalnych czynności. Również dalsze czynności techników Wykonawcy, którzy przyjeżdżają do siedziby Spółki w celu zakończenia procesu przebudowy maszyn należy traktować jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym.

Odrębne faktury za dodatkowe części, które są potrzebne personelowi Wykonawcy w toku kalibracji maszyn, Spółka traktuje jako częściowe rozliczanie usługi i dolicza do wartości importu usług. Każdą z tych czynności Spółka rozpoznaje jako import usług zgodnie z powstaniem obowiązku podatkowego zawartego w art. 19 ust. 4, 5, 19 ustawy o podatku VAT, czyli z chwilą wystawienia przez wykonawcę faktury, w tym faktury częściowej.

W przypadku usługi transportowej wraz z montażem i demontażem maszyn, Spółka traktuje to jako jedną świadczoną czynność ? transport towarów z usługami pomocniczymi. Dlatego też obowiązek podatkowy rozpoznaje według usługi transportu towarów.

Ustosunkowując się do przedstawionych powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;

Ad.1. Dla celów podatkowych istotne znaczenie ma ustalenie miejsca świadczenia danych usług. Zgodne z art. 27 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługę miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jest to ogólna zasada regulująca miejsce opodatkowania świadczonych usług. Od powyższej zasady ustawodawca przewidział wyjątki.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W przypadku Spółki, zgodnie z tą zasadą miejscem opodatkowania usługi związanej z przebudową maszyn byłoby terytorium Niemiec. Jeżeli jednak nabywca usługi poda świadczącemu usługę - dla tej czynności ? numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym ma miejsce świadczona usługa, wówczas miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Zgodnie bowiem z art. 28 ust. 7 ww. ustawy, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Wnioskodawca dla opisanej czynności podał usługodawcy swój numer NIP UE, którym posługuje się w transakcjach wewnątrzwspólnotowych. Tym samym uległo zmianie miejsce świadczenia danej usługi a zarazem opodatkowania z terytorium Niemiec na terytorium Polski.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia usług na ruchomym majątku rzeczowym. Przyjmuje się, że usługami na ruchomym majątku są w szczególności usługi: naprawy rzeczy ruchomych (np. maszyn, urządzeń), uszlachetniania towarów, przerobu, przetwarzania, serwisowe, roboty ulepszeniowe, usługi montażowe, instalacyjne (o ile nie dotyczą nieruchomości).

Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu usługi nabywane przez Spółkę polegające na przebudowie maszyn - będących Jej własnością przez cały proces modernizacji ? są usługami na ruchomym majątku rzeczowym.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 przywoływanej ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie usług, rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Stosownie do regulacji art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Art. 19 ust. 4 ustawy stanowi natomiast, iż jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy podatkowej, przepisy ust.1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług.

W związku z powyższym, Spółka ma obowiązek - na podstawie art. 17 ust.1 pkt 4 wyżej cytowanej ustawy ? rozpoznać u siebie import usług. Obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z przepisem art. 19 ust. 19, który w swym zapisie odnosi się m.in. do art. 19 ust.1, 4 i 5 powyższej ustawy.

Jeśli więc z umowy wynika, że wykonawca modernizacji maszyn obciąża Spółkę za kolejne wykonane etapy przebudowy, wówczas słuszne jest stanowisko Spółki, iż obowiązek podatkowy powstanie w dacie wystawienia kolejnych faktur przez firmę niemiecką.

Stosownie do regulacji art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 2 ww. ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 ? w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Ad.2. Stosownie do art. 19 ust. 13 pkt 2 ww. ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usług:

a) transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu, żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami,

b) spedycyjnych i przeładunkowych,

c) w portach morskich i handlowych,

d) budowlanych lub budowlano-montażowych.

W opinii tutejszego Organu podatkowego czynności montażu i demontażu maszyn związane z ich relokacją ? wykonane przez firmę niemiecką w oparciu o jedno zlecenie - nie są odrębnymi usługami lecz częścią usługi transportowej, której przedmiotem są wskazane przez Spółkę maszyny. Należy zatem rozpoznać obowiązek podatkowy do nabytej usługi transportowej ? jako importu usług zgodnie z przepisem art. 19 ust. 19 w związku z art. 19 ust. 13 pkt 2 ww. ustawy, a więc za miesiąc dokonania całości lub części zapłaty nie później niż 30 dnia licząc od dnia wykonania usługi.

Biorąc powyższe pod uwagę, postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika