Logowanie

Porozmawiajmy o naszych prawach

Napisz na forum

Porady prawne specjalistów e-prawnik.pl

Pomoc prawna online

najwyższa jakość

Założenie działalności gospodarczej + praca na etacie

  • AUTOR
    WIADOMOŚĆ
  • Witam serdecznie, jestem zatrudniony na umowie o pracę, jednak od jakiegoś czasu noszę się z zamiarem założenia własnej działalności gospodarczej. Aktualna praca jak najbardziej mi odpowiada, więc swoje przedsiębiorstwo chcę prowadzić "po godzinach". Jakie koszta będę musiał ponieść? Czy w związku z tym, że mój pracodawca odprowadza składkę ZUS mogę liczyć na jakieś ulgi? Czy ktoś z forumowiczów jest w stanie podać mi KONKRETNE kwoty, ewentualnie od czego są one uzależnione? Dziękuję i pozdrawiam

    Odpowiedz Cytuj
  • Założenie działalności gospodarczej podczas trwania zatrudnienia na etacie jest jedną z najkorzystniejszych form, gdyż jeżeli zarabiasz conajmniej najniższe wynagrodzenie (a jeżeli to pełny etat to chyba nie ma innej możliwości) to wówczas jesteś wogóle zwolniony z płacenia składek na ubezpieczenie społeczne z tyt prowadzonej działalności. Do zapłaty pozostaje składka zdowotna (obecnie 159,10 zł), którą można w przeważającej części potrącić sobie potem od podatku (obecenie można odliczyć 145,06 zł od tych zapłaconych 159,10). Więc samo prowadzenie działalności jest najbardziej korzystne przy jednoczesnym zatrudnieniu na etat jeżeli chodzi o sprawy ZUS. A opodatkowanie pojawi się dopiero jak będą z niej dochody i po odliczeniu części zdrowotnej składki.
    Odpowiedz Cytuj
  • Reklama

  • A jeżeli chodzi o koszt założenia działalności to najważniejsze koszty: 1/ wpis do urzędu miasta - ok 100 zł 2/ wpis do Vat (jeśli chcesz być Vat-owcem) ok 152 zł 3/ trzeba założyć konto firmowe - dowolny bank 4/ No i nie wspominam o znaczkach skrbowych, które mogą się pojawić - ale to już są drobne kwoty. 5/ konieczność płacenia składki zdrowotnej od dnia rozpoczęcia działalności - obecnie 159,10 zł/m-c z możliwością potem częściowego odliczania od podatku 6/ założenie odpowiedniej ewidencji do rozliczeń z US albo samemu albo wynajęcie biura rachunkowego - to dodatkowy koszt! 7/ jeżeli działalność wymaga specyficznych pozwoleń i licencji - to dodatkowe koszta. I to już chyba tyle. Życzę szybkiego startu i wysokich obrotów! Powodzenia
    Odpowiedz Cytuj
  • Jerry
    Wysłany: 2006-09-22 09:15:56

    Witam. Jak wygląda sytuacja w kwestii powiadomienia pracodawcy o założeniu działalności? Wolałbym zachować to w tajemnicy, ponieważ może się to związać z obniżeniem zarobków przez pracodawce.
    Odpowiedz Cytuj
  • marswitek
    Wysłany: 2008-03-09 15:38:08

    witam w miom przypdaku pracodowaca zobowiązal mnie pisemnie o konieczności powiadomienia go iż doszedl nowy płatnik składek zus...(jestem na urlopie wych.) ale jeśli nie masz podpisanego takiego zobowiąznia to gdzieś czytalam ze nie masz takiego obowiązku! Ale glowy sobie uciąć za to nie dam:)
    Odpowiedz Cytuj
  • marswitek
    Wysłany: 2008-03-09 15:38:44

    witam w miom przypdaku pracodowaca zobowiązal mnie pisemnie o konieczności powiadomienia go iż doszedl nowy płatnik składek zus...(jestem na urlopie wych.) ale jeśli nie masz podpisanego takiego zobowiąznia to gdzieś czytalam ze nie masz takiego obowiązku! Ale glowy sobie uciąć za to nie dam:)
    Odpowiedz Cytuj
  • Ibzor
    Wysłany: 2008-03-30 20:41:37

    MASZ OBOWIĄZEK złożenia takiej informacji Pracodawcy. Gdyż jest to potrzebne mu wlasnie do ZUSu , i on sam może mieć przez to problemu i ty równiez. Ale on nie ma prawa zmniejszyć Ci wysokosci zatrudnienia z tego tytułu. Jest to sprzeczne z prawem. Jest równiez do tego stosowne Orzeczenie sądu najwyzszego które jednoznacznie stwierdza ze zalozenie dzialalnosci gospodarczej nie moze byc podstawą do zmniejszenia pensji pracownika. Pozdrawiam.
    Odpowiedz Cytuj
  • Grzesiek
    Wysłany: 2008-04-10 03:10:31

    Jak to jest z prowadzeniem działalności gosp. i jednoczesną praca na etacie gdy jednocześnie chciało by się płacić podatek liniowy 19%
    Odpowiedz Cytuj
  • MASZ OBOWIĄZEK złożenia takiej informacji Pracodawcy. Gdyż jest to potrzebne mu wlasnie do ZUSu , i on sam może mieć przez to problemu i ty równiez. A jak to wpływa na jego relacje z ZUSem? Z prowadzonej działalności dodatkowej sam sobie ZUS opłacam. Proszę o podstawe prawną takiego "obowiązku" bo mam podobną sytuację.
    Odpowiedz Cytuj

Najnowsze tematy

Porady prawne e-prawnik.pl:


Informujemy, iż zgodnie z przepisem art. 25 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006 r. Nr 90 poz. 631), dalsze rozpowszechnianie artykułów i porad prawnych publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione.

Zapytaj prawnika – skontaktujemy się z Tobą w ciągu godziny!

* pola wymagane